Kuinka valita markkinointikumppani?

Meitä kun on tässäkin maassa satoja, kuinka löytää juuri sinunlaisesi markkinointikumppani?

Lähdetään liikkeelle tärkeimmästä asiasta eli tunteesta. Tässä tapauksessa tunne luottamuksesta. Sellainen toimija, joka istuu kanssasi samalle puolelle pöytää ja näkee teidät yhtenä isona tiiminä ratkaisemassa sinun ongelmiasi.

Puhutaan siis kumppanuudesta.

Millaisen toimijan kanssa juuri sinä haluat tehdä töitä? Yhteistyö markkinointitoimiston kanssa voi olla intensiivistäkin. Voit kuvitella siis palkkaavasi itsellesi työkaverin tai työntekijän. Kenelle on helppo soittaa, kenen kanssa on helppo jutella ja saavuttaa ymmärrys myös vaikeissa asioissa – sellainen on hyvä markkinointikumppani. Ostajana sinulla on täysi valta tähän valintaan. Testaa toimistoja. Käy pitkillä lounailla. Anna aluksi jokin pieni yksittäinen projekti ja katso kuinka henkilökemiat toimivat ja millaisia tuloksia syntyy. Me markkinointitoimijat kun olemme kaikki hieman omalaatuisia ja kehitymme sinun rinnallasi kulkiessamme.

Tee taustatyötä

Millaisia referenssejä markkinointitoimistolta löytyy? Onko työtä tehty sinun liiketoimintasektorillasi tai vastaavanlaisissa projekteissa ja ympäristöissä? Markkinointitoimistotyö on lähtökohtaisesti aina asiantuntijatyötä, mikä tarkoittaa sitä, että koko toimiston henkilöstö ja sen osaaminen ratkaisee myös sinun onnistumisesi.

Loppupeleissä ostat aina tuloksia.

Kysy, miten toimintaa mitataan. Soita markkinointitoimiston edellisille asiakkaille. Kysy suoraan kenelle voisit soittaa. Kysy, missä asiassa markkinointitoimisto on viimeksi epäonnistunut ja kuinka asia hoidettiin. Toimiala osaaminen on syytä myös tiedostaa, sillä eri toimijat ovat monesti keskittyneet eri toimialoille. Jo yksikin saman toimialan projekti nostaa markkinointitoimiston osaamisen moninkertaiseksi verrattuna toimistoon ilman toimialakokemusta.

Helpottaaksesi sinun (Joensuulainen yrittäjä/organisaatio) työtäsi, teimme artikkelin, jossa listasimme 8 parasta Joensuulaista mainostoimistoa.

Kilpailuta aina useampi toimija

Kysele suosituksia, tutki referenssejä ja laadi itsellesi lista mahdollisista markkinointikumppaneista ja vasta sen jälkeen etene tarjouspyyntövaiheeseen muutaman toimijan kanssa. Valitse listallesi erilaisia toimijoita. Otantaan on hyvä ottaa iso toimisto, pieni toimisto ja jokin villi kortti, koska tällä saat mielenkiintoista otantaa myös kustannuksista, joista puhumme lisää seuraavassa osiossa. On syytä myös ymmärtää, että lähtökohtaisesti, kun kaikki palvelut ostetaan saman katon alta, säästetään eurojen lisäksi usein myös työaikaa.

Pieniä ja keskisuuria yrityksiä palvelevia markkinointitoimistoja on maassa todella paljon, kaikki varustettuna erilaisella palvelukokonaisuudella. Siinä missä toiset toimijat ovat keskittyneet nettisivuihin ja visuaaliseen puoleen, saattaa toinen toimija olla ammattilainen videotuotannoissa ja markkinoinnin automaatiossa. Tiedosta siis tarpeesi ennen kuin lähdet etsimään kumppanuutta.

Hyvä markkinointikumppani uskaltaa tuoda mielipiteensä ilmi eikä pyri miellyttämään sinua korulauseilla. Kukaan ei pysty lupaamaan sinulle kiistattomia tuloksia, ja jos joku niin tekee, hän valehtelee.

Millainen on sinun budjettirakenteesi?

Ennen budjetin miettimistä olisi syytä tiedostaa tavoitteet. Liiketoiminnasta johdetut tavoitteet pohjautuvat aina markkinointiviestinnän keinoihin. Esimerkiksi uusien asiakkaiden määrän kasvu on seurausta toimenpiteistä, joita tehdään kohderyhmäsi comfort zonella. Ilman tavoitteita ja mittaamista, yksittäiset markkinointitoimenpiteet kuten mainonta, uutiskirjeet ja videot ovat vain yksittäisiä toimenpiteitä eivätkä tue kokonaisuutta. Kun tiedät mitkä ovat tavoitteesi, pystyt ymmärtämään paremmin myös mitä olet ostamassa.

Kun ymmärrät edellä mainitut asiat ja toimenpiteet, olet jo pitkällä juuri sinun näköisesi markkinointikumppanin valintaa. Sitten ei muuta kuin kohti tuloksellista, mitattavaa kasvua eli rahaa pankkitilillä.

Mainostoimisto_Joensuu_Pitkospuu_Matti

Matti Ruuska
Leirinjohtaja

0401711045
matti@pitkospuu.fi

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 8.6.2020

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Referenssillä tarkoitetaan yleisesti asiakastyötä, joka on jo tehty onnistuneesti ja tämä tieto on julkista. Monesti referensseistä puhutaan myös asiakastarinoina ja niitähän ne juuri ovat....

Mikä on brändi ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

Paras määrite brändille on aina ollut mielestämme se, mitä ihmiset puhuvat sinusta tai yrityksestäsi silloin kun et ole paikalla. Puhutaan siis mielikuvien ja kokemuksien yhdistymisestä pääsi...

Opiskelu HubSpot Academyssa

HubSpot Academyssa voi opiskella kuka vain! Mikäli et omista HubSpot-tiliä yrityksen kautta, voit kirjautua yksityishenkilönä ja opetella sekä suorittaa HubSpotin sertifikaatteja....

CTA – markkinointisi näppärä apuri

CTA – markkinointisi näppärä apuri Tässä artikkelissa kerromme, sekä näytämme opastavan videon avulla, sinulle mikä on CTA, mihin sitä käytetään ja kuinka luot sellaisen HubSpotin CTA-työkaluilla....