Kuinka valita sopiva mainostoimisto?

Mainostoimisto tarkoittaa yritystä, joka tarjoaa erilaisia markkinointi-, mainonta- tai konseptointipalveluita.

Mainostoimistoja on Suomessa karkeasti 2000 kappaletta, joten omanlaisen ja omiin tavoitteisiin sopivan mainostoimiston löytäminen voi olla hankalaa. Tämän artikkelin on tarkoitus kertoa, miten ja mistä valitset tarpeisiisi sopivan mainostoimiston.

Mainostoimistojen valitseminen on vaikeaa, mutta yritämme parhaamme tehdäksesi vertailusta sinulle helppoa. Avaamme ostajan ja myyjän välistä toimintaa mainostoimistopalveluita ostettaessa myyjän sekä ostajan kannalta. Sivun lopusta löydät työkalun, jolla kilpailutat helposti eri toimijat, sekä ohjeen kilpailuttamisoppaan / työkirjan käyttöön. Lataa myös maksuton ekirja, jossa on 67 vaikeaa kysymystä mainos- ja markkinointitoimistoille. Artikkelin lukemiseen menee noin 4 minuuttia.

Aloitetaanko?

Määrittele ensin mitä olet ostamassa – mainostoimistoissa osaamista on erilaista!

Erikoistuvat mainostoimistot ovat palveluyrityksiä, jotka ovat erilaistaneet tarjoamaan perinteisestä mainostoimistomarkkinasta. Tällaisella mainostoimistolla voidaan tarkoittaa esimerkiksi yritystä, jonka erityisosaamisena on nettisivujen teko tai radiomainokset. Onkin hyvin tyypillistä, että osaamista markkinointiin ja mainontaan ostetaan useista eri mainostoimistoista parhaan osaamisalueen mukaan.

Perinteiset raamit ovat sikäli rikkoutumassa, sillä myös mainostoimistot osaavat itse tehdä yhteistyötä eri osaamisen ostamisen kanssa, joka poistaa taakkaa yksittäisen yrityksen markkinointipäättäjältä. Riippuen hieman toimijasta, voi mainostoimisto olla titteliltään myös markkinointitoimisto, viestintätoimisto tai esimerkiksi suunnittelutoimisto.

Tärkeää valittaessa osaamista tai useita osaajia, onkin mainos- tai markkinointiprojektin määrittely ennakkoon. Mitä ollaan oikeasti ostamassa, mihin haasteeseen projekti vastaa sekä mitä lopputuloksella tavoitellaan?

Lataa PDF, jossa esitetään vaikeita kysymyksiä mainostoimistoille

Miksi ostat mainostoimistolta – Tarvitsetko oikeasti kaikkea, mitä tarjotaan?

Perinteinen startupin tai kasvuyrityksen alun vaihe: yritys on perustettu ja toiminnan alkua suunnitellaan. Nyt tarvitaan nettisivut! Kilpailutetaan nopeasti yksinkertaisella tehtävänannolla eri mainostoimisto alueellisesti – ja valitaan kumppaniksi edullisin tai se, joka voi toimittaa palvelun nopeinten.

Jos olet kilpailuttanut eri toimijoita, tulet huomanneeksi huomattavia eroja eri toimijoiden prosesseissa sekä hinnoitteluissa. Osa toimijoista ylitarjoaa pakettejaan, samasta palvelusta voidaan pyytää korvausta eri kymmenyksistä, ostaminen on tehty mahdottomaksi, kemiat eivät kohtaa tai muuten vain ei vastata tarjouspyyntöön. Nämä ovat tyypillisiä ongelmia, johon tämä artikkeli pyrkii antamaan ratkaisun.

Mitä sitten oikeasti ostat?

Verkkosivuja ostaessasi ostat sivun rakenteen suunnittelun, sisällöntuotannon teksteihin, mediatuotannon kuviin, ehkä animaatiota sekä markkinoinnin automaatiota?

Mieti, mihin tarpeeseen sivusto sinun tapauksessasi oikeasti vastaa?
Onko nettisivu osa asiakkaasi ostamista, haluatko auttaa opettamalla alaasi liittyvistä asioista vai onko tavoitteena tehdä myyntitykillesi yhteydenottoja? Toki esimerkiksi nettisivu voi vastata moneenkin tarpeeseen yhtä aikaa, mutta markkinointiprojektin määrittelijänä sinun tulee tietää, miksi olet ostamassa.

Vastaavanlaisella tarjoamalla voidaan ratkaista haasteita tavalla, joita et välttämättä ole tullut ajatelluksi, jolloin voidaan palata takaisin suunnittelupöydän ääreen. Tekeekö alueellinen radiomainos enemmän myyntiä tai onko myyntikeskustelun aikana jaettava suunnitteluopas tehokkaampi työkalu clousaamaan kaupat kuin Google -mainos?

Näin kartoitat nopeasti omat tarpeesi ilmaiseksi ulkopuolista konsulttia käyttäen:

  • Mene eri mainostoimistojen pakeille kilpailutusvaiheessa ongelman tai haasteen kanssa.
  • Älä aloita kilpailutusta valmiista ratkaisusta, kuten verkkosivusta tai lehtimainoksesta.
  • Kerro avoimesti kahdenkeskisissä keskusteluissa, millainen haaste liiketoiminnassa on.
  • Kerää eri toimistojen ratkaisut omalle suunnittelupöydällesi.
  • Piilota itseltäsi eri ratkaisujen hintalaput ja perehdy sen sijaan pitkän ajan tuottoon.

Paljonko olet valmis sijoittamaan haasteen ratkeamiseen?

Mainostoimistojen kanssa toimineena voin kertoa, että tyypillisesti ajatuksena eri palvelujen ostaminen on lähinnä ”Ensin saa laittaa kymppitonnin, ennen kuin mitään alkaa tapahtua!” -tyyppistä hommaa, eikä tähän oikeastaan ole poikkeuksia.

Markkinointi ja mainostyö on pitkälti suunnittelutyötä, joka vie aikaa. Voit saada nopeita voittoja pieniltä uusilta mainostoimistoilta, jotka hakevat vielä paikkaansa markkinassa, mutta tällaisilta toimijoilta puuttuu usein luova näkemys, sekä kokemus tuottaa tuloksia.

Yksittäisellä lehtimainoksella tai nettisivulla ei lähtökohtaisesti tee mitään, jos kokonaisuus ei ole hanskassa ja markkinoinnilla tehdä niitä asioita, jotka ovat haasteena liiketoiminnassa.

Tyypillisesti haasteita mielletään hyvin pinnallisesti, kuten ”näkyvyytenä” tai ”tunnettavuutena”, mutta syvemmin asiaa tarkastellen esimerkiksi ”Miksi?” -kysymyksen kautta, löydetään todellinen haaste. Näitä haasteita ovat yleensä myynnin määrä, liidit tai mahdollisuudet laajentumiseen.

Joensuulaiset mainostoimistot ovat ammattitaitoisia

Joensuusta löytyy useita mainostoimistoja, joiden erikoisosaamista on markkinointityö. Useat toimistot osaavat ja kykenevät tuottamaan asiakkaalle tuloksia välivaiheiden sijaan. Näiden toimistojen tekemiseen voi lähtökohtaisesti luottaa sekä voit saavuttaa menestyksekkäitä mainoskampanjoita yhdessä.

Teimme listauksen parhaista joensuulaisista mainostoimistoista, löydät artikkelin aiheesta täältä: Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme 8 parasta.

Pitkospuu on erilainen, tuloksellinen mainostoimisto.

Kilpailuta mainostoimisto, myös maakuntarajojen yli.

Huomaat tehdessäsi uudenlaista kartoitustyötä haasteajattelua käyttäen, että osaamista haasteesi ratkaisemiseen voidaan toteuttaa myös oman toimialueen ulkopuolella. Tyypillisesti ajatellaan, että toiminta paikallisen mainostoimiston kanssa on helpompaa, kuin toisella puolella Suomea tai toisella puolella maailmaa tekevän kanssa.

Väittäisin tämän olevan omaan jumittaneeseen ajatteluumme pohjautuvaa pohdintaa. Digitaalisuus mahdollistaa reaaliaikaisen kanssakäymisen yhteistyökumppanin kanssa jouhevasti etäyhteyksillä katsomatta kelloon, paikkaan tai tekijöihin.

Ota selvää eri mainostoimistojen onnistumisista ja epäonnistumisista!

Referenssit kertovat työn ja asiakassuhteen onnistumisesta. Monesti kolikon toiselle puolelle jää epäonnistumiset, joista ollaan hiljaa. Nettisivujen onnistumista mainostoimistoiden kanssa voi helposti selvittää käänteisellä backlink -haulla, mutta muiden mainos- ja markkinointikampanjoiden onnistumisia sekä epäonnistumisia on vaikeampi arvioida.

Kysy eri toimijoita kilpailuttaessasi positiivisten kommenttien lisäksi epäonnistuneita projekteja – Missä mentiin vihkoon ja mitä sitten tapahtui? Tämä kysymys erottaa sinut muista kyselijöistä ja saa mainostoimiston myyntimiehen silmät pyörimään!

Tyypillinen tapa mitata onnistumista on asiakkaille tehtävä asiakastyytyväisyyskysely tai vakiintunut suositteluhalukkuutta mittaava NPS (Net Promoter Score) -kysely.

Valveutuneet asiakkaistaan kiinnostuneet mainostoimistot kysyvät asiakkailtaan palautetta eri vaiheissa asiakkuutta ja julkinen NPS-tulos kertoo asiakkaiden tyytyväisyystasosta yleisesti.

Konsultointia tekevillä yrityksillä maailmanlaajuisesti NPS-tuloksen keskiarvo on Retentlyn tekemän tutkimuksen mukaan (2020) +51, joten jos kilpailuttamasi toimisto ylittää sen, voidaan tämän asiakkaiden olettaa olevan keskivertoa tyytyväisempiä.

Hyvä tulos on periaatteessa kaikkea yli +0 -tason, sillä NPS-tulos määritellään arvojen -100 ja +100 välillä.

Tärkeitä on synergia ja yhteiset tavoitteet

Pitkässä juoksussa saat jokaiselta toimintaasi sitoutuneelta kumppanilta hyvää palvelua myös alueellisesti. Tärkeitä on löytää kumppani, joka kulkee matkaasi liiketoiminnan kehittyessä, ei jätä sinua unholaan ja auttaa valitsemaan oikeita työkaluja, vinkkejä ja neuvoja erilaisiin hetkiin.

Voitko löytää kumppanin, kenen kanssa voit onnistua ja nauraa epäonnistumisille? -Se ei varmasti ole helppo tehtävä. Yritämme kuitenkin auttaa sinua nyt parhaamme mukaan, joten teimme sinulle mainostoimistojen kilpailuttamisoppaan!

Lataa PDF, jossa esitetään vaikeita kysymyksiä mainostoimistoille

Mainostoimistojen kilpailuttamisopas

Tässä ohjevideo, kuinka käytät mainostoimistojen kilpailutustyökalua!

Mainostoimistojen kilpailuttaminen opas

Lataa mainostoimistojen kilpailuttamisopas / työkalu jättämällä yhteystietosi:

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 3.11.2020

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Referenssillä tarkoitetaan yleisesti asiakastyötä, joka on jo tehty onnistuneesti ja tämä tieto on julkista. Monesti referensseistä puhutaan myös asiakastarinoina ja niitähän ne juuri ovat....

Mikä on brändi ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

Paras määrite brändille on aina ollut mielestämme se, mitä ihmiset puhuvat sinusta tai yrityksestäsi silloin kun et ole paikalla. Puhutaan siis mielikuvien ja kokemuksien yhdistymisestä pääsi...

Opiskelu HubSpot Academyssa

HubSpot Academyssa voi opiskella kuka vain! Mikäli et omista HubSpot-tiliä yrityksen kautta, voit kirjautua yksityishenkilönä ja opetella sekä suorittaa HubSpotin sertifikaatteja....

CTA – markkinointisi näppärä apuri

CTA – markkinointisi näppärä apuri Tässä artikkelissa kerromme, sekä näytämme opastavan videon avulla, sinulle mikä on CTA, mihin sitä käytetään ja kuinka luot sellaisen HubSpotin CTA-työkaluilla....