Markkinoinnin kesätrendit 2020

Mitä tapahtuu markkinoinnin maailmassa tänä kesänä? Korona tulee vaikuttamaan vahvasti vielä pitkään, ja myös markkinointi kokee osaltaan näitä vaikutuksia. Erilaiset kikkailut ja nippelinappelit markkinointikentällä alkaa olla nähty, ja nyt parhaiten menestyy keskittymällä yhä enemmän perusasioihin, eli niihin toimintoihin, jotka tuovat kassavirtaa.

Keskity perusasioihin

  • Ymmärrätkö kohderyhmäsi motiivit ja tarpeet?
  • Onko ostaminen tehty helpoksi?
  • Palveleeko verkkosivu asiakkaiden tarpeita?

Kohderyhmäymmärtäminen kasvaa ja nostaa merkitystään koko ajan. Asiaansa on turha huutaa koko metsälle, sillä kukaan ei sitä kuitenkaan kuule. Sen sijaan kun asia kerrotaan niille, ketä halutaan koskettaa, saadaan viesti varmemmin perille ja kehitetään luottamusta osapuolien välillä. Kun kohderyhmät ja heidän persoonalliset tarpeensa ovat selvillä, on syytä keskittyä ostamisen helppouteen. Tämä on sellainen asia, jolle usein sokeudutaan ja joka pääsee myös unohtumaan. Vaikka verkkokauppa näyttää omaan silmään täydelliseltä, on välillä hyvä antaa kokonaisuus myös ulkopuolisten arvioiden kohteeksi. Jotta kehitystä voi tapahtua, on palautteelle oltava avoin.

Jokainen toiminto, jonka teet oman markkinointisi eteen, tulee olla mitattava

On yksinkertaisesti turhaa tunkea rahaa palveluihin, toimintoihin ja järjestelmiin, jos hyötyjä ei ymmärretä tai osata mitata. Lähtökohtaisesti ihmisiä ei kiinnosta nähdä mainoksiasi, joten kuinka tätä ongelmaa lähdetään ratkaisemaan?

Analytiikka on markkinoijan paras ystävä.

Selkeät, verrattavissa olevat tulokset ovat ainoa keino testata ja kehittää toimintoja haluttuun suuntaan. Analytiikan hyödyntäminen auttaa tekemään töitä tehokkaammin ja saamaan parhaan hyödyn irti käytetyistä euroista. Analytiikka kertoo mikä toimii, mikä aiheuttaa keskustelua ja mikä kannattaa ennemmin unohtaa.

Mobiili, mobiili, mobiili

Ajankäyttö mobiilissa on kasvanut kahdessa vuodessa 87%, kertoo Markkinointi & Mainonta -lehden analyysi, eikä kasvulle näy loppua. Yleisesti puhutaan siitä, kuinka nettisivujen pitää skaalautua mobiililaitteille, mutta se on vasta alkupuraisu. Nyt keskitytään siihen, kuinka rakentaa sisältö ja mainonta tukemaan nimenomaan mobiilikäyttäjiä. Instagram ja tällä hetkellä myös erityisesti TikTok ovat kanavia, joita ei pidä laiminlyödä. Aluevaltaukset uusissa kanavissa kannattaa ottaa rohkeasti haltuun!

Myös ostamisen helppous mobiilissa on asia, jolle on suotavaa uhrata ajatus tai muutama. Mobiililaitteella ostaminen ei ole sidonnainen paikkaan tai aikaan, joten ostamiskokemus tulisi tehdä mahdollisimman helpoksi ja miellyttäväksi. Nykyaikana kehotuksia ostaa, tilata ja kokeilla tulee joka tuutista, jolloin ihmisistä tulee kärsimättömiä. Kun ostopäätös lopulta tehdään, on ostamisen oltava vain muutaman napautuksen takana tai koko diili voi mennä sivu suun.

Valitse oikeanlainen kumppani

Oikeanlaisen markkinointikumppanin tai mainostoimiston löytäminen ei ole helppo juttu. Tilanne on kuin sinulle heitettäisiin kymmeniä palloja käteen, josta sinun pitäisi poimia mukaan se yksi ja oikea. Usein vaan käy niin, ettet saa yhtään palloa kiinni. Teimme artikkelin siitä, miten voit valita paikallisen mainostoimiston eri Joensuulaista mainostoimistoista: Listasimme 8 parasta mainostoimistoa Joensuusta.

Markkinoinnin automaatioalustat

Automaatio on tullut jäädäkseen. Inbound-markkinointiin pohjautuvat alustat kuten HubSpot säästävät työaikaa tuhottomasti. Kaikki toiminnot keskittyvät yhden järjestelmän alle, jolloin analytiikka ja kehitystyö tehostuu, ja monilla toimijoilla ylipäänsä alkaa. Inbound-markkinointi ja sen ymmärtäminen osana liiketoiminnallisia tavoitteita on asia, joka tulee muuttamaan monen toimijan tavat työskennellä.

Mainostoimisto_Joensuu_Pitkospuu_Matti

Matti Ruuska
Leirinjohtaja

0401711045
matti@pitkospuu.fi

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 1.6.2020

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Referenssillä tarkoitetaan yleisesti asiakastyötä, joka on jo tehty onnistuneesti ja tämä tieto on julkista. Monesti referensseistä puhutaan myös asiakastarinoina ja niitähän ne juuri ovat....

Mikä on brändi ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

Paras määrite brändille on aina ollut mielestämme se, mitä ihmiset puhuvat sinusta tai yrityksestäsi silloin kun et ole paikalla. Puhutaan siis mielikuvien ja kokemuksien yhdistymisestä pääsi...

Opiskelu HubSpot Academyssa

HubSpot Academyssa voi opiskella kuka vain! Mikäli et omista HubSpot-tiliä yrityksen kautta, voit kirjautua yksityishenkilönä ja opetella sekä suorittaa HubSpotin sertifikaatteja....

CTA – markkinointisi näppärä apuri

CTA – markkinointisi näppärä apuri Tässä artikkelissa kerromme, sekä näytämme opastavan videon avulla, sinulle mikä on CTA, mihin sitä käytetään ja kuinka luot sellaisen HubSpotin CTA-työkaluilla....