Tehokas opas liidien hankintaan!
Alasta ja yrityksen koosta riippumatta yritysten suurin myynnillinen haaste on usein potentiaalisten asiakkaiden löytäminen ja heidän kontaktoiminen.
Kylmäsoitot ja kiireisten päättäjien tavoittaminen koetaan ikäväksi ja vaivalloiseksi, ja se tuntuukin loputtomalta suolta. Liidien hankinta ja potentiaalisten asiakkaiden löytäminen on enemmän tai vähemmän osa jokaisen yrityksen arkea, ilman asiakkaita harvemmin on liikevaihtoa.
Mikä on liidi?
Liidillä (sales lead) tarkoitetaan potentiaalista ostavaa asiakasta, eli ihmistä tai yritystä, joka on osoittanut kiinnostusta tuotettasi tai palveluasi kohtaan.
Laadukkaiden liidien hankinta onkin sitten se haastava osuus. On hyvä selvittää, minkälaisia asiakkaita yritys haluaa palvella ja mitkä toiminnot tekevät jostakusta liidin. Liidejä voi olla kylmiä ja lämpimiä ja jopa yrityksen sisällä voi olla monia käsityksiä sanan perimmäisestä tarkoituksesta. Lämmin liidi on jo osoittanut vahvaa kiinnostusta tuotettasi tai palveluasi kohtaan, ja kylmä liidi voi olla esimerkiksi asiakkaan suosittelema yrittäjä, joka painii saman ongelman kanssa.
Liidien generointi taas tarkoittaa prosessia, jossa potentiaalisia asiakkaita houkutellaan ja ohjataan kiinnostumaan yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista. Näitä keinoja omat mm. ladattavat sisällöt, oppaat ja muu asiakkaalle arvoa tuottavan sisällön lataaminen.
Modernia myyntiä!
Modernilla markkinoinnin ja myynnin yhdistelmällä organisaatio saadaan samalle aaltopituudelle termeistä, toiminnoista ja tavoitteista. Vanhanaikaisempi tapa nähdä markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu erillisinä poteroina kannattaakin päivittää tehokkaammaksi yhteistyöksi eri osastojen välillä yhtenäisten, toisiaan tukevien järjestelmien avulla.
Tässä vaiheessa kuvaan astuu markkinoinnin automaatio. Automaatiopolut voivat olla todella pitkiä, asiakasta hiljalleen lämmittäviä kokonaisuuksia, jossa pyritään kylmän kontaktoinnin lopettamiseen ja siihen, että prospekti tulee myynnin luokse itsestään.
Ilman lisäarvon tuottamista ja toimivaa liidigenerointia, sivuvierailijat ovat sinulle vain satunnaisia numeroita bittiavaruudessa ja seuraavaksi he karkaavat jättämään yhteystietojaan kilpailijoidesi sivustoille.
Mistä saat liidejä?
Liidien hankkimiseen täytyy tehdä hieman panostuksia. Laadukkaat ja arvoa tuottavat nettisivut, joille tavoittelemasi ihmiset laskeutuvat mm. maksetun mainonnan ja laadukkaan sisällöntuotannon ansiosta, ovat usein se ensimmäinen myyjäsi, jonka potentiaalinen asiakas kohtaa.
Luo siis koko polku houkuttelevaksi ja arvoa tuottavaksi heti mainonnan alkumetreistä loppuun saakka. Toisin sanoen tee ostamisesta helppoa. Nykymaailmassa tuotteiden ja palveluiden tarjoajia on pilvin pimein ja jo yksi heikosti toteutettu kohta tässä ketjussa voi karkottaa potentiaalisen asiakkaan tiehensä.
Tee sivuvierailijoille ja muille yrityksestäsi kiinnostuneille henkilöille toimivat call-to-actionit, kehotteet toimia, esimerkiksi jättämällä yhteystietonsa, jotta saat heidät konvertoitua kontakteiksi ja asiakkaiksi.
Miksi lataisin oppaan?
Valjasta tämän oppaan avulla yrityksesi markkinointikoneisto tuottamaan laadukkaita ja lämpimiä liidejä myynnin tueksi.
Oppaasta löydät kattavan listan työkaluja liidien hankintaan, sekä modernin inbound-markkinoinnin kulmakivet, joita voit soveltaa oman alasi tarpeisiin.
Kenelle opas sopii?
- Kaikille myynnin ja markkinoinnin automaatiosta kiinnostuneille.
- Kaikille yrityksille, joilla on jonkinlainen myyntiprosessi.