Sähköpostimarkkinoinnin rakentaminen HubSpotilla

Opi ja menesty: HubSpot Academy

Resursseja

HubSpot sähköpostityökalut
HubSpottaajat Facebook –ryhmä

Transcribe videosta

Morjesta kaikille mestareille. Tervetuloa Pitkospuun opi ja menesty -koulutussarjan ensimmäisen videon pariin. Tällä videolla me pureudutaan sähköpostimarkkinoinnin rakentamiseen. HubSpotin editorityökalujen avulla. Sähköpostimarkkinoinnin kuolemisesta on puhuttu jo pitkään, mutta nyt jos lyödään kovaa faktat pöytään, niin maailmassa on neljä miljardia sähköpostia ja 93% ihmisistä tarkastaa sähköpostissa päivittäin. Se kertoo karua kieltään siitä, että tämä asia ei todellakaan ole menneen talven lumia. Lisäksi vuosi 2020 osoitti sen meidänkin asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kohdalla, että hyvin rakennetut sähköpostimarkkinoinnit oli tehokkaita, ja on tehokkaita. Se mikä tekee sähköpostimarkkinoinnista ja nimenomaan HubSpotin avulla toteutetusta sähköpostimarkkinoinnista ylivertaista, on se editorin helppous ja se, että kaikkea mitä teet, pystyt analysoimaan reaaliaikaisesti. Eli näet kaikki toiminnot, mitä ihmiset tekevät siellä sun sähköpostiviestissä, ja sitä mukaa voit sitten personoida enemmän noita omia viestejäsi. Pidemmittä puheitta lähetään katsomaan, että miten se käytännössä se sähköpostiviesti rakennetaan HubSpotin sähköpostieditorityökalulla.

Kiitoksia Markolle tuota briiffistä ja minun nimeni Mika Vesitie, ja minä näytän teille, kuinka tehdään nopeasti ja näppärästi sähköpostipohja, tai sähköposti HubSpotin sähköpostityökaluilla. Ja nämä sähköpostit löytyvät täältä Marketing-välilehden alaotsikosta Email. Ensimmäisenä aukeaa näkymä missä on näet, että minkälaisia sähköposteja on jo tehty, mutta tässä tutoriaalissa tai tässä ohjevideossa, näytän miten tehdään ihan uusi sähköpostiviesti. Täältä löytyy oikeasta yläkulmasta tällainen Create email -nappi, tätä painamalla pääsee tekemään sähköpostin. Ja tässä tapauksessa käytännöt Regular eli niin sanottu normaalia sähköpostipohjaa. HubSpotilla on paljon tuota valmiita pohjia mitä voi käyttää. Missä on paljon erilaisia graafisia elementtejä. Niihin kannattaa tutustua minkälaisia siellä on, ja hyvinkin moneen erilaiseen käyttötarkoituksen löytyy, mutta tässä videossa tehdään tuota ihan tällä, plain emaililla, eli suht. tyhjällä pohjalla sähköposti. Tässä se yksinkertaisuudessa on tällä hetkellä näkyy, että minkä näköinen se on. Tekstikenttä, kontakti, kenelle tai sähköposti on osoitettu, ja niin sanottu footer, jossa näkyy teidän yhtiön, firman tai sitten henkilökohtaiset tiedot, mutta aloitetaan tekeminen siitä, että mennään Design-välilehdelle. Ja täältä sitten kohta Template. Ja sitten plain text fullwide. Tästä lisätekstiin, lisätietoa näistä eri napeista löytyy laittamalla tuohon i:n kohdalle niin se kertoo, että mikä se on. Mutta nyt kun painetaan pois päältä, niin pystytään sitten enemmän muokkauksia tekemään tähän sähköpostiin. Tutustu siihen, että minkälainen Layout-pohja sinulle on parasta. Näin. Jatketaan tätä on siitä, että muokataan tätä tekstikenttää. Tekstikenttiä ja näitä kaikkia eri kenttiä voi muokata sillä tavalla, että laitetaan vain hiiri tähän päälle, ja painetaan sitten Edit element-nappia. Muokataan nyt tätä tässä. Kirjoitetaan tähän nyt vaikka, että tämä on testi, tämä on testi. Se että miten tähän automaattisesti saadaan sinun kontaktilistoistasi nimiä, niin se tullaan käymään myöhemmissä videossa läpi. Sitten kun halutut muutokset on tehty, niin voidaan mennä takaisinpäin tuosta Save-napista. Ja sitten done. Nyt voisimme lisätä tänne vaikkapa tuota kuvaa, niin voin näyttää, että miten sellainen tapahtuu. Kaikki nämä elementit voidaan suoraan täältä välipalkista tai sivupalkista. Niin sanotusti Drag n’ drop hiirellä napata kiinni vain sitä, ja sitten vedetään se tänne haluttuun kohtaan tätä sähköpostia.

No nyt siihen on asetettu semmoinen kuvapohja, jota painamalla Select image-nappia, niin voidaan valita täältä jo olemassa olevista kuvista mitä oli ladattu, tai sitten jos halutaan niin kuin lisätä esimerkiksi jos sinulla on Google Drivessä kuvia, Dropboxsissa tai suoraan jostain verkkosivuosoitteesta, tai sitten suoraan tietokoneelta. Tässä videossa käytetään täällä tällaista olemassa olevaa kuvaa. Voidaan esimerkiksi tehdä tästä kuvasta tätä kuvaa klikkaamalla, toimii linkkiä, hyperlinkitetään se kuva. Laitetaan tähän Link optional kohtaan kirjoitetaan sitten vaikka firman nimi. Tässä alapuolelta Aligment-nappi tarkoittaa sitä, että joku voi valita, että onko se kuva vasemmassa reunassa tuota palkkia, keskellä vai oikeassa reunassa. Ja sitten näistä eri liukusäätimistä voidaan säätää, minkä kokoinen kuvalle tarkoitettu osio tässä on, jos halutaan että esimerkiksi tekstin jälkeen isompi osio tyhjää, voidaan säätää näitä numeraalisia arvoja tästä. Hyvä, seuraavaksi voisimme sitten tehdä esimerkiksi tuota, että miten lisätään sosiaaliset kanavat, some on tällainen Social -nappi, elementti, joka voidaan samalla tavalla sitten drag n’ dropata tuon ja täältä voidaan sitten silloin kun se on tai elementti valittuna. Silloin voidaan katsoa, että varmasti sosiaalisen median linkitykset oikein täällä. Näistäkin sitten tulee myöhemmissä videoissa kerrotaan, että miten liitetään sosiaalisen median accountit (tilit) HubSpottiin. Siellä tosiaan on Facebookin, LinkedIn, Twitter, Instagram. Täällä on myös lisää, jos halutaan esimerkiksi suoraan HTML-koodia. Tai muuten kuin kustomoitujen moduuleita, mutta niitä ei tulla käymään tässä videossa sen enempää läpi. Hyvä, mutta sitten voisimme katsoa, miten laitetaan erilaisia layout-osioita tästä näin. Nämä layout-osiot ovat niin kuin, periaatteessa kun esimerkiksi laitetaan nyt tällainen kahden laatikon Layout-osio tänne, voit itse päättää, että mitä tähän laitetaan yhteen osioon. Jos halutaan vaikka niin kuin muuttaa sitä, että neljä eri laatikkoa, kolme eri laatikkoa, yksi pienempi, yksi isompi, mutta käytetään tätä kahden laatikon. Kahden laatikon siihen voi suoraan niin kuin, jos vaikka tekstiosio laittaa tuohon niin tähän voidaan kirjoittaa, mitä nyt ikinä sinulta tulisikaan mieleen. Samalla tavalla sitten voidaan laittaa, jos halutaan vaikka laittaa joku nappi tuohon, vaikka CTA-nappi, niin se voidaan laittaa sitten tuohon. Ja tämän napin käyttötarkoituksena on hyvin paljon. CTA:kin sitten kerrotaan toisessa videossa tarkemmin, että mikä se on, mutta voidaan esimerkiksi määrittää, että nappi olisi suoraan verkkosivuosoite. Linkki tapaamiseen, linkki jonkun tiedoston lataamiseen, ja sähköposti ym. Mutta käytetään tässä sitten CTA:ta, eli Call-to-action -toimintoa, silloin kun se on valittu, sitten voidaan tässä choose call to action. Tästä voi sitten valita mikä CTA siinä on käytössä. Täältä voidaan tehdä joko täysin uusi nappi sille, uusi CTA sille, tai sitten voi käyttää jo valmiiksi olemassa olevia mitä se on tehnyt HubSpotiin. Käytettään tässä sitten vaikka tätä demonappia, minkä olin aiemmin jo tehnyt. Mutta tässä nyt lyhykäisyydessään perusasioita mitä voi laittaa siihen, kannattaa paljon itse kokeilla, että minkä näköisen, visuaalisesti tekisi tästä, ja hyvin paljon löytyy perusominaisuuksia suoraan tuolta, ja HubSpotin tuolta Academystä löytyy myös paljon ohjeita, ja muualtakin internetistä löytyy ohjeita HubSpotin emailin tekemiseen. Mutta sitten kun on niin sanotusti on valmis mielestäsi tämä sähköposti, niin kannattaa ehdottomasti niin sanotusti testi lähettää tämä viesti, vaikka itselle. Näet suoraan, että miltä se sähköposti näyttää. Silloin tuota suoraan tästä valita kenelle se lähetetään, mutta tässä tapauksessa minä lähetän sen sitten itselleni. Kun se on vain valittuna, kenelle lähetetään. Send test email, ja siinä menee muutamia sekunteja, on tullut sinulle sitten se sähköposti, ja sinä näet, että miltä se näyttää. Ei siinä mitään, se on nyt lähetetty. Tällä sähköpostilla on hyvin paljon erilaisia käyttötarkoituksia Marko tuossa aiemmin kertoikin. Sitten kun se on tehty, voin painaa tuota exit-painiketta. Silloin se ilmestyy tänne sähköpostilistaan, mikä tosiaan löytyy täältä Marketing-napin alta ja email. Voidaan esikatsella tehtyjä sähköposteja, kun vaan klikataan tätä palkkia tästä, niin se näkyy suoraan tuosta ja kaikki sen tärkeimmät tiedot löytyvät tuolta. Hyvä. Kiitoksia minun osaltani, kun katsoit tätä videota, ja Markolla saattaa olla vielä jotakin asiaa. Eikun onnea ja menestystä markkinointiin ja myyntiin ja HubSpotin opetteluun, suosittelen suuresti tämän käyttöä teille.

Noniin, kuten nähtiin niin sähköpostin rakentaminen HubSpotin editorilla on helppoa ja nopeasti saa rakennettua todella näyttäviä viestejä erilaisille katselijoille. Jos ynnätään vähän vielä nämä parhaat puolet HubSpotin sähköpostityökalusta, on kuulijakunnan määrittäminen, kontaktien segmentointi, viestien ajastaminen, lisäarvon tuottaminen olemassa oleville liideille, sekä erilaisten analysointityökalujen käyttö sähköpostimarkkinoinnille. Mukava, kun katselit tämän videon sähköpostimarkkinoinnin rakentamisesta HubSpotin sähköpostieditorin avulla. Toivottavasti tämä toi sinulle lisäarvoa, meihin voi aina olla yhteydessä, me mielellään autetaan ja keskustellaan HubSpotista ja digitaalisesta markkinoista yleensäkin, meidät löytää myös Facebookista HubSpottaajat-ryhmästä, jonne voi liittyä, ja siellä voi vapaasti kysellä HubSpotiin ja digitaaliseen markkinointiin liittyvistä asioista. Kiitos sinulle.