Lataa verkkokaupan markkinointiopas!

Ultimaattinen opas verkkokaupan markkinointiin!

Verkkokaupan markkinointiopas

Teknisesti erinomainen verkkokauppakaan ei menesty ilman hyvin suunniteltua, toimivaa markkinointia. Kaikessa yksinkertaisuudessaan verkkokaupan markkinointi on sarja erilaisia toimintoja, joilla tuodaan esille tarjottua tuotetta, brändiä tai ideologiaa potentiaalisille asiakkaille. 

Markkinoimalla online-kauppaa varmistetaan kauppaan tuleva liikenne, eli kävijät eri kanavista, joka mahdollistaa yrityksen liiketoiminnallisien tavoitteiden täyttymisen. Verkkokaupalla ilman maksavia asiakkaita ei tee mitään. Ostaminen ei muodostu itsestään ja on hyvinkin vaihteleva prosessi, jonka verkkokauppa joutuu kartoittamaan asiakasta ajatellen. 

Teimme sinulle 79-sivuisen verkkokaupan markkinoinnin oppaan, josta löydät kattavan valikoiman keinoja ratkaisemaan haasteesi mm. hakukoneoptimoinnin, mainonnan sekä asiakkuudenhallinnan näkökulmista. Verkkokaupan markkinointi ei ole helppo tai yksinkertainen tehtävä varsinkaan aloittelijoille, mutta tämän tuhdin oppaan avulla pääset varmasti alkuun. 

Kuitenkin, jos sinulla on mahdollisuus työskennellä ammattilaisen kanssa liittyen esimerkiksi markkinoinnin tai verkkokaupan toiminnollisuuksien kuten ulkoasun luontiin voi siitä olla apua. 

Kenelle opas verkkokaupan markkinointiin soveltuu?

Opas on tuhti tietopaketti niin aloittelevalle verkkokauppiaalle kuin jo kokeneemmalle ketulle. Tietopaketti sisältää kullanarvoista tietoa ja konkreettisia toimia jokaiseen vaiheeseen. 

Mitä haasteita on verkkokaupan markkinoinnissa?

Yleisimpiä markkinoinnin haasteita verkkokauppojen kasvun tiellä ovat markkinointieurojen kohdentaminen oikeisiin toimiin ja tulosten mittaaminen.

Verkkokauppaan ei saada haluttua kävijämäärää ja vierailijat hylkäävät tuotteensa ostoskoriin. Omat resurssit halutaan keskittää operatiiviseen käytännön työhön ja aika menee pitkälti tilausten käsittelyyn ja asiakaspalveluun.  

Menestyviä verkkokauppoja yhdistää usein rohkeus sijoittaa alkuvaiheen liikevaihdosta suurempi osa takaisin verkkokaupan kehittämiseen ja markkinointiin.  

Miten markkinoida verkkokauppaa?

Markkinoinnin tehtävä verkkokaupassa on tukea yrityksen kasvua ja menestystä. Verkkokaupan markkinoinnissa suuri etu verrattuna kivijalkaan on tarkan tuloksen ja toimintojen mittaamisen mahdollisuus. Perusta markkinointisuunnitelmasi rakentaminen aina tavoitteille. 

Sido nämä tavoitteet mahdollisimman tarkoiksi luvuiksi ja tee niistä mitattavia sekä konkreettisia. Muotoile tavoitteet esimerkiksi liikevaihtoon tai uusien asiakkaiden määrään, ympäripyöreän kasvamisen sijaan. 

Hyvän markkinoinnin tavoitteiden ilmaisu SMART-kaavalla

S = Specific, yksityiskohtainen, hyvin määritelty tavoite. Tavoite täyttää ehdon, miksi se on tärkeää.  

M = Measurable, mitattava, tavoite on mitattavissa jollain mittarilla. 

A = Attainable, saavutettavissa, vaikka tavoite on korkea, tulee sen silti olla saavutettavissa ja mahdollinen.  

R = Relevant, merkityksellinen, Onko tavoite liiketoiminnan kannalta relevantti, auttaako se meitä eteenpäin?  

T = Time-bound, aikaan sidottu, millainen on tavoitteelle määritelty aikataulu? 

Esimerkkejä SMART-ehdon täyttävistä tavoitteista

  • Kasvatamme tuotemyynnin lisämyyntiä verkossa seuraavan kvartaalin aikana 10%, joka mahdollistaa uuden palvelun tuotekehityksen.  
  • Tavoittelemme seuraavaan asiakastyytyväisyysmittaukseen NPS – tuloksen nousua 1,5 pisteellä. 

Istahda leirinuotiolle kanssani 15 minuutiksi!

  • 15 minuutin tapaaminen ei sido sinua mihinkään.
  • Saat vähintään ideoita ja apua tavoitteidesi saavuttamiseen.
  • Emme myy myymisen ilosta. Mikäli emme ole oikea kumppani sinulle, osaamme suositella myös muita alan toimijoita.