Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma?

millainen-on-hyva-markkinointisuunnitelma

Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma?

Markkinointisuunnitelman tekemiseen ei ole yhtä ja oikeaa mallia, sillä jokainen yritys on omanlaisensa. Hyvän markkinointisuunnitelman laadinta alkaa perehtymällä yrityksen (oli se sitten oma tai asiakkaan) liiketoimintaan, strategiaan ja ennen kaikkea tavoitteisiin.

Hyvä markkinointisuunnitelma toteutetaan organisaatiossa käytännön tasolla, eikä suunnitelmaa heitetä osaksi johtoryhmän palaverimuistioita. Kuten yrityksen strategisiakin jalkautetaan, tulee myös markkinointisuunnitelma jalkauttaa organisaatioon sen kanssa tekemisissä oleville tasoille.

Kun keskustellaan markkinointisuunnitelmista, tulee vastaan usein termi markkinoinnin vuosikello. Markkinoinnin vuosikello antaa suuntaa, raamit, yrityksen markkinointiin vuoden ajaksi. Tästä ajatuksesta olisi pikkuhiljaa hyvä päästä pois – sillä digitalisoituva maailma ei anna sijaa organisaatiolle, jossa strategiat ja tavoitteet määritellään vain kerran vuodessa. Markkinoinnin vuosikellon voisi korvata esimerkiksi markkinoinnin strategiaoppaalla, jota päivitetään jatkuvasti.

Hyvä markkinointisuunnitelma ottaa huomioon päämäärän lisäksi myös lähtötilanteen. Lähtötilanne saadaan selville joko; analytiikasta tai sitten miettimällä esimerkiksi kysymyksiä: Millaisia asiakkaamme ovat? Miten myymme? Onko meillä kykyä toteuttaa yrityksemme markkinointia? Miten sitä on toteutettu ja miten toteutus on onnistunut?

Verkkokaupan markkinoinnin suunnittelu

Teimme kattavan oppaan verkkokaupan markkinoinnin suunnittelusta. Kaiken kaikkiaan oppaassa on yli 4000 sanaa verkkokaupan markkinoinnista ja siitä, mitä siihen liittyen pitää tai olisi hyvä tietää. Hyppää selvittämään kaikki mitä sinun olisi hyvä tietää verkkokaupan markkinoinnista.

Yksinkertainen mittari paljastaa mihin keskittyä

Kiinnittäisin erityisesti huomiota markkinoinnista saatuun tuottoon, joka voi laskea yksinkertaisesti: Kuinka paljon markkinointi on tuonut lisämyyntiä (€) – Kuinka paljon markkinointiin on käytetty rahaa (€) = Markkinoinnin tuoma tuotto (€). Tästä voidaan laskea myös markkinoinnin ROI eli Return on Inverstment:

(Saavutettu lisämyynti € – investoitu raha €) ÷ investoitu raha € × 100 = ROI (%)

Markkinoinnin osalta yritysten tulisi tähdätä 500% ROI:hin.

Se on totta, että eilen hyvin toiminut ei välttämättä toimi hyvin huomenna, mutta pitäisin varsinkin tuoretta raporttia myynnistä hyvänä pohjana tulevaa ajatellen. Markkinoinnin työkalut ja prosessit elävät jatkuvasti, joten varsinkin kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten tulisi ”elää aallonharjalla” tai ulkoistaa markkinoinnin toteuttaminen.

Jatka lukemista…

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Referenssillä tarkoitetaan yleisesti asiakastyötä, joka on jo tehty onnistuneesti ja tämä tieto on julkista. Monesti referensseistä puhutaan myös asiakastarinoina ja niitähän ne juuri ovat....

Mikä on brändi ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

Paras määrite brändille on aina ollut mielestämme se, mitä ihmiset puhuvat sinusta tai yrityksestäsi silloin kun et ole paikalla. Puhutaan siis mielikuvien ja kokemuksien yhdistymisestä pääsi...

Opiskelu HubSpot Academyssa

HubSpot Academyssa voi opiskella kuka vain! Mikäli et omista HubSpot-tiliä yrityksen kautta, voit kirjautua yksityishenkilönä ja opetella sekä suorittaa HubSpotin sertifikaatteja....

CTA – markkinointisi näppärä apuri

CTA – markkinointisi näppärä apuri Tässä artikkelissa kerromme, sekä näytämme opastavan videon avulla, sinulle mikä on CTA, mihin sitä käytetään ja kuinka luot sellaisen HubSpotin CTA-työkaluilla....