Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma?

Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma?

Markkinointisuunnitelman tekemiseen ei ole yhtä ja oikeaa mallia, sillä jokainen yritys on omanlaisensa. Hyvän markkinointisuunnitelman laadinta alkaa perehtymällä yrityksen (oli se sitten oma tai asiakkaan) liiketoimintaan, strategiaan ja ennen kaikkea tavoitteisiin.

Hyvä markkinointisuunnitelma toteutetaan organisaatiossa käytännön tasolla, eikä suunnitelmaa heitetä osaksi johtoryhmän palaverimuistioita. Kuten yrityksen strategisiakin jalkautetaan, tulee myös markkinointisuunnitelma jalkauttaa organisaatioon sen kanssa tekemisissä oleville tasoille.

Kun keskustellaan markkinointisuunnitelmista, tulee vastaan usein termi markkinoinnin vuosikello. Markkinoinnin vuosikello antaa suuntaa, raamit, yrityksen markkinointiin vuoden ajaksi. Tästä ajatuksesta olisi pikkuhiljaa hyvä päästä pois – sillä digitalisoituva maailma ei anna sijaa organisaatiolle, jossa strategiat ja tavoitteet määritellään vain kerran vuodessa. Markkinoinnin vuosikellon voisi korvata esimerkiksi markkinoinnin strategiaoppaalla, jota päivitetään jatkuvasti.

Hyvä markkinointisuunnitelma ottaa huomioon päämäärän lisäksi myös lähtötilanteen. Lähtötilanne saadaan selville joko; analytiikasta tai sitten miettimällä esimerkiksi kysymyksiä: Millaisia asiakkaamme ovat? Miten myymme? Onko meillä kykyä toteuttaa yrityksemme markkinointia? Miten sitä on toteutettu ja miten toteutus on onnistunut?

Verkkokaupan markkinoinnin suunnittelu

Teimme kattavan oppaan verkkokaupan markkinoinnin suunnittelusta. Kaiken kaikkiaan oppaassa on yli 4000 sanaa verkkokaupan markkinoinnista ja siitä, mitä siihen liittyen pitää tai olisi hyvä tietää. Hyppää selvittämään kaikki mitä sinun olisi hyvä tietää verkkokaupan markkinoinnista.

Yksinkertainen mittari paljastaa mihin keskittyä

Kiinnittäisin erityisesti huomiota markkinoinnista saatuun tuottoon, joka voi laskea yksinkertaisesti: Kuinka paljon markkinointi on tuonut lisämyyntiä (€) – Kuinka paljon markkinointiin on käytetty rahaa (€) = Markkinoinnin tuoma tuotto (€). Tästä voidaan laskea myös markkinoinnin ROI eli Return on Inverstment:

(Saavutettu lisämyynti € – investoitu raha €) ÷ investoitu raha € × 100 = ROI (%)

Markkinoinnin osalta yritysten tulisi tähdätä 500% ROI:hin.

Se on totta, että eilen hyvin toiminut ei välttämättä toimi hyvin huomenna, mutta pitäisin varsinkin tuoretta raporttia myynnistä hyvänä pohjana tulevaa ajatellen. Markkinoinnin työkalut ja prosessit elävät jatkuvasti, joten varsinkin kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten tulisi ”elää aallonharjalla” tai ulkoistaa markkinoinnin toteuttaminen.

Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

Digitaalinen asiakaspolku

Digitaalinen asiakaspolku

Mikä on digitaalinen asiakaspolku Digitaalinen asiakaspolku tarkoittaa ostajan tapaa olla vaikutuksessa yrityksen kanssa. Kyllä luit oikein, ostajan tapaa. Yrityksen tapa määritellä ja lokeroida ostajan toiminta on tullut päätökseen ja asiakkaat toimivatkin 2020-luvulla juuri siinä kanavassa, missä haluavat. Menestyäkseen modernissa...

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Markkinoinnin vuosikello jalkauttaa markkinointisuunnitelman toimenpiteet Markkinoinnin vuosikellolla tarkoitetaan yleisesti markkinointisuunnitelman jalkautusta tietylle aikajänteelle. Yleisesti on suositeltavaa luoda seuraavalle vuodelle markkinoinnin ja viestinnän pääkohdat, sen jälkeen jakaa toiminta kvartaalisiin tavoitteisiin ja sitä mukaa...

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen Mitä on tunnettuus? Tunnettuus tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, kuinka hyvin brändisi/yrityksesi/tuotteesi tunnetaan sen kohderyhmässä. Se kertoo nimen muistamisesta ja tietoisuudesta, missä tuote- tai palvelukategoriassa brändi toimii. Mihin tarpeeseen tunnettuuden mittaaminen tuo ratkaisun?...

Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme parhaat!

Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme parhaat!

Joensuun mainostoimistot - listasimme 8 parasta.   Joensuusta ponnistaa monta erilaista, omilla vahvuuksillaan olevaa mainostoimistoa. Osa palvelee asiakkaita paikallisesti ja osa valtakunnallisesti. Löytyypä muutamalta toimistolta myös kansainvälistä brändiosaamista. Ajatellen koko Suomen markkinointikenttää, asiat ovat täällä Itä-Suomessa...

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista

Suunnitellessasi verkkokaupan markkinointia kanavien, menetelmien sekä strategian osalta tulee sinun vastata tähän kysymykseen: Mitä on verkkokaupan markkinointi? Tämä artikkeli selittää kattavasti keskeiset asiat verkkokaupan markkinoinnista ja vastaa kysymykseen, mitä on verkkokaupan markkinointi? Mitä on verkkokaupan markkinointi? Kaikessa...