Täydellisen markkinointisuunnitelman jäsentäminen: Markkinointisuunnitelman peruskomponentteja käsittelevä blogi.

Yrityksen omistajana yksi tärkeimmistä tehtävistäsi on laatia ja toteuttaa markkinointisuunnitelma. Mutta mikä markkinointisuunnitelma on ja miten se tehdään?

Markkinointisuunnitelmat ovat ehdoton välttämättömyys mille tahansa yritykselle. Olitpa sitten startup-yritys tai valmistaudut massiiviseen markkinointitoimenpiteeseen, markkinointisuunnitelman laatiminen on menestyksesi perusta. Hyvä markkinointisuunnitelma helpottaa ja varmistaa optimaaliset tulokset ja onnistumiset, ja se voi jopa säästää tuhansia euroja estämällä sinua käyttämästä rahaa vääriin asioihin. Hyvän markkinointisuunnitelman avulla vältät surkeat markkinointitaktiikat, haitalliset markkinointikulut ja kalliit virheet.

Mitä jos jätät markkinoinnin sattuman varaan? –Saatat päätyä ei-toivottuihin tuloksiin. Yrityksesi on kovan työsi ja kunnianhimosi huipentuma. Miksi jättäisit markkinointisi sattuman varaan ja ottaisit riskin päätyä sinne, minne et halua päätyä?

Olemme listanneet 7 tärkeää tekijää, jotka on otettava huomioon markkinointisuunnitelmaa laadittaessa. Voit myös poimia mukaasi ladattavan markkinointisuunnitelma -pohjan, jonka olemme tehneet!

Mikä on markkinointisuunnitelma ja miksi se tehdään?

Markkinointisuunnitelma on asiakirja, jossa kerrotaan, mitä yritys aikoo tehdä markkinoinnin edistämiseksi. Toisin sanoen markkinointisuunnitelma on perustelu sille, mitä yritys myynnin kasvattamiseksi tekee ja miksi yrityksen pitäisi käyttää siihen rahaa. Markkinointisuunnittelua ei pidä sekoittaa liiketoimintasuunnitteluun. Liiketoimintasuunnittelussa on kyse siitä, miten yritys aikoo ansaita rahaa. Markkinointisuunnittelussa on kyse siitä, mitä yritys aikoo tehdä ja miksi se aikoo tehdä sen.

Liiketoiminnassa markkinointi on sitä, mitä teet saadaksesi asiakkaat ostamaan tavaroitasi. Markkinointisuunnitelma on selvitys siitä, mitä haluat tehdä. Markkinointisuunnitelma ei ole vain hieno tapa ilmoittaa tavoitteesi. Sen avulla voit ennakoida ongelmia ja keskittyä niihin asioihin, joilla tavoitteet todennäköisimmin saavutetaan.

Markkinointisuunnitelma ei ole liiketoimintasuunnitelma.

Liiketoimintasuunnitelmissa kuvataan yleensä yrityksen strategia, sen pitkän aikavälin tavoitteet. Markkinointisuunnitelmassa sen sijaan on kyse taktiikasta. Kun asiakas kysyy sinulta: ”Mitä myytte?”, markkinointisuunnitelma antaa sinulle keinon kertoa se hänelle. Markkinointisuunnitelma ei ole liiketoimintasuunnitelma, joka on suunnitelma yritykselle. Markkinointisuunnitelma on suunnitelma markkinointia varten. Markkinointisuunnitelmissa eritellään yleensä joitakin markkinoinnin laajoja luokkia. Kuten ”mainonta” tai ”tutkimus ja kehitys”. Markkinointisuunnitelmassa eritellään tyypillisesti myös tiettyjä taktiikoita, kuten – miten tavoitamme asiakkaamme ja mitä konkreettisia toimenpiteitä teemme.

Markkinointisuunnitelmat eivät ole virallisia. Voit laatia sellaisen lautasliinan kääntöpuolelle tai käyttää asiakirjamallia. Tärkeintä on saada se kirjoitettua.

Liiketoimintasuunnitelmissa sen sijaan kuvataan yleensä yrityksen strategia, sen pitkän aikavälin tavoitteet. Markkinointisuunnitelmassa sen sijaan on kyse taktiikasta. Kun asiakas kysyy sinulta: ”Mitä myytte?”, markkinointisuunnitelma antaa sinulle keinon kertoa se hänelle.

Miksi markkinointisuunnitelma tehdään?

Kysytkö markkinointisuunnitelmaa? Taas ajanhukkaa, eikö? No, toivottavasti ei. Markkinointisuunnitelma, kuten mikä tahansa muukin suunnitelma, on keino välttää yleisiä ansoja. Markkinoinnissa nämä ansat ovat: ”Mitä myyt?” ja ”Kuka sitä ostaa?”. Ihmisillä on tapana pitää markkinointisuunnitelmia sellaisina, joita vain suuret yritykset käyttävät. Jokainen yritys tarvitsee kuitenkin suunnitelman kahdesta syystä. Ensimmäinen on taktinen. Sillä ei ole voimaa yksinään. Suunnitelma on vain työkalu, joka auttaa sinua tekemään työtäsi, kuten laskin tai puhelin. Mutta ilman suunnittelua tuhlaat todennäköisemmin aikaasi ja vaivojasi. Jos teet suunnitelman ja jätät sen sitten huomiotta, tuhlaat paljon aikaa. Toinen syy, miksi tarvitset suunnitelmaa, on se, että se auttaa sinua välttämään yleisiä virheitä.

Markkinointisuunnitelma voi olla myös hyödyllinen työkalu (tai jopa vaatimuksena) erilaisille yhteistyölle esimerkiksi brändi-, markkinointi- tai mainostoimiston kanssa helpomman yhteistyön saavuttamiseksi.

Yrityksesi positiointi ja strategia erottautua

Erottautumisessa on kyse itsensä määrittelemisestä. Sinun on tunnistettava, mikä erottaa sinut muista, mikä tekee sinusta erityisen. Yleensä ajatellaan, että asemointi on vain itsensä määrittelyä. Ajatellaan, että se on pelkkää markkinointihöpinää, kuten termit ”luonnollinen” ja ”luomu”. Nyt olen kuitenkin huomannut, että asemointi ei ole markkinointijargonia. Se erottaa menestyvän yrityksen epäonnistuneesta.

Positiointi, eli tapa erottautua on asia, jonka teet, kun tiedät, että sinulla on jotakin hienoa, jotakin arvokasta, jotakin, jota ihmiset rakastavat. Ja se, mitä teet, kun sinulla ei ole mitään. Kun aloitat, sinulla ei ole paljon. Sinulla on idea. Ehkä olet tehnyt prototyypin. Ja ehkä sinulla on jo nimi. Ehkä sinulla on prototyyppi.

Vuonna 2010 yritysten yleinen ajatus oli: ”Myymme kaikille”. Se oli naiivia ja puolustuksellista. Vuonna 2013 liiketoiminnan yleinen ajatus on: ”Myymme kaikille, mutta myymme myös oikeille ihmisille”. Se jo vaatii rohkeutta. Rohkeus ei kuitenkaan tarkoita perinteisen viisauden mukailua. Se tarkoittaa konservatiivisen polun valitsemista, panostamista siihen, missä kaikki parhaat mahdollisuudet ovat, ja kovaa, epäsuosittua työtä, jota sinne pääseminen vaatii. Merkityksellisiä muutoksia tekevät yritykset myyvät ja viestivät vain omalle asiakasryhmälleen, tehden muutosta maailmaan.

Aloita markkinointitavoitteista

Markkinointitavoitteet ovat se, mitä toivot saavuttavasi markkinoinnilla. Ne ovat tavoitteitasi, ja niiden kertominen auttaa sinua päättämään, auttaako markkinointi sinua saavuttamaan ne. Markkinoijat puhuvat markkinointitavoitteista usein epämääräisin termein, kuten ”myynnin lisääminen”, mutta tavoitteet ovat tarkempia. Jos sanot ”lisätä myyntiä”, tarkoitat: ”Haluaisin enemmän rahaa.” Toisaalta, jos sanot: ”Kasvata myyntiä 15 prosenttia”, sanot: ”Haluaisin enemmän myyntiä jostakin.” Tavoitteidesi pitäisi olla täsmällisiä, mitattavissa ja saavutettavissa. Tavoite on konkreettinen, kun voit määrittää tarkalleen, mitä yrität saavuttaa. Tavoite on mitattavissa, kun sitä voidaan mitata. Tavoite on saavutettavissa, kun uskot, että se voidaan realistisesti saavuttaa.

Seuraavassa on joitakin esimerkkejä tavoitteista:

  • ”Kasvatamme palvelumyynnin osuutta kokonaismyynnistä 20 % seuraavan kahden vuoden aikana.”
  • ”Tunnettavuustutkimuksemme tulos paranee 10 % seuraavan tilikauden loppuun mennessä.”
  • ”Tekemämme markkinointitoimenpiteet saavat myyntitiimille aikaan kontaktoitavia yhteystietoja (eli liidejä) 20 % nykytilaa enemmän seuraavan kvartaalin alkuun mennessä.”

Huomaatko, että jokainen näistä tavoitteista on määritelty käyttäen SMART-kaavaa? SMART-tavoitteet toimivat siksi, että jos et aseta tiettyä tavoitetta, et voi mitenkään arvioida, ovatko toimesi johtaneet menestykseen. Ja jos et aseta tavoitetta, sinulla ei ole mitään syytä lakata etsimästä tapoja parantaa sitä.

Tavoitteet kannattaa kirjata pitkälle aikavälille sekä lyhyelle aikavälille. Lisäksi kannattaa jalkauttaa tavoitteiden syvemmälle, taktiseen ja konkreettiseen tekemiseen. Näin tavoitteita voi olla vähintään kolmessa eri tasossa.

Markkinointitavoitteiden seuranta on sitä, miten varmistat, että pysytkö suunnitelmissasi.

Markkinointitavoitteiden määrittelemiseksi sinun on kysyttävä itseltäsi, mitä haluat yrityksesi tekevän.

Tee suunnitelmallesi aikajänne

Ollaksesi hyvä markkinoinnissa sinun on visioitava tulevaisuutta. Sinun on nähtävä, miltä trendit näyttävät, ja mietittävä, mitä aiot tehdä niiden suhteen. Mutta ihmiset eivät ole hyviä siinä. He ovat hyviä tekemään lyhyen aikavälin suunnitelmia.

Hyvään markkinointiin kuuluu pitkän aikavälin suunnittelu, ja siinä markkinoijat ovat usein surkeita.

Sinun on asetettava aikataulu. Aseta aikataulu ja sitoudu sitten pysymään siinä aikataulussa. Sinun on tehtävä valintoja: joistakin suunnitelmista on luovuttava, niitä on lykättävä, niitä on pienennettävä tai ne on poistettava. Sinun on kuitenkin sitouduttava tekemään valintoja.

Markkinoinnissa suunnitelman aikataulua kutsutaan määräajaksi. Se on epämääräinen, mutta määräaika antaa illuusion hallinnasta. Aikataulu ei ole määräaika. Aikataulu on päivämäärä, jolloin suunnitelmasi pitäisi saavuttaa tietty vaihe.

Määräaika taas on päivä (tai vuosi), jolloin suunnitelmasi on saatava valmiiksi. Määräajat ovat mielivaltaisia. Määräaika voi olla huomenna, ensi viikolla, ensi kuussa, ensi vuonna tai ei koskaan. Aikataululla sen sijaan on elinkaari. On olemassa piste, jossa se päättyy. Se ei ole epämääräinen yleisyys vaan tietty päivämäärä.

Määrittele jokainen toimenpide suunnitelmaasi

Kaikkien meidän on oltava markkinoijia jossain vaiheessa elämäämme. Markkinointi on yksinkertaisesti prosessia, jossa laaditaan suunnitelma, jolla saadaan muut ihmiset ostamaan tavaroitasi tai tuotteitasi. Kysy alkuun, miten aion tavoittaa heidät? Käytettävissäsi on tietenkin monia keinoja. Ehkäpä painettu mainonta. Ehkä suoramainonta. Radio, televisio, mainonta Internetissä, jopa myyntipuhelut. Kaikilla on hyvät ja huonot puolensa.

Nykyään markkinointi on tietenkin paljon muutakin. Yritykset käyttävät internetiä markkinointiin, ja markkinointiin kuuluu nykyään myös sosiaalinen media, blogit, tuotearvostelut ja asiakasfoorumit. Toimenpiteet suunnitelmassasi ovat vähän niinkuin reseptejä. Ne eivät kerro, mitä sinun pitää tehdä, mutta niiden avulla voit suunnitelmallisesti miettiä, mitä sinun pitää tehdä.

Keitä asiakkaasi ovat? Tee selvitys asiakasymmärryksestä ja asiakkaistasi.

Kuvittele, että olet keksinyt uudenlaisen hammasharjan. Olet innokas myymään tuotteesi. Mutta mistä aloittaisit? Voisit yrittää tunnistaa joitakin tuotteen ominaisuuksia ja laatia luettelon potentiaalisista asiakkaista. On vaikea nähdä, miten tämä lähestymistapa johtaisi mihinkään uusiin oivalluksiin.

Asiakkaat, joiden luulet voivan ostaa tuotteesi, saattavat itse asiassa olla sellaisia, joita et ole koskaan edes ajatellut. Ehkä voisit aloittaa kuvittelemalla tuotteesi hyödykkeeksi, kuten leipää tai kenkiä. Hammasharja muistuttaa (markkinoinnin kannalta) paljon leipää tai kenkiä. Et kuitenkaan yritä tuottaa hyödykettä, joten ”markkinat” ei luultavasti ole oikea sana. Sen sijaan voisit aloittaa kuvittelemalla tuotteesi tuotteeksi. Hammasharja on asia, joka on jo olemassa ja jonka joku voisi ostaa. Joten ”asiakas” on luultavasti oikea sana. Ja nyt sinulla on vihjeitä siitä, mistä etsiä. Aloita puhumalla sellaisten ihmisten kanssa, jotka jo ostavat hammasharjoja.

  • Ehkä löydät ihmisiä, jotka ostavat kalliita hammasharjoja ja jotka ovat kuulleet sinunlaisestasi hammasharjasta, mutta eivät ole kokeilleet sitä. Tuotteesi ratkaisee ongelman, joka näillä ihmisillä on. He ovat varhaisia omaksujia.
  • Ehkä löydät ihmisiä, jotka ostavat sinun hammasharjasi, koska se on halvin saatavilla oleva hammasharja. He ovat jälkijättäjiä.
  • Ehkä löydät ihmisiä, jotka ostavat hammasharjan, koska he ostavat hammasharjan, kuten useimmat ihmiset, koska joku muu suositteli sitä. Nämä ovat vaikuttajia.
  • Ehkä löydät ihmisiä, joiden hammasharjat menevät jatkuvasti rikki ja jotka siksi ostavat enemmän hammasharjoja. Nämä ovat rikkojia.
  • Ehkä löydät ihmisiä, jotka ostavat hammasharjoja, koska pitävät hammasharjoista. He ovat harrastajia.
  • Ehkä löydät ihmisiä, jotka ostavat hammasharjoja, koska pitävät niiden myyjästä. He ovat puolestapuhujia.
  • Ehkä löydät ihmisiä, jotka ostavat hammasharjoja, koska niitä myynyt henkilö käski heitä tekemään niin.

Selvitä asiakkaiden käyttämät markkinointikanavat

Markkinointi ei ole mainontaa. Mainonta on sitä, että keskeytät jonkun. Markkinoinnissa ei keskeytetä ketään. Markkinointi on sitä, että houkuttelet asiakastasi kohti parempaa tulevaisuutta ja teette yhdessä muutosta hänen elämäänsä.

Me kaikki tiedämme, että parasta markkinointia on, kun asiakkaat kertovat ystävilleen tuotteesta, josta he pitävät. Mutta miten tuote ylipäätään pääsee näiden asiakkaiden eteen? Tähän kysymykseen on suunnilleen kaksi vastausta. Toisella niistä ei ole juurikaan tekemistä markkinoinnin kanssa. Se liittyy siihen, miten käytät aikaasi.

Toinen liittyy siihen, missä asiakkaasi viettävät aikaansa. Kun ostat jotakin, joudut yleensä jonottamaan. Mitä teet, kun odotat jotain? Jos olet supermarketissa, lentokentällä tai julkisessa vessassa, sinulla on luultavasti luettavaa. Jos näin on, luet luultavasti jotain. Jos se on sanomalehti, luet luultavasti uutisia. Jos olet sosiaalisessa mediassa, luet luultavasti tilapäivityksiä. Jos olet kirjastossa, luet luultavasti kirjoja ja lehtiä. Jos olet verkossa, luet luultavasti blogeja, verkkosivustoja ja foorumeita.

Mikä näistä kanavista on paras? Onko sanomalehti parempi kuin blogi? Facebook-postaus parempi kuin twiitti? Verkkosivusto parempi kuin foorumi? Nämä ovat tärkeitä kysymyksiä. Mutta vastauksilla ei ole mitään tekemistä markkinoinnin kanssa. Se, miten vastaukset liittyvät markkinointiin, on se, mihin käytät aikaasi. Jos suurin osa ajastasi menee sanomalehden lukemiseen, paras markkinointikanavasi on sanomalehti. Mutta jos luet blogeja, silloin paras markkinointikanavasi ovat verkkosivustot. Jos suurin osa ajastasi menee Facebookin lukemiseen, niin parhaat markkinointikanavasi ovat luultavasti Facebook-mainokset ja erilaiset Facebook-julkaisut. Jos suurin osa ajastasi menee Twitterin lukemiseen, niin parhaat markkinointikanavasi ovat luultavasti Twitter. Jos suurin osa ajastasi menee Wikipedian lukemiseen, paras kanava voi olla esim. Wikipedia.

Määritä markkinoinnin budjetti

Markkinointibudjetti on rahamäärä, jonka käytät markkinointiin vuosittain suhteessa siihen, kuinka paljon rahaa tienaat. Sen ei tarvitse olla rahaa, ja se voi olla negatiivinenkin. Sääntö on seuraava: jos käytät markkinointiin alle 2 prosenttia tuloistasi, et joko markkinoi lainkaan tai tuhlaat rahaa. Jos käytät 2 prosenttia tai enemmän, todennäköisesti markkinoit. Kahden prosentin sääntö ei ole ehdoton. Se riippuu tietenkin tuotteesta. Jos esimerkiksi myyt jotakin, jonka ihmiset odottavat saavansa ilmaiseksi – kuten ilmaista sähköpostia, ilmaista sosiaalista verkostoitumista tai ilmaisia hakukoneita – voit luultavasti selvitä hyvin pienillä markkinointikuluilla.

Markkinointibudjetti ei ole sama asia kuin mainonta. Mainonta on mikä tahansa markkinointimenetelmä, joka ei perustu rahaan. Markkinointiin kuuluu mainonta, mutta myös markkinatutkimus, myynnin tukeminen, suhdetoiminta, messut ja kaikki muu, mitä teet saadaksesi yrityksesi huomatuksi. Yksi yleinen ongelma on markkinoinnin määrittely. Markkinointi on laajempi termi kuin mainonta, joka on markkinoinnin osa-alue. Jos siis määrittelet markkinoinnin ”miksi tahansa markkinointimenetelmäksi”, huomaat, että mainonta on markkinoinnin osajoukko. Markkinointi, kuten mainonta, on toimintaa – toimintaa, jonka teet. Markkinointia ei loppujen lopuksi voi ostaa, ja sitä ei voi kokonaan ulkoistaa.

Jätä liikkumisvaraa markkinointisuunnitelmaasi

Markkinointisuunnitelman tekeminen edellyttää hieman laskelmointia. Sinun on selvitettävä, mikä on tuotteesi keskimääräinen markkinaosuus, ja päätettävä sitten, onko tuotteesi mielestäsi keskimääräistä parempi vai huonompi.

Sitten on kuitenkin tehtävä toinenkin laskelma. Sinun on jätettävä jonkin verran liikkumavaraa, jotta voit hyödyntää vahvuuksiasi, kokeilla uusia ideoita ja päättää, milloin on aika luovuttaa, jos k*kka osuu tuulettimeen.

Myös kilpailijoille on jätettävä jonkin verran liikkumavaraa. Et voi päättää, kuinka paljon marginaalia jätät, jos et tiedä, keitä muita alalla on. Ja tietysti on jätettävä liikkumavaraa myös virheiden varalle. Jos yrittäjät pitävät jostain, niin yllätyksistä.

Jos tuote näyttää menestyvän melko hyvin, älä oleta, että se menestyy jatkossakin hyvin. Jos tuote ei näytä menestyvän niin hyvin kuin odotit, älä oleta, että se ei menesty niin hyvin kuin odotit. Ja kyllä, tärkeää on yliarvioida, kuinka paljon liikkumavaraa on.

Jos jätät liian vähän liikkumavaraa, estät itseäsi kokemasta yllätyksiä. Jos jätät liikaa, sinusta tulee dinosaurus. Jätä liikkumavaraa. Ole joustava. Älä määrittele itseäsi markkinaosuutesi perusteella. Määrittele itsesi markkinoiden mukaan, joita voit palvella.

Millainen on hyvä markkinointisuunnitelma?

Markkinointisuunnitelman tekemiseen ei ole yhtä ja oikeaa mallia, sillä jokainen yritys on omanlaisensa. Hyvän markkinointisuunnitelman laadinta alkaa perehtymällä yrityksen (oli se sitten oma tai asiakkaan) liiketoimintaan, strategiaan ja ennen kaikkea tavoitteisiin.

Hyvä markkinointisuunnitelma toteutetaan organisaatiossa käytännön tasolla, eikä suunnitelmaa heitetä osaksi johtoryhmän palaverimuistioita. Kuten yrityksen strategisiakin jalkautetaan, tulee myös markkinointisuunnitelma jalkauttaa organisaatioon sen kanssa tekemisissä oleville tasoille.

Kun keskustellaan markkinointisuunnitelmista, tulee vastaan usein termi markkinoinnin vuosikello. Markkinoinnin vuosikello antaa suuntaa, raamit, yrityksen markkinointiin vuoden ajaksi. Tästä ajatuksesta olisi pikkuhiljaa hyvä päästä pois – sillä digitalisoituva maailma ei anna sijaa organisaatiolle, jossa strategiat ja tavoitteet määritellään vain kerran vuodessa. Markkinoinnin vuosikellon voisi korvata esimerkiksi markkinoinnin strategiaoppaalla, jota päivitetään jatkuvasti.

Hyvä markkinointisuunnitelma ottaa huomioon päämäärän lisäksi myös lähtötilanteen. Lähtötilanne saadaan selville joko; analytiikasta tai sitten miettimällä esimerkiksi kysymyksiä: Millaisia asiakkaamme ovat? Miten myymme? Onko meillä kykyä toteuttaa yrityksemme markkinointia? Miten sitä on toteutettu ja miten toteutus on onnistunut?

Yksinkertainen mittari paljastaa mihin keskittyä

Kiinnittäisin erityisesti huomiota markkinoinnista saatuun tuottoon, joka voi laskea yksinkertaisesti: Kuinka paljon markkinointi on tuonut lisämyyntiä (€) – Kuinka paljon markkinointiin on käytetty rahaa (€) = Markkinoinnin tuoma tuotto (€). Tästä voidaan laskea myös markkinoinnin ROI eli Return on Inverstment:

(Saavutettu lisämyynti € – investoitu raha €) ÷ investoitu raha € × 100 = ROI (%)

Markkinoinnin osalta yritysten tulisi tähdätä 500 % ROI:hin.

Se on totta, että eilen hyvin toiminut ei välttämättä toimi hyvin huomenna, mutta pitäisin varsinkin tuoretta raporttia myynnistä hyvänä pohjana tulevaa ajatellen. Markkinoinnin työkalut ja prosessit elävät jatkuvasti, joten varsinkin kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten tulisi ”elää aallonharjalla” tai ulkoistaa markkinoinnin toteuttaminen.

Lisää vinkkejä markkinoinnin suunnitteluun

Eikö sinulla ole resursseja suunnitella tulevaa strategiaasi? Etkö tiedä, mistä aloittaa? Tunnetko itsesi häkeltyneeksi siitä, mistä aloittaa?

Siinä asiantuntijatiimimme auttaa sinua. Asiantuntijatiimillämme on laaja kokemus tulosten tuottamisesta yrityksille, erityisesti teollisuuden markkinoinnissa. Voit olla varma, että voimme tuottaa arvoa liiketoimintasi tavoitteiden mukaisesti.

Ota yksinkertaisesti yhteyttä, niin keskustelemme kanssasi siitä, miten voimme auttaa sinua lisäämään myyntiäsi tehokkaiden markkinointisuunnitelmien ja -toimenpiteiden avulla. Laadimme yrityksellesi räätälöidyn markkinointisuunnitelman, joka auttaa sinua lisäämään myyntiä, kasvamaan, säilyttämään asiakkaita ja vähentämään kustannuksia.

Lataa markkinointisuunnitelman pohja ja oikaise markkinointisuunnittelussa!

Valmis pohja auttaa sinua jäsentelemään markkinointisuunnitelmaa. Yhteen kanvaaseen kirjataan tietoja markkinoinnin tavoitteista, kohderyhmistä sekä esimerkiksi tuotteesta tai palvelusta itsestään. Voit muodostaa pohjan avulla helposti kokonaisen markkinointistrategian, sekä käydä läpi kanavalintoja että markkinoinnin vuosisuunnittelua.

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 4.11.2021

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Myynnin ja markkinoinnin tehokas yhteistyö

Myynti ja markkinointi muodostavat yhdessä toimiessaan tehokkaan koneiston, mutta erillään ollessaan ponnistelut menevät hukkaan. Tärkein etu myynnin ja markkinoinnin yhdistämisessä on asiakkaan...

Verkkosivualustat vertailussa

Mitä alustaa sinun pitäisi käyttää? Tässä on blogi, jossa käsitellään kolmen suositun alustan etuja, niiden käyttöä sekä yleisesti verkkosivustojen rakennusprosessia. WordPress, Drupal sekä...

Mitä tarkoittaa konversio?

Tässä artikkelissa käsitellään konversiota markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Konversio on digitaalisen markkinoinnin mittayksikkö. Vaikka konversioaste saattaa olla yksi vaikuttavimmista...