Talopaketteja ja valmistaloja digimarkkinoinnilla – Case: Deko-Talo

Kotimainen talopaketteja ja valmistaloja valmistava Deko-Talo on kasvanut lyhyessä ajassa Suomen merkittävimpien talovalmistajien joukkoon. Markkina vaatii ennen kaikkea laadukkaat tuotteet, luotettavuutta, sekä myös ymmärrystä asiakkaasta.

Asiakaspolku talokaupassa asiakkaan näkökulmasta

Hankkiessa henkilökohtaisen elämän suurinta hankintaa – omaa kotia, ei kumppanin valinta omakotitalon rakentajaksi ole helppo. Vaaditaan luottamusta, näkemystä sekä toimivaa henkilökemiaa. Tavoite on toki yhteinen, täydellinen koti.

Useat asiat ohjaavat tekemistä asiakkaan ostopolun aikana omakotitalon hankinnassa, eikä talopakettien markkinointia voi verrata suoraan edullisemman luokan kuluttajatavaran myyntiin. Ostoprosessi on vääjäämättä pidempi, kun esimerkiksi erilaisia neuvotteluja käydään, omakotitalon yksityiskohtia hiotaan, ja tehdään elämän suuria valintoja, kuten miltä talopakettini pohjaratkaisu tulee näyttämään.

Ostopolun muutos näkyy myös talokaupassa. Perinteiseksi leimattu toimiala on saanut kokea asiakkaiden vaatimukset omnikanavaisesta viestinnästä, personoidusta sisällöstä sekä täydellisestä asiakaspalvelusta. Unohtamatta ehdotonta läpinäkyvyyttä, joka tarjoaa mahdollisuuksia kerätä luotettavuuspisteitä muilta asiakkailta esimerkiksi suosittelujen ja referenssien muodossa.

Asiakaspolku talopaketeista purettuna neljään vaiheeseen

Tärkein yksittäinen asia B2C-markkinassa talovalmistajan kannalta on luotettavuuden luominen ja ylläpitäminen. Asiakas vertailee eri toimijoita useista näkökulmista, kuten kokemuksien, hinnoittelun sekä toimitusvarmuuden kannalta. Miten vaikeat caset on selätetty? –Kokenut talovalmistaja osaa ottaa huomioon asiakkaan ajatukset jo ennen asiakkaan tapaamista markkinoinnin ja myynnin toteuttamiseksi.

Deko-Talon markkinoinnissa luotettavuuteen on panostettu vahvasti. Yrityksen luotettavuuden esilletuomisen (luottoluokitukset, arvostelut sekä sertifioinnit) lisäksi tuodaan esille vahvasti asiantuntevaa henkilöstöä niin myynnistä, mutta myös suunnittelusta ja tuotannosta. Tärkeitä asioita koko Deko-Talon henkilöstölle ovat laatutaso, toimitusnopeus, tilaratkaisujen sopivuus ja talomallien ulkonäkö unohtamatta yksilöllisyyttä sekä edullista hintatasoa. Asiakkaat, varsinkin suunnitteluvaiheessa olevat, suorastaan odottavat tapaamisia myyjien ja asiantuntijoiden kanssa.

Hyvät lähtökohdat markkinointikumppanuuteen

Deko-Talo on toiminut useiden erilaisten mainos– ja markkinointitoimistojen kanssa melkein kymmenen vuoden aikana. ”Jos jonkinlaista toimijaa on tullut nähtyä.” kertoo myyntijohtaja Mika Issakainen. ”Teimme yhden kumppanin kanssa digimarkkinointia, jonka tavoitteena oli tuottaa meidän myyntitiimillemme yhteydenottoja. Aina markkinointi, tai ainakaan ajatus siitä, ei kulje käsi kädessä konkreettisien tuloksien kanssa.” Issakainen tavaa.

Keskustellessa Deko-Talon kanssa myynti– ja markkinointiimien kanssa selvisi nopeasti, että kokonaisuuden hallintaan tarvitaan isoa näkemystä ja rohkeita lupauksia. ”Ehdotimme digimarkkinointiin kumppanuusmallia, jossa tarjosimme mahdollisuutta yhteistyön kokeiluun, tulostakuulla.” kertoo Pitkospuun markkinointiasiantuntija Matti Ruuska ja jatkaa, ”Kun asiakkaalla on pitkäaikaista kokemusta toimia markkinointitoimiston kanssa, odotukset, vaatimukset ja tavoitteet ovat yleensä todella korkealla. Tällöin ei ole vara himmailla.”

Liidejä myynnille, kiitos.

Tärkeimmät KPI-mittarit määriteltiin tälle kumppanuudelle heti ensimmäisellä yhteisellä tapaamisella. Usein näkemys markkinoinnista on varsin suppea, mutta Deko-Talon casessa esille nousi varsin nopeasti syvällinen näkemys markkinoinnin tuloksellisuudesta, liideistä.

Markkinoinnilla tehdään tietoa asiakkaalle, asiakas ottaa yhteyttä myyntiin, joka puolestaan tekee suunnitelman unelmien omakotitaloista. Talopaketti valmistuu ja saadaan lisää suosittelevia asiakkaita. Yksinkertaista? –Ei todellakaan.

Markkinointiimin omat tavoitteet liittyvät tyypillisesti KPI:n, jotka ovat pikemminkin debuggaus-työkaluja yksittäisen kanavan tai kampanjan toimivuuden toteamiseen. Näyttöjen, klikkausten tai sivuvierailujen määrä, sekä erilaiset konversioprosentit eivät myyntitiimiä kiinnosta. Eikä pidäkään. Kun yhtälöön lyödään mukaan myyntitiimin määritelmä ”Tällainen meidän asiakas on” ja ”Liidin tulee täyttää nämä ehdot…”, saadaan aikaan nopeasti hämmennystä projektipäällikön päässä.

Google-tuloksien kehitys Dekotalon haluamilla hauilla.

”Kun laatua parannetaan, niin määrä yleensä heikkenee ja kun määrää kasvatetaan, laatu tyypillisesti heikkenee.” projektipäällikkö Marko Leminen kertoo ja jatkaa: ”Digimarkkinointia ohjataan koko ajan useista naruista ja kokonaisuuden hahmottaminen on siitä vastaavan henkilön tehtävä.”

Yhteistyö alkoi verkkosivustoa kehittämällä

Ennen varsinaista yhteistyötä Pitkospuu teki Deko-Talolle verkkosivuston auditoinnin sekä kilpailutilanteen kartoituksen. Dokumentissa otettiin kantaa ostajan matkan lisäksi myös erityisesti hakukoneoptimointiin, sivuston käyttöön– ja tekniseen toimivuuteen. ”Tällainen analysointi kuuluu markkinointikumppanuuteen, eikä siitä veloiteta erikseen tuhansia euroja.” kertoo Matti Ruuska.

Analyysi tuki hyvin Deko-Talon strategiaa ja siitä tunnistettiin useita potentiaalisia paikkoja, joita markkinointiimi monikanavaisesti parhaillaan toteuttaa.

Asiakastyytyväisyys ja tulokset

  • NPS arvosana: 9/10, ensimmäisen kvartaalin jälkeen.
  • Domain auktoriteetin muutos: +13 (23 ->36), kolmessa kuukaudessa.
  • Keskimääräinen sijoitus halutuissa hakutuloksissa sijalta #12 sijalle #5.
  • Nettisivuston latausnopeus parani +98%, heti yhteistyön aloitettua.
Deko-talo Mika Issakainen

Myyntijohtaja Mika Issakainen
044 0575357
mika.issakainen@dekotalo.fi

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 22.6.2021

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Myynnin ja markkinoinnin tehokas yhteistyö

Myynti ja markkinointi muodostavat yhdessä toimiessaan tehokkaan koneiston, mutta erillään ollessaan ponnistelut menevät hukkaan. Tärkein etu myynnin ja markkinoinnin yhdistämisessä on asiakkaan...

Verkkosivualustat vertailussa

Mitä alustaa sinun pitäisi käyttää? Tässä on blogi, jossa käsitellään kolmen suositun alustan etuja, niiden käyttöä sekä yleisesti verkkosivustojen rakennusprosessia. WordPress, Drupal sekä...

Mitä tarkoittaa konversio?

Tässä artikkelissa käsitellään konversiota markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Konversio on digitaalisen markkinoinnin mittayksikkö. Vaikka konversioaste saattaa olla yksi vaikuttavimmista...