Hakusanamainonta-alusta AdWords muuttuu Google Ads:iksi

Hakusanamainonta-alusta AdWords muuttuu Google Ads:iksi

Mistä on kyse?

Syksyllä 2000 julkaistu Googlen AdWords-mainosjärjestelmä pyöri alun perin kuukausittaisella maksulla ja Google hallinnoi hakusanakampanjoita.

Käytännössä tähän asti media-alan yritykset ja mainostoimistot ovat hoitaneet AdWords-mainonnan valmiiksi yrityksille. Yrittäjä on myös voinut puuhastella itse hakusanojen, konversioiden sekä mainostestauksen parissa, jolloin todennäköisesti mainontaan käytetty budjetti on valunut muualle kuin sijoituksena takaisin yritykseen.

google-ads-logo

Mikä muuttuu hakusanamainonnassa?

Nyt hakukoneiden kultainen kärki, Google, uudistaa 24. heinäkuuta hakusanamainonta-alustansa brändin. Google AdWordsin brändistä luovutaan ja tilalle tulee uusi Google Ads. Googlen kertoman mukaan ”Uusi Google Ads-brändi kattaa kaikki tämänhetkiset kampanjatyyppimme, kuten Haku-, Display- ja videokampanjat.”

Googlen uusi Ads-alusta avaa pienyrittäjille mahdollisuuden tehdä omia älykkäitä mainoskampanjoita, jotka voi luoda nopeasti ja helposti. Näen siis uuden Ads-alustan pyrkivän siihen, että mediatoimiston käyttö jätettäisiin pienyrittäjällä välistä pois ja yrittäjä säästäisi kustannuksissa.

google-ads-mainoksen-luominen

Google Ads mainoksen luominen

Nähtäväksi jää miten Google Ads muuttuu

Jos uusi alusta todella optimoi mainoksien näytöt tehokkaasti ja pystyy vastaamaan pienyrittäjän tarpeisiin, kuulostaa idea hyvältä ollakseen totta. Googlella on ollut käytössä AdWords Express-palvelu, joka ainakin omalla kohdalla ei ole onnistunut tässä tehtävässä. Onko ohjelmaa kehitetty nyt riittävästi, että mainoksien näytössä tullaan oikeasti onnistumaan, eikä mainosta vain näytetä rahoitusmielessä jää nähtäväksi.

Minä luottaisin hakusanamainonnassa ammattilaiseen, kuten mainostoimistoon tai mediatoimistoon – edes sisällöntuotannon tasolla hakusanamainosta varten.

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 11.7.2018

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Myynnin ja markkinoinnin tehokas yhteistyö

Myynti ja markkinointi muodostavat yhdessä toimiessaan tehokkaan koneiston, mutta erillään ollessaan ponnistelut menevät hukkaan. Tärkein etu myynnin ja markkinoinnin yhdistämisessä on asiakkaan...

Verkkosivualustat vertailussa

Mitä alustaa sinun pitäisi käyttää? Tässä on blogi, jossa käsitellään kolmen suositun alustan etuja, niiden käyttöä sekä yleisesti verkkosivustojen rakennusprosessia. WordPress, Drupal sekä...

Mitä tarkoittaa konversio?

Tässä artikkelissa käsitellään konversiota markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Konversio on digitaalisen markkinoinnin mittayksikkö. Vaikka konversioaste saattaa olla yksi vaikuttavimmista...