Mikä on brändi ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

Paras määrite brändille on aina ollut mielestämme se, mitä ihmiset puhuvat sinusta tai yrityksestäsi silloin kun et ole paikalla. Puhutaan siis mielikuvien ja kokemuksien yhdistymisestä pääsi sisällä. Puhutaan siis maineesta.

Brändiin kiteytyy kaikki se, mitä yritys tai henkilö on koskaan tehnyt ja joka näkyy ulospäin. Tässä korostuu koko yrityksen jokaisen osa-alueen huomioiminen ja näiden osa-alueiden merkitys asiakaskohtaamisessa. Ikävä tosiasia on se, että positiiviset kokemukset ja niistä kertominen leviävät hitaammin kuin negatiiviset kohtaamiset.

Brändinrakentamisesta mielenkiintoista tekee myös se, että loppupeleissä brändistä päättää aina asiakas ja yrityksinä pystymme vain luomaan suuntaviivat jonne kulkea.

Brändi ja sen tärkeys

Asiakaspalvelu, asiakaspalvelu, asiakaspalvelu…

Brändi syntyy siis sellaisissa kontaktipisteissä, joissa asiakas ja yritys kohtaavat. Kyseessä voi olla puhelimella tapahtuva kylmäsoitto, asiakaspalvelutilanne kaupan kassalla tai kuukausittainen tapaaminen. Jokainen kontaktipiste määrittää ja rakentaa brändiä. Nykyaikana puhutaan vielä usein brändinrakentamisesta pelkästään visuaalisena työnä, mutta totuus on oikeasti todella erilainen.

Miten brändi muodostetaan?

Brändi on keskipiste!

Toisessa äärilaidassa on yrityksen oma strategia eli se, mitä yritys ajattelee itsestään. Siihen sisältyvät yrityksen arvolupaukset, äänensävy, tarina, visuaalinen puoli, kulttuuri sekä ennen kaikkea yrityksen tarkoitus.

Toiseen äärilaitaan mentäessä puhutaan siitä, mitä asiakkaat ajattelevat sinusta. Tähän vaikuttaa mielikuvat, uskomukset, kokemukset, kohtaamiset, asenteet sekä trendit.

Kaiken tämän keskipisteenä on siis brändi!

Brändi on todella harvoin sitä, mitä sanot sen olevan. Tämä tekeekin brändinrakentamisesta mielenkiintoista, haastavaa mutta mielenkiintoista. Nykyaikana, kun viestintä on muuttunut monikanavaiseksi verrattuna esimerkiksi 90-luvun tilanteeseen on erittäin tärkeää, että yritys näyttäytyy jokaisessa kanavassa samalla tavalla. Oli kyseessä sitten vierailu nettisivuillasi tai puhelinsoitto asiakaspalveluun – emme voi viestiä nettisivuilla kukkasista ja asiakaspalvelussa autoista. Kun lupaat jossain digitaalisessa kanavassa – sinun pitää lunastaa lupaukset fyysisessä kohtaamisessa.

Brändi ei rakennu lyhyellä aikavälillä eikä välttämättä vuodessakaan. Uutta yritystä luodessa on täysin normaalia, että ihmiset eivät ole kuulleet sinusta mitään ja tarvitsevat aikaa sekä kohtaamisia luottamuksen ja mielikuvien rakentamiseen.

Yrityksen brändi on yksi yrityksen tärkeimmistä voimavaroista. Ja kun puhutaan yrityksen maineesta tarkoittaa se samaa kuin ihmisissä. Kun kerran menetät luottamuksen, niin sen takaisin saaminen on ison työn takana. Oikeanlaisella strategialla ja asiakastyytyväisyyteen huomattavasti panostamalla pystytään muuttamaan myös negatiiviset asiakaskohtaamiset brändiarvoa kasvattavaksi toimenpiteeksi. Kun joskus epäonnistut asiakaskohtaamisessa tai asiakaspalvelussa tai missä vaan yrityksen kannalta relevantissa kiintopisteessä asiakkaaseen tee kaikkesi, jotta saat muutettua sen positiiviseksi. Kukaan ei tule koskaan puhumaan yrityksestäsi paremmin kuin asiakas, jonka mielen olet saanut käännettyä negatiivisesta positiiviseksi.

Lähde rakentamaan brändiä aina kohdeyleisöä ajatellen, koska sieltä se yrityksen menestys tulee!

Brändillä lisää rahaa viivan alle.

Hyvästä brändistä maksetaan enemmän – on tosiasia, jonka kaikki tiedämme. Kun mietitään esimerkiksi muodin alaa tunnistamme tiettyjen brändien kuviot ja tiedämme niiden olevan kalliimpia kuin vastaavien vähemmän tunnettujen brändien. Hyvä ja avokas brändi on siis haluttu ja sen tuotteita pidetään ja kannetaan ylpeydellä.

Brändin avulla saadaan siis luotua tuotteista tai palveluista uniikkeja. Tämä tarkoittaa suoraan lisää katetta ja sitä kautta lisää viivan alle jääviä euroja.

Työnantajabrändi ja sen merkitys.

Sisäisen brändiviestinnän merkitys suhteessa ulkoiseen on myös monella tapaa tärkeää. Kun henkilöstö ymmärtää yrityksen brändiä ja osaa sitoutua siihen saadaan aikaan parempia tuloksia työtehtävissä. Saadaan ikään kuin henkilöstö uskomaan siihen mitä tehdään ja miten tehdään.

Vahva työnantajabrändi mahdollistaa myös oman henkilöstön toimimisen ns. brändilähettiläinä ja sitä kautta on mahdollista saavuttaa ”ilmaista” näkyvyyttä.

Työnantajabrändi myös merkitsee enemmän ja parempia hakemuksia rekrytoinneissa, sekä vähentää yrityksien henkilöstön luonnollista liikkuvuutta muihin yrityksiin.

Brändipääoman mittaaminen.

Brändipääoman konkreettiset hyödyt tulevat ilmi viimeistään siinä vaiheessa, kun halutaan lähteä tehostamaan jakeluteitä tai saada tuotteista ja palveluista parempaa katetta. Brändin luominen ja ennen kaikkea mittaaminen lähtee liikkeelle nykytilan tunnistamisesta.

Brändin mittaamiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa. Tärkeintä on vain tehdä se joka kerta samalla tavalla.

Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

Asiakastyytyväisyyden mittaaminen – mitä yritys siitä hyötyy?

Asiakkaat ovat tärkein valttikorttisi yrityksesi kasvuun ja kehitykseen. Ilman tyytyväistä asiakaskuntaa yrityksesi rattaat eivät pyöri, eikä tulosta saada näkyviin. Kuinka siis saat taattua asiakaskuntasi tyytyväisyyden ja mitä hyötyä tyytyväisyyden mittaamisesta on yrityksellesi? Mitä on asiakastyytyväisyys? Yksinkertaisimmillaan...

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Kun puhutaan referenssistä, tarkoitetaan sillä yleisesti asiakastyötä, joka on jo tehty onnistuneesti. Monesti referensseistä puhutaan myös asiakastarinoina ja niitähän ne juuri ovat. Referenssi on todiste siitä, että yritys osaa asiansa ja saa olemassa olevan asiakkaan suosittelemaan itseään muille. Jalkautustapoja suositteluille on lukuisia ja...

Millaista on tulla harjoittelijaksi markkinointitoimistoon?

Myöhässä ekasta aamupalaverista ensimmäisenä päivänä. Se tais olla sitten siinä. Enhän mä ikinä myöhästy. MILLAISET ENNAKKOLUULOT JA MITEN PÄÄDYIN HARJOITTELIJAKSI NIMENOMAAN MARKKINOINTITOIMISTOON? Miksi halusin markkinointitoimistoon ja erityisesti Pitkospuulle harjoittelijaksi? Syy oli sellaisen ammattitaidon kehittäminen, joka ei ole helppoa...

Opiskelu HubSpot Academyssa

HubSpot Academyssa voi opiskella kuka vain! Mikäli et omista HubSpot-tiliä yrityksen kautta, voit kirjautua yksityishenkilönä ja opetella sekä suorittaa HubSpotin sertifikaatteja. https://youtu.be/Hww7WEr6dm4 HubSpot Academy on kansainvälinen inbound-markkinoinnin oppimisympäristö, joka palvelee niin HubSpot markkinoinninautomaation käyttäjiä,...

CTA – markkinointisi näppärä apuri

CTA – markkinointisi näppärä apuri Tässä artikkelissa kerromme, sekä näytämme opastavan videon avulla, sinulle mikä on CTA, mihin sitä käytetään ja kuinka luot sellaisen Hubspotin CTA-työkaluilla. Call-To-Action eli CTA tarkoittaa toimintakehoitetta, jonka tarkoituksena on ohjata käyttäjää tekemään tietty toiminto. Monissa tapauksissa CTA on...

Sähköpostimarkkinoinnin rakentaminen HubSpotin avulla

Sähköpostimarkkinoinnin rakentaminen HubSpotin avulla. HubSpotin mukaan maailmassa on yli 4 miljardia sähköpostia ja 93 % ihmisistä tarkistaa sähköpostinsa päivittäin. Sähköpostimarkkinoinnista ylivertaisen tekee personoinnin lukuiset mahdollisuudet sekä korkea tuottoprosentti (ROI = Return of invest). Sähköpostin kuolemisesta on puhuttu jo...