CTA – markkinointisi näppärä apuri

CTA – markkinointisi näppärä apuri

Tässä artikkelissa kerromme, sekä näytämme opastavan videon avulla, sinulle mikä on CTA, mihin sitä käytetään ja kuinka luot sellaisen HubSpotin CTA-työkaluilla.

Call-To-Action eli CTA tarkoittaa toimintakehoitetta, jonka tarkoituksena on ohjata käyttäjää tekemään tietty toiminto.

Monissa tapauksissa CTA on verkkosivuilla, ohjelmassa, sähköpostissa tai verkkokaupassa oleva hyperlinkki tai painike, jossa kannustetaan käyttäjää tekemään jotakin. CTA voi olla myös klikattava kuva tai video. Toiminta voi olla esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen, verkko-oppaan lataaminen tai tiettyyn tapahtumaan osallistuminen.

CTA on yksi markkinoinnin tärkeimmistä osista, sekä verkkosivun suunnittelusta. CTA on myös merkittävässä osassa verkkosivujen konversio-optimoinnissa (CRO). Konversiolla tarkoitetaan sitä, kuinka moni sivustolla vierailevista käyttäjistä tekee sivuston luojan tekemän halutun toimenpiteen; rekisteröityy sivustolle, tekee oston verkkokaupasta, tilaa uutiskirjeen tai varaa tapaamisen.

CTA:n visuaalisen ilmeen ja kirjoitusasun valinta on tärkeää huomioida siinä millaista konversiota halutaan. Tekstin kirjoitustyyli, huomiota herättävä painike ja selkeä viesti siitä, mitä klikkaamalla tapahtuu ovat ensiarvoisen suuressa roolissa CTA:ta luodessa. On myös huomioitava, että minne sijoitat CTA:n, jotta mahdollisimman moni vierailijoista näkisi sen. Mieti esimerkiksi mikä on suosituin osio verkkosivuillasi tai missä kohtaa sähköpostia CTA tulee varmasti lukijalle esille.

Tässä esimerkki:

Lataa teollisuusjohtajan käsikirja markkinointiin

Alla oleva video näyttää sinulle kuinka nopeasti ja helposti luot erilaisia toimintakehotteita HubSpotin omalla CTA-työkalulla.

Parhaan tuloksen saavutat vain kokeilemalla ja vertailemalla. Onko räiskyvä ja suuria lupaava nappi se mitä asiakkaasi varmasti klikkaavat, vai toimisiko hillitty hyperlinkillä maustettu teksti paremmin?  

Jos haluat kuulla lisää toimintokehotteiden hyödyistä ja käytöstä varaa alla olevasta kalenterista aika meidän asiantuntijalle. Hän keskustelee asiasta mielellään kanssasi.

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 1.2.2021

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Myynnin ja markkinoinnin tehokas yhteistyö

Myynti ja markkinointi muodostavat yhdessä toimiessaan tehokkaan koneiston, mutta erillään ollessaan ponnistelut menevät hukkaan. Tärkein etu myynnin ja markkinoinnin yhdistämisessä on asiakkaan...

Verkkosivualustat vertailussa

Mitä alustaa sinun pitäisi käyttää? Tässä on blogi, jossa käsitellään kolmen suositun alustan etuja, niiden käyttöä sekä yleisesti verkkosivustojen rakennusprosessia. WordPress, Drupal sekä...

Mitä tarkoittaa konversio?

Tässä artikkelissa käsitellään konversiota markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Konversio on digitaalisen markkinoinnin mittayksikkö. Vaikka konversioaste saattaa olla yksi vaikuttavimmista...