Hakukoneoptimointi käytännössä, mitä se on?

Hakukoneoptimointi eli SEO (search engine optimization) on verkkosivuston sisäistä ja ulkoista kehittämistä niin, että sivuston sisältö saadaan resonoimaan mahdollisimman hyvin eri hakukoneissa, kuten Googlessa ja Bingissä.

Lopullisena päämääränä on kasvattaa sivuston orgaanista verkkoliikennettä hakusanoilla tai -lausekkeilla, jotta potentiaalisen asiakkaat löytävät optimoitavan yrityksen sivuston hakukoneista.

Asiakascase Verstas Joensuu:

Teimme hakukoneoptimointia Joensuulaiselle Suutarille Verstas Joensuulle. Verstas on aiemmin toiminut toisella nimellä ja brändiuudistuksen yhteydessä asiakkaamme tilasi uudet verkkosivut toiselta mainostoimistolta. Hakukoneoptimoinnista ei ollut mainittu sivuston rakentamisen yhteydessä – ja sivusto ei listautunut hakukoneissa. Löysimme auditoinnin yhteydessä sivustosta useita puutteita, joita aloimme asiakkaan pyynnöstä korjaamaan. Asiakas joutui siis maksamaan verkkosivuston tekijälle täyden hinnan sekä hakukoneoptimointia tekevälle taholle korvauksen erikseen. Järjetöntä, mielestäni ainakin. 

Mitä merkitystä hakukoneoptimoinnilla on yrityksen liiketoiminnan kannalta?

Verkkosivuilla toimivat samat myynnin lait kuin muuallakin: Mitä enemmän yhteydenottoja, sitä enemmän myyntiä. Yhteydenottoja saadaan lisättyä puolestaan rakentamalla lisää liikennettä verkkosivustolle, lisäämällä näkyvyyttä. Jos oletetaan, että yksi sadasta asiakkaasta (1/100) tekee konversion (=jonkin tapahtuman, kuten osto, yhteydenotto tms.) verkkosivustolla ja sivustolla vierailee kuukausittain 500 kävijä tekee verkkosivusto myyntiä yritykselle 5 kpl kuukaudessa.

Kun sivustoa aletaan optimoimaan ja saadaan sijoitusta nousemaan hakukoneissa halutuilla hakulausekkeilla, menee sivustolle enemmän ihmisiä ja konversion kappalemäärä kasvaa.

Käytetään aiempaa esimerkkiä: Verkkosivusto X on Google-hakukoneessa sijalla 5. Sivustolle tehdään hakukoneoptimointia, ja sijoitus saadaan nousemaan sijalle 2. Läpiklikkausprosentti (CTR) Googlessa kasvaa 5,33% -> 19,18% joten verkkosivuston todellinen liikenteen kasvu on 500 kävijästä 1799 kävijään. Olettaen, että verkkosivusto konvertoi yhä vastaavalla tavalla, tekee verkkosivu yritykselle myyntiä nyt 18kpl kuukaudessa. Hakukoneoptimointiin käytetty panos tekee tuottoa yritykselle 13kpl x (keskimääräinen osto €) /kk.

Kyseessä ei siis ole mikään huuhaa homma, vaan sellainen seikka mihin oikeasti kannattaa panostaa. Ensimmäinen hakulauseke saa 31,19% klikkauksia kaikista kävijöistä.

Kerromme hakukoneoptimoinnin vaikutuksesta verkkokaupan liiketoimintaan verkkokaupan markkinointia käsitelevässä yli 4000 sanaisessa artikkelissamme: Verkkokaupan markkinointiopas – Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista.

hakukoneoptimointi_Joensuu_Pitkospuu_Google_tulokset

Yrittäjä! Pikaopas verkkosivujen ostoon:

Kun kilpailutat verkkosivuston tekijää, pyydä tarjoukseen selvitys mitä hakukoneoptimointiin liittyviä toimia sivuston tekemisen yhteydessä tehdään. Perustavanlaatuinen hakukoneoptimointi on kuukausittain tehtävää jatkuvaa työtä, mutta hyvällä pohjatyöllä päästään helpommin alkuun.

Jos kukaan ei löydä verkkosivuasi, se voisi yhtä hyvin olla olematta.

Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

Digitaalinen asiakaspolku

Digitaalinen asiakaspolku

Mikä on digitaalinen asiakaspolku Digitaalinen asiakaspolku tarkoittaa ostajan tapaa olla vaikutuksessa yrityksen kanssa. Kyllä luit oikein, ostajan tapaa. Yrityksen tapa määritellä ja lokeroida ostajan toiminta on tullut päätökseen ja asiakkaat toimivatkin 2020-luvulla juuri siinä kanavassa, missä haluavat. Menestyäkseen modernissa...

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Markkinoinnin vuosikello jalkauttaa markkinointisuunnitelman toimenpiteet Markkinoinnin vuosikellolla tarkoitetaan yleisesti markkinointisuunnitelman jalkautusta tietylle aikajänteelle. Yleisesti on suositeltavaa luoda seuraavalle vuodelle markkinoinnin ja viestinnän pääkohdat, sen jälkeen jakaa toiminta kvartaalisiin tavoitteisiin ja sitä mukaa...

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen Mitä on tunnettuus? Tunnettuus tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, kuinka hyvin brändisi/yrityksesi/tuotteesi tunnetaan sen kohderyhmässä. Se kertoo nimen muistamisesta ja tietoisuudesta, missä tuote- tai palvelukategoriassa brändi toimii. Mihin tarpeeseen tunnettuuden mittaaminen tuo ratkaisun?...

Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme parhaat!

Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme parhaat!

Joensuun mainostoimistot - listasimme 8 parasta.   Joensuusta ponnistaa monta erilaista, omilla vahvuuksillaan olevaa mainostoimistoa. Osa palvelee asiakkaita paikallisesti ja osa valtakunnallisesti. Löytyypä muutamalta toimistolta myös kansainvälistä brändiosaamista. Ajatellen koko Suomen markkinointikenttää, asiat ovat täällä Itä-Suomessa...

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista

Suunnitellessasi verkkokaupan markkinointia kanavien, menetelmien sekä strategian osalta tulee sinun vastata tähän kysymykseen: Mitä on verkkokaupan markkinointi? Tämä artikkeli selittää kattavasti keskeiset asiat verkkokaupan markkinoinnista ja vastaa kysymykseen, mitä on verkkokaupan markkinointi? Mitä on verkkokaupan markkinointi? Kaikessa...