Millaista on tulla harjoittelijaksi markkinointitoimistoon?

Myöhässä ekasta aamupalaverista ensimmäisenä päivänä. Se tais olla sitten siinä. Enhän mä ikinä myöhästy.

MILLAISET ENNAKKOLUULOT JA MITEN PÄÄDYIN HARJOITTELIJAKSI NIMENOMAAN MARKKINOINTITOIMISTOON?

Miksi halusin markkinointitoimistoon ja erityisesti Pitkospuulle harjoittelijaksi? Syy oli sellaisen ammattitaidon kehittäminen, joka ei ole helppoa muualla. Tarkoitan tällä HubSpot-osaamista.

Ajatukseni ennen harjoittelua oli työllistyä digimarkkinoinnin pariin ja tehdä harjoitteluni sellaisessa paikassa, jossa ollaan alan aallonharjalla. Olin tutustunut HubSpotiin jo ennen harjoitteluani ja huomasin kuinka suuren valtin sen osaaminen toi työmarkkinoilla. Pitkospuu on ainoa HubSpot-partneri Itä-Suomen alueella, joten ei tarvinnut arpoa mihinkä sitä hakisi harkkaan.

Ennakkoajatus markkinointitoimistosta työpaikkana vastasi yllättävän hyvin todellisuutta. Mielessäni markkinointitoimisto näyttäytyi hyvin maanläheisenä. Sohvalla istuskeltiin ja juotiin kahvia, kaikki olivat sukkasillaan ja ilmapiiri on rento. Töitä tehtiin verkkaiseen tahtiin, koska luovaa työtä ei voi kiirehtiä.

Vaikka muuten suurin osa ennakkoajatuksistani osui nappiin, odotukseni työtahdista menivät kuitenkin aivan metsään. Huomasin nopeasti, että Pitkospuulla töitä tehdään täysillä, sata lasissa. Tämä oli ammatillisen kehittymisen kannalta positiivinen juttu.

TYÖTEHTÄVÄT JA VASTUU

Harjoittelun tarkoitus on vahvistaa omaa osaamistani ja luottamusta omiin taitoihin sekä oppia taitoja, joita työelämässä tarvitaan ammatillisten taitojen lisäksi. Ensimmäiset päivä menivät kirjaimellisesti siihen, että tutustuin Pitkospuulla käytössä oleviin työkaluihin ja järjestelmiin. Pääsin kuitenkin myös ns. oikeisiin hommiin heti. Ensimmäinen oma valokuvauskeikkani oli toisena harjoittelupäivänä. Oli mahtava päästä heti tekemään ja sainkin keikasta huippuhyvän palautteen.

Sain vastuulleni myös oman asiakasprojektin. Vastasin käytännössä kokonaan asiakkaan sosiaalisen median kanavista ja julkaisuista. Harjoitteluni edetessä työtehtävien ja vastuun määrä ovat luonnollisesti kasvaneet.

Työtehtävät sekä vastuun antaminen ja saaminen kietoutuvat vahvasti luottamuksen ympärille. Työnantajan on pystyttävä luottamaan työntekijän, tai tässä tapauksessa harjoittelijan taitoihin. Harjoittelijan on puolestaan pystyttävä herättämään työnantajassa se luottamus.

Tämä ei tarkoita sitä, että harjoittelijana en saisi epäonnistua tai tehdä virheitä ja minun täytyisi olla timantin kova ammattilainen ensimmäisestä päivästä alkaen. Päinvastoin. Virheitä sattuu väistämättä, mutta niistä on pystyttävä puhumaan ja oppimaan. Tämä on harjoittelussa oleellista ja Pitkospuulla tämä on toiminut hyvin. On mahtavaa päästä käsiksi oikeisiin työtehtäviin eikä olla pelkkä kahvinkeittäjä. Varsinkin, kun nälkä oman osaamisen kehittämiseen on suuri ja tulevaisuuden suunnitelmana on työllistyä alalle.

NORMAALI TYÖPÄIVÄ

Aamu alkaa aina aamupalaverissa. Se on hyvä startti päivään. Osa liittyy palaveriin etänä, osa on paikalla toimistolla. Palavereissa käymme läpi asiakkuudet ja mahdolliset muutokset sekä miten projektit etenevät. Mutta ennen kaikkea käymme läpi, miten kaikilla menee ja mitä kuuluu. Kaikki pääsevät kertomaan, mutta pakko ei ole sanoa mitään. Vaikka tällainen käytäntö voi kuulostaa teennäiseltä, joka aamuiselta ajan haaskaamiselta, on se kaikkea muuta. Mielestäni tämä on mahtava tapa ja se kasvattaa työyhteisölle yhteishenkeä. Oli positiivista huomata, että kun kerron omia ajatuksiani, niin minua kuunnellaan, vaikka olen vain harjoittelija. Kaikkien sana on yhtä tärkeä.

Aamupalaverin jälkeen kaikki siirtyvät omille pisteilleen ja hylkeet alkavat hakata näppäimistöjä. Omat työtehtäväni ovat hyvin monen eri palasen summa ja pidän siitä.

Sisällöntuotantoa, markkinointia, valokuvausta ja videotuotantoja. Jos kyseessä on kuvauspäivä, on lähtö yleensä heti aamupalaverin jälkeen. Jos taas on toimistopäivä (mitä päiväni yleensä ovat) aloitan päiväni tietokoneen ääressä tsekkaamalla asiakkaiden viestit ja kommentit. Vastaan asiakkaille ja priorisoin päivän tehtävät.

Useimmiten tehtäväni ovat sosiaalisen median markkinoinnin suunnittelua ja toteuttamista, digitaalisten mainosten tekoa tai jotain muuta visuaalista työtä tai kirjoittamista. Kuvauspäivinä toimin valokuvaajana ja videotuotannoista avustajana.

HARJOITTELUN JÄLKEEN

Harjoittelun alussa minulla ei ollut tarkempaa suunnitelmaa siitä mitä tekisin harjoittelun jälkeen. Tiesin vain, että haluan työskennellä digimarkkinoinnin parissa esimerkiksi sisällöntuottajana.

Monille ensimmäinen oikea työpaikka aukeaa harjoittelun jälkeen ja näin näyttää käyvän minunkin kohdallani. Olen päässyt osaksi ammattitaitoista markkinointitiimiä ja oppinut paljon sellaista, mistä ei koulussa puhuttu.

Tulevaisuudessa aikomukseni on muuttaa kohti Etelä-Suomea ja Helsinkiä. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita sitä, että joutuisin jättämään hyvästit Pitkospuulle. Olen nimittäin kuullut hyvin vahvoja huhuja Pitkospuun Helsingin toimiston avaamisesta syksyllä.

Taavi Kiesiläinen
Sisällöntuottaja

taavi@pitkospuu.fi

Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

Mikä on brändi ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

Paras määrite brändille on aina ollut mielestämme se, mitä ihmiset puhuvat sinusta tai yrityksestäsi silloin kun et ole paikalla. Puhutaan siis mielikuvien ja kokemuksien yhdistymisestä pääsi sisällä. Puhutaan siis maineesta. Brändiin kiteytyy kaikki se, mitä yritys tai henkilö on koskaan tehnyt ja joka näkyy ulospäin. Tässä korostuu koko...

Opiskelu HubSpot Academyssa

HubSpot Academyssa voi opiskella kuka vain! Mikäli et omista HubSpot-tiliä yrityksen kautta, voit kirjautua yksityishenkilönä ja opetella sekä suorittaa HubSpotin sertifikaatteja. https://youtu.be/Hww7WEr6dm4 HubSpot Academy on kansainvälinen inbound-markkinoinnin oppimisympäristö, joka palvelee niin HubSpot markkinoinninautomaation käyttäjiä,...

CTA – markkinointisi näppärä apuri

CTA – markkinointisi näppärä apuri Tässä artikkelissa kerromme, sekä näytämme opastavan videon avulla, sinulle mikä on CTA, mihin sitä käytetään ja kuinka luot sellaisen Hubspotin CTA-työkaluilla. Call-To-Action eli CTA tarkoittaa toimintakehoitetta, jonka tarkoituksena on ohjata käyttäjää tekemään tietty toiminto. Monissa tapauksissa CTA on...

Sähköpostimarkkinoinnin rakentaminen HubSpotin avulla

Sähköpostimarkkinoinnin rakentaminen HubSpotin avulla. HubSpotin mukaan maailmassa on yli 4 miljardia sähköpostia ja 93 % ihmisistä tarkistaa sähköpostinsa päivittäin. Sähköpostimarkkinoinnista ylivertaisen tekee personoinnin lukuiset mahdollisuudet sekä korkea tuottoprosentti (ROI = Return of invest). Sähköpostin kuolemisesta on puhuttu jo...

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä – 5 konkreettista hyötyä

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä tuo mukanaan lukuisia konkreettisia työkaluja ja hyötyjä yritysten myynnin, markkinoinnin sekä asiakaspalvelun kehittämiseen. Tehokas markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttö luo monessa tapauksessa selkeän kilpailuedun. Markkinoinnin automaatiosta on saatavilla paljon tietoa eri lähteistä, mutta mitä ovat...

Mitä on inbound-markkinointi?

Inbound-markkinointi on tapa toteuttaa markkinointia asiakaslähtöisesti, auttamalla. Inbound-menetelmä tukee markkinoinnin lisäksi myös myyntiä sekä asiakaspalvelua. Asiakkaan ostaminen on muuttunut huomattavasti, sillä 2020-luvulla ostajilla on valta kerätä tietoa verkosta ennen ostopäätöstä. Liiketoiminnan kasvu syntyy kuitenkin...

Verkkokauppasi terveydentila?