Markkinoinnin kesätrendit 2020

Mitä tapahtuu markkinoinnin maailmassa tänä kesänä? Korona tulee vaikuttamaan vahvasti vielä pitkään, ja myös markkinointi kokee osaltaan näitä vaikutuksia. Erilaiset kikkailut ja nippelinappelit markkinointikentällä alkaa olla nähty, ja nyt parhaiten menestyy keskittymällä yhä enemmän perusasioihin, eli niihin toimintoihin, jotka tuovat kassavirtaa.

Keskity perusasioihin

  • Ymmärrätkö kohderyhmäsi motiivit ja tarpeet?
  • Onko ostaminen tehty helpoksi?
  • Palveleeko verkkosivu asiakkaiden tarpeita?

Kohderyhmäymmärtäminen kasvaa ja nostaa merkitystään koko ajan. Asiaansa on turha huutaa koko metsälle, sillä kukaan ei sitä kuitenkaan kuule. Sen sijaan kun asia kerrotaan niille, ketä halutaan koskettaa, saadaan viesti varmemmin perille ja kehitetään luottamusta osapuolien välillä. Kun kohderyhmät ja heidän persoonalliset tarpeensa ovat selvillä, on syytä keskittyä ostamisen helppouteen. Tämä on sellainen asia, jolle usein sokeudutaan ja joka pääsee myös unohtumaan. Vaikka verkkokauppa näyttää omaan silmään täydelliseltä, on välillä hyvä antaa kokonaisuus myös ulkopuolisten arvioiden kohteeksi. Jotta kehitystä voi tapahtua, on palautteelle oltava avoin.

Jokainen toiminto, jonka teet oman markkinointisi eteen, tulee olla mitattava

On yksinkertaisesti turhaa tunkea rahaa palveluihin, toimintoihin ja järjestelmiin, jos hyötyjä ei ymmärretä tai osata mitata. Lähtökohtaisesti ihmisiä ei kiinnosta nähdä mainoksiasi, joten kuinka tätä ongelmaa lähdetään ratkaisemaan?

Analytiikka on markkinoijan paras ystävä.

Selkeät, verrattavissa olevat tulokset ovat ainoa keino testata ja kehittää toimintoja haluttuun suuntaan. Analytiikan hyödyntäminen auttaa tekemään töitä tehokkaammin ja saamaan parhaan hyödyn irti käytetyistä euroista. Analytiikka kertoo mikä toimii, mikä aiheuttaa keskustelua ja mikä kannattaa ennemmin unohtaa.

Mobiili, mobiili, mobiili

Ajankäyttö mobiilissa on kasvanut kahdessa vuodessa 87%, kertoo Markkinointi & Mainonta -lehden analyysi, eikä kasvulle näy loppua. Yleisesti puhutaan siitä, kuinka nettisivujen pitää skaalautua mobiililaitteille, mutta se on vasta alkupuraisu. Nyt keskitytään siihen, kuinka rakentaa sisältö ja mainonta tukemaan nimenomaan mobiilikäyttäjiä. Instagram ja tällä hetkellä myös erityisesti TikTok ovat kanavia, joita ei pidä laiminlyödä. Aluevaltaukset uusissa kanavissa kannattaa ottaa rohkeasti haltuun!

Myös ostamisen helppous mobiilissa on asia, jolle on suotavaa uhrata ajatus tai muutama. Mobiililaitteella ostaminen ei ole sidonnainen paikkaan tai aikaan, joten ostamiskokemus tulisi tehdä mahdollisimman helpoksi ja miellyttäväksi. Nykyaikana kehotuksia ostaa, tilata ja kokeilla tulee joka tuutista, jolloin ihmisistä tulee kärsimättömiä. Kun ostopäätös lopulta tehdään, on ostamisen oltava vain muutaman napautuksen takana tai koko diili voi mennä sivu suun.

Valitse oikeanlainen kumppani

Oikeanlaisen markkinointikumppanin tai mainostoimiston löytäminen ei ole helppo juttu. Tilanne on kuin sinulle heitettäisiin kymmeniä palloja käteen, josta sinun pitäisi poimia mukaan se yksi ja oikea. Usein vaan käy niin, ettet saa yhtään palloa kiinni. Teimme artikkelin siitä, miten voit valita paikallisen mainostoimiston eri Joensuulaista mainostoimistoista: Listasimme 8 parasta mainostoimistoa Joensuusta.

Markkinoinnin automaatioalustat

Automaatio on tullut jäädäkseen. Inbound-markkinointiin pohjautuvat alustat kuten HubSpot säästävät työaikaa tuhottomasti. Kaikki toiminnot keskittyvät yhden järjestelmän alle, jolloin analytiikka ja kehitystyö tehostuu, ja monilla toimijoilla ylipäänsä alkaa. Inbound-markkinointi ja sen ymmärtäminen osana liiketoiminnallisia tavoitteita on asia, joka tulee muuttamaan monen toimijan tavat työskennellä.

Mainostoimisto_Joensuu_Pitkospuu_Matti

Matti Ruuska
Leirinjohtaja

0401711045
matti@pitkospuu.fi

Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

Digitaalinen asiakaspolku

Digitaalinen asiakaspolku

Mikä on digitaalinen asiakaspolku Digitaalinen asiakaspolku tarkoittaa ostajan tapaa olla vaikutuksessa yrityksen kanssa. Kyllä luit oikein, ostajan tapaa. Yrityksen tapa määritellä ja lokeroida ostajan toiminta on tullut päätökseen ja asiakkaat toimivatkin 2020-luvulla juuri siinä kanavassa, missä haluavat. Menestyäkseen modernissa...

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Markkinoinnin vuosikello jalkauttaa markkinointisuunnitelman toimenpiteet Markkinoinnin vuosikellolla tarkoitetaan yleisesti markkinointisuunnitelman jalkautusta tietylle aikajänteelle. Yleisesti on suositeltavaa luoda seuraavalle vuodelle markkinoinnin ja viestinnän pääkohdat, sen jälkeen jakaa toiminta kvartaalisiin tavoitteisiin ja sitä mukaa...

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen Mitä on tunnettuus? Tunnettuus tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, kuinka hyvin brändisi/yrityksesi/tuotteesi tunnetaan sen kohderyhmässä. Se kertoo nimen muistamisesta ja tietoisuudesta, missä tuote- tai palvelukategoriassa brändi toimii. Mihin tarpeeseen tunnettuuden mittaaminen tuo ratkaisun?...

Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme parhaat!

Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme parhaat!

Joensuun mainostoimistot - listasimme 8 parasta.   Joensuusta ponnistaa monta erilaista, omilla vahvuuksillaan olevaa mainostoimistoa. Osa palvelee asiakkaita paikallisesti ja osa valtakunnallisesti. Löytyypä muutamalta toimistolta myös kansainvälistä brändiosaamista. Ajatellen koko Suomen markkinointikenttää, asiat ovat täällä Itä-Suomessa...

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista

Suunnitellessasi verkkokaupan markkinointia kanavien, menetelmien sekä strategian osalta tulee sinun vastata tähän kysymykseen: Mitä on verkkokaupan markkinointi? Tämä artikkeli selittää kattavasti keskeiset asiat verkkokaupan markkinoinnista ja vastaa kysymykseen, mitä on verkkokaupan markkinointi? Mitä on verkkokaupan markkinointi? Kaikessa...