Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Markkinoinnin vuosikello jalkauttaa markkinointisuunnitelman toimenpiteet

Markkinoinnin vuosikellolla tarkoitetaan yleisesti markkinointisuunnitelman jalkautusta tietylle aikajänteelle. Yleisesti on suositeltavaa luoda seuraavalle vuodelle markkinoinnin ja viestinnän pääkohdat, sen jälkeen jakaa toiminta kvartaalisiin tavoitteisiin ja sitä mukaa kuukausittaisiin ja viikoittaisiin toimintoihin. Markkinoinnin vuosikello ja suunnitelmallisuus mahdollistaa koko organisaation tietoisuuden siitä, mitä ja kuinka viestiä milloinkin.

Strategia ohjaa markkinoinnin vuosisuunnitelmaa

Vuosikellon suunnitteluun tulisi osallistua koko organisaation tärkeimmät elimet. Nykyään kun en enää halua puhua markkinoinnista ja myynnistä erillisinä toimintoina, on tärkeää, että koko organisaatio tiedostaa viestinnän pääkohdat ja sen mitä sillä tavoitellaan.

Markkinointi, viestintä, asiakaspalvelu ja myynti ilman suunnitelmallisuutta ei ole nykyaikaisen organisaation toimintatapa. Jokainen toiminto, joka edellä mainittuihin asioihin tehdään, tulee perustua tavoitteisiin. Tavoitteet ja suunnitelmallisuus on myös ainoa keino johtaa organisaatiota.

Markkinoinnin vuosikellon edut ja hyödyt:

  1. Kokonaisuuden hahmottaminen
  2. Budjetoinnin hahmottaminen
  3. Yksittäisten toimintojen aikataulutus ja deadlinet
  4. Toimintojen jakaminen organisaatiolle/ulkoiselle toimijalle
  5. Yhtenäinen visio ja toiminnan analysointi ja kehittäminen

Kuinka aloittaa markkinoinnin vuosikellon suunnittelu?

On tärkeää ymmärtää markkinoinnin liiketoiminnalliset tavoitteet ja se, kuinka niihin voidaan päästä markkinoinnin avulla. Toiminnon tulee suunnitella ja rakentaa asiakkaiden ja liiketoiminnan ympärille. Mistä tavoitamme oikeat ostajapersoonat, oikeaan aikaan ja tavalla, joka tukee ostajapersoonaa kulloisessakin vaiheessa ostamisen polkua.

  1. Luo tavoitteet, selvitä omat kohderyhmäsi ja sitä kautta kanavat, joissa toimit
  2. Millaisella sisällöllä tavoitat edellä mainitut asiakasprofiilit
  3. Kuinka markkinoit pitkällä ja kuinka lyhyellä aikavälillä
  4. Kuinka suunnittelet ja kuka suunnittelee kampanjat
  5. Kuinka mittaat ja analysoit tulokset
  • Markkinoinnin vuosikellon visuaalinen rakentaminen onnistuu Exceliin
  • Markkinoilla on todella edullisia/ilmaisia alustoja vuosikellon rakentamiseen, kuten PlanDisc (www.plandisc.com).

Vuosikello markkinoinnissa elää kuten suhdanteetkin

Vaikka markkinoinnin vuosikello on tärkeää rakentaa mahdollisimman tarkaksi, on sen oltava myös joustava. Yritykset ja tavoitteet kehittyvät monesti lyhyelläkin aikavälillä ja vuosisuunnitelmaa on hyvä tarkastella vähintään kvartaaleittain tavoitteiden muuttuessa. Tavoitteiden määrittelystä digitaaliseen liiketoimintaan voit lukea artikkelistamme verkkokaupan markkinoinnista.

Vuosikellon yhteyteen voidaan myös luoda erillinen kriisiviestintää määräävä ohjeistus. Tänäkin keväänä olemme saaneet todistaa medioissa eri yritysten kriisiviestinnän onnistumisia ja epäonnistumisia. 

Yrityksen strategian onnistumisesta kertoo mielestäni eniten se, kuinka se selviää negatiivisesta huomiosta ja muuttaa huonon asiakaskokemuksen suosittelijaksi.

Mainostoimisto_Joensuu_Pitkospuu_Marko

Marko Leminen
Retkenjohtaja

0440919039
marko@pitkospuu.fi

Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

Digitaalinen asiakaspolku

Digitaalinen asiakaspolku

Mikä on digitaalinen asiakaspolku Digitaalinen asiakaspolku tarkoittaa ostajan tapaa olla vaikutuksessa yrityksen kanssa. Kyllä luit oikein, ostajan tapaa. Yrityksen tapa määritellä ja lokeroida ostajan toiminta on tullut päätökseen ja asiakkaat toimivatkin 2020-luvulla juuri siinä kanavassa, missä haluavat. Menestyäkseen modernissa...

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen Mitä on tunnettuus? Tunnettuus tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, kuinka hyvin brändisi/yrityksesi/tuotteesi tunnetaan sen kohderyhmässä. Se kertoo nimen muistamisesta ja tietoisuudesta, missä tuote- tai palvelukategoriassa brändi toimii. Mihin tarpeeseen tunnettuuden mittaaminen tuo ratkaisun?...

Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme parhaat!

Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme parhaat!

Joensuun mainostoimistot - listasimme 8 parasta.   Joensuusta ponnistaa monta erilaista, omilla vahvuuksillaan olevaa mainostoimistoa. Osa palvelee asiakkaita paikallisesti ja osa valtakunnallisesti. Löytyypä muutamalta toimistolta myös kansainvälistä brändiosaamista. Ajatellen koko Suomen markkinointikenttää, asiat ovat täällä Itä-Suomessa...

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista

Suunnitellessasi verkkokaupan markkinointia kanavien, menetelmien sekä strategian osalta tulee sinun vastata tähän kysymykseen: Mitä on verkkokaupan markkinointi? Tämä artikkeli selittää kattavasti keskeiset asiat verkkokaupan markkinoinnista ja vastaa kysymykseen, mitä on verkkokaupan markkinointi? Mitä on verkkokaupan markkinointi? Kaikessa...

Animaatio markkinointivälineenä

Animaatio markkinointivälineenä

Tässä blogissa avaan hiukan animaatioiden suosiota ja sitä, miten ne nostivat päätään poikkeusaikana. Animaatio on yksinkertaisesti piirrettyä, liikkuvaa kuvaa, jonka avulla pystytään luomaan ja selittämään asioita monesti yksinkertaisemmin kuin normaalilla videokuvalla. Animaatioista saadaan myös luotua visuaalisesti erittäin näyttäviä ja...