Sisällysluettelo
Markkinoinnin vuosikello jalkauttaa markkinointisuunnitelman toimenpiteet
Markkinoinnin vuosikellolla tarkoitetaan yleisesti markkinointisuunnitelman jalkautusta tietylle aikajänteelle. Yleisesti on suositeltavaa luoda seuraavalle vuodelle markkinoinnin ja viestinnän pääkohdat, sen jälkeen jakaa toiminta kvartaalisiin tavoitteisiin ja sitä mukaa kuukausittaisiin ja viikoittaisiin toimintoihin. Markkinoinnin vuosikello ja suunnitelmallisuus mahdollistaa koko organisaation tietoisuuden siitä, mitä ja kuinka viestiä milloinkin.
Strategia ohjaa markkinoinnin vuosisuunnitelmaa
Liian monet yritykset epäonnistuvat vuosikellon suunnittelussa, koska se on vain laatikkoon jäänyt asiakirja – ei ole todellista sitoutumista itse suunnitelman toteuttamiseen.
Vuosikellon suunnitteluun tulisi osallistua koko organisaation tärkeimmät elimet. Nykyään kun en enää halua puhua markkinoinnista ja myynnistä erillisinä toimintoina, on tärkeää, että koko organisaatio tiedostaa viestinnän pääkohdat ja sen mitä sillä tavoitellaan.
Markkinointi, viestintä, asiakaspalvelu ja myynti ilman suunnitelmallisuutta ei ole nykyaikaisen organisaation toimintatapa. Jokainen toiminto, joka edellä mainittuihin asioihin tehdään, tulee perustua tavoitteisiin. Tavoitteet ja suunnitelmallisuus on myös ainoa keino johtaa organisaatiota.
Siksi nykyaikaiset organisaatiot tunnustavat vuosikellon arvon markkinoinnin, asiakaspalvelun ja myynnin tarpeita ohjaavana strategiana. Ja tätä vuotuista suunnitelmaa käytetään sitten perustana kaikille seuraavan vuoden kustannuksille ja budjeteille.
Koska olemme menestyksekkäästi luoneet ja noudattaneet omia markkinointisuunnitelmiamme, voimme näyttää, miten voimme koota yrityksesi strategiat ja taktiikat niin, että saat tuloksia.
Markkinoinnin vuosikellon edut ja hyödyt:
Vuosikello auttaa sinua tekemään parempia valintoja ja hallitsemaan resurssejasi tehokkaammin.
Koska markkinointi on niin suuri osa elämäämme, emme huomaa, kuinka vähän ajattelemme markkinointia. Kun menemme supermarkettiin, huoltoasemalle tai tavarataloon ja katsomme, mitä hyllyillä on. Jos se on siellä, me ostamme.
Yritykset käyttävät kuitenkin miljoonia euroja mainontaan, sillä markkinointi on paljon muutakin kuin pelkkä mainoksen asettaminen. Kun on ollut pitkään liike-elämässä, mainonta on vain yksi liiketoiminnan kustannuksista. Mainonta ei kuitenkaan ole vain yksi kustannus, vaan se on investointi, jolla on sekä suoria että epäsuoria kustannuksia.
- Kokonaisuuden hahmottaminen
- Budjetoinnin hahmottaminen
- Yksittäisten toimintojen aikataulutus ja deadlinet
- Toimintojen jakaminen organisaatiolle/ulkoiselle toimijalle
- Yhtenäinen visio ja toiminnan analysointi ja kehittäminen
Kuinka aloittaa markkinoinnin vuosikellon suunnittelu?
On tärkeää ymmärtää markkinoinnin liiketoiminnalliset tavoitteet ja se, kuinka niihin voidaan päästä markkinoinnin avulla. Toiminnon tulee suunnitella ja rakentaa asiakkaiden ja liiketoiminnan ympärille. Mistä tavoitamme oikeat ostajapersoonat, oikeaan aikaan ja tavalla, joka tukee ostajapersoonaa kulloisessakin vaiheessa ostamisen polkua.
- Luo tavoitteet, selvitä omat kohderyhmäsi ja sitä kautta kanavat, joissa toimit
- Millaisella sisällöllä tavoitat edellä mainitut asiakasprofiilit
- Kuinka markkinoit pitkällä ja kuinka lyhyellä aikavälillä
- Kuinka suunnittelet ja kuka suunnittelee kampanjat
- Kuinka mittaat ja analysoit tulokset
- Markkinoinnin vuosikellon visuaalinen rakentaminen onnistuu Exceliin
- Markkinoilla on todella edullisia/ilmaisia alustoja vuosikellon rakentamiseen, kuten PlanDisc (www.plandisc.com).
Miltä valmis vuosikello markkinoinnin kannalta näyttää?
Vuotuinen markkinointisuunnitelma on kasvusuunnitelma. Sen tavoitteena on kasvattaa asiakaskuntaa. Tätä varten sinun on vakuutettava nykyiset käyttäjät ostamaan lisää tuotteitasi ja houkuteltava uusia käyttäjiä ostamaan niitä.
Markkinoinnissa sinulla on kaksi perustyökalua. Ensimmäinen on mainonta. Mainonta on kaupallista puhetta, jonka tavoitteena on saada kuulijat ostamaan tuotteesi. Toinen väline on myynninedistäminen. Myynninedistäminen on markkinointipuhetta; tavoitteena on houkutella potentiaalisia asiakkaita. Sekä mainonta että myynninedistäminen on suunniteltu toimimaan synergisesti. Mainonta edistää myynninedistämistä, ja myynninedistäminen kannustaa mainontaan.
Vuosikello markkinoinnissa elää kuten suhdanteetkin
Vaikka markkinoinnin vuosikello on tärkeää rakentaa mahdollisimman tarkaksi, on sen oltava myös joustava. Yritykset ja tavoitteet kehittyvät monesti lyhyelläkin aikavälillä ja vuosisuunnitelmaa on hyvä tarkastella vähintään kvartaaleittain tavoitteiden muuttuessa. Tavoitteiden määrittelystä digitaaliseen liiketoimintaan voit lukea artikkelistamme verkkokaupan markkinoinnista.
Vuosikellon yhteyteen voidaan myös luoda erillinen kriisiviestintää määräävä ohjeistus. Tänäkin keväänä olemme saaneet todistaa medioissa eri yritysten kriisiviestinnän onnistumisia ja epäonnistumisia.
Yrityksen strategian onnistumisesta kertoo mielestäni eniten se, kuinka se selviää negatiivisesta huomiosta ja muuttaa huonon asiakaskokemuksen suosittelijaksi.