Sisällysluettelo
Tässä artikkelissa käsitellään konversiota markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta.
Konversio on digitaalisen markkinoinnin mittayksikkö. Vaikka konversioaste saattaa olla yksi vaikuttavimmista tekijöistä yrityksesi voittojen lisäämisestä, monet eivät vieläkään täysin ymmärrä, mitä se tarkoittaa ja miten sitä voidaan parantaa.
Markkinoinnissa konversio on termi, jota käytetään kuvaamaan sitä, kun liidistä tai mahdollisesta asiakkaasta tulee asiakas. Konversiota voidaan laskea myös tietyistä sivuilla tehdyistä toimenpiteistä itse oston lisäksi. Digitaalisessa markkinoinnissa konversio tarkoittaa usein sitä, että asiakas vierailee verkkokaupassasi ja ostaa tuotteen tai palvelun yritykseltäsi.
Aikaisemmin digitaalisissa kampanjoissa keskityttiin pitkälti siihen, että verkkosivulle saatiin mahdollisimman paljon liikennettä. Nykyään markkinoijat ovat kuitenkin ymmärtäneet, että on tärkeää paitsi saada sivustolle liikennettä, myös muuntaa nämä kävijät maksaviksi asiakkaiksi.
Hyvin suunnitellun ja tehokkaan digitaalisen kampanjan vaikutus voi olla valtava mille tahansa yritykselle. Digitaalisen markkinoinnin käyttö voi auttaa lisäämään brändin tunnettavuutta, parantamaan hakukoneiden sijoituksia, luomaan liidejä ja lopulta lisäämään konversioiden määrää maksaviksi asiakkaiksi.
Konversio-optimointi (engl. conversion rate optimization) on markkinoinnin osa-alue, jolla pyritään parantamaan suorien konversioiden määrää ja laatua. Konvertoitujen asiakkaiden määrän ja laadun lisäksi tavoitteita ovat vaikuttavuus, tehokkuus ja kustannustehokkuus.
Konversio tulee olla ennalta määritetty.
Kun kyse on liiketoiminnasta, sinun on aina tiedettävä, mitä konversiot ovat ja mistä ne tulevat. On tärkeää, että analysoit tiedot ja teet tarvittaessa muutoksia verkkomarkkinointisi parantamiseksi.
Kun analysoit konversioitasi, on muutama asia, jotka sinun tulisi pitää mielessä:
Tunnista konversiosi: Ennen kuin voit seurata minkä tahansa kampanjan tai markkinointistrategian tuloksia, sinun on tunnistettava kyseinen erityistavoite. Jos esimerkiksi käytät sähköpostikampanjaa, jonka tarkoituksena on kerätä tilaajia, konversio on niiden ihmisten määrä, jotka antavat yhteystietonsa jotain arvokasta vastaan (esimerkiksi ladattava maksuton opas).
Jos lähetät kävijöitä verkkosivustosi liidien luomiseen tarkoitettuun lomakkeeseen ja pyydät käyttäjiä täyttämään yhteystietonsa ennen demovideon katsomista, konversio on niiden ihmisten määrä, jotka ovat jättäneet yhteystietonsa ja katsoneet videon. Jos tietoja ei vaihdeta – jos joku vierailee verkkosivustollasi ja poistuu sieltä – konversiota ei synny.
Toisin sanoen konversio voi olla, mitä tahansa toimintaa toivot saavuttavasi markkinointitoimenpiteilläsi. Pidä tämä mielessäsi, kun arvioit eri kampanjoiden tuloksia. Jos et saavuta näitä tavoitteita johdonmukaisesti, harkitse markkinointistrategiasi tarkistamista tai kokonaan uuden strategian kokeilemista.
Lähes kaikkien mainoskampanjoiden päätavoitteena on saavuttaa myyntikonversio. On myös tavallista, että yritykset ovat kiinnostuneita siitä, kuinka moni henkilö näki heidän mainoksensa, mutta ei tehnyt konversiota.
Tästä tiedosta voi olla hyötyä määritettäessä, kuinka paljon rahaa mainoskampanjoihin tulisi käyttää. Myynnin määrän ja mainosta klikanneiden ihmisten määrän välistä suhdetta kutsutaan klikkausprosentiksi (CTR, click-through rate) tai joskus vastausprosentiksi (response rate).
Mitä on konversio-optimointi ja miksi se on tärkeää?
Mitä parempi konversioasteesi on, sitä todennäköisemmin verkkoliiketoimintasi menestyy.
Tämä pätee erityisesti, jos kilpailijasi tekevät verkkosivuistaan käyttäjäystävällisempiä, mikä tarkoittaa, että sinun on tehtävä entistä enemmän töitä omasi parantamiseksi.
Tietoanalyysityökalujen ja muiden menetelmien avulla voit tunnistaa verkkosivustosi heikot kohdat ja säätää niitä niin, että asiakkaat konvertoivat todennäköisemmin.
Konversio-optimoinnin tarve korostuu näinä päivinä, kun ihmiset siirtyvät perinteisistä ostosmenetelmistä sähköiseen kaupankäyntiin. Verkkokauppasivustojen välisen kilpailun lisääntyessä on tullut erittäin tärkeäksi suunnitella strategia, jonka avulla voit muuntaa kävijät ostajiksi. Tässä kohtaa konversio-optimointi tulee kuvaan mukaan.
Konversio-optimointi on prosessi, jossa verkkosivuston ulkoasuun ja suunnitteluun tehdään muutoksia kävijäkokemuksen ja myynnin parantamiseksi. Oikein tehtynä se voi auttaa lisäämään verkkosivustosi kävijämäärää tai konversioita, ja lopulta myös myyntiä.
Konversio-optimointi auttaa sinua ymmärtämään, miten kävijäsi käyttäytyvät ja miten voit parantaa verkkosivustoa myynnin lisäämiseksi. Kun tiedät, miten ihmiset ovat vuorovaikutuksessa verkkosivustosi kanssa, voit tehdä pieniä muutoksia, joilla on suuri vaikutus myynnin parantamiseen.
Konversio-optimoinnissa keskitytään siis tekemään muutoksia verkkoliiketoiminnan verkkosivuille, jotta voidaan lisätä niiden kävijöiden osuutta, jotka tekevät halutun toiminnon, kuten ostavat tuotteen tai täyttävät yhteydenottolomakkeen. Kyse on sellaisten elementtien variaatioiden testaamisesta kuin:
Otsikoiden ja kuvien merkitys konversio-optimoinnissa.
Otsikot ovat verkkosivustosi tärkein elementti. Niillä houkutellaan liikennettä sisältöön, ja ne on kirjoitettava tätä tarkoitusta silmällä pitäen.
Hyvä otsikko tekee kolme asiaa: se herättää yleisössäsi tarpeeksi uteliaisuutta, jotta kävijä klikkaa sisältöäsi, se kuvastaa sen tarjoamaa päähyötyä ja se on relevantti aloitussivulla olevan sisällön kannalta.
Otsikko ei ole vain johdantolause, vaan se on olennainen osa laskeutumissivusi suunnittelua. Tämä tarkoittaa sitä, että sinun tulisi kehittää otsikko, joka vaikuttaa kävijöihin ja saa heidät ryhtymään toimiin, eikä niinkään hyvännäköistä otsikkoa, jolla ei ole merkitystä. Voit saavuttaa tämän käyttämällä otsikoissasi laukaisevia sanoja. Laukaisusanat ovat sanoja, joilla on voimakas emotionaalinen vaikutus lukijaan ja jotka saavat hänet ryhtymään toimiin.
Me kaikki tiedämme, mitä uteliaisuus tekee: se saa meidät haluamaan tietää jostakin asiasta enemmän. Tämän vaikutuksen aikaansaamiseksi kannattaa käyttää laukaisevia sanoja, kuten ”uusi”, ”huippu” tai ”salainen”. Nämä laukaisevat sanat herättävät huomiota, koska ne saavat lukijat haluamaan tietää aiheesta lisää.
Toinen onnistuneen otsikon kirjoittamisen osatekijä on päähyödyn heijastaminen otsikkotekstissäsi. Hyödyn esittäminen on yksi parhaista tavoista vakuuttaa potentiaaliset asiakkaat siitä, miksi he tarvitsevat tuotteesi.
Toimintakehote eli CTA – tärkein yksittäinen konversion parannuskeino.
Jos ajattelet asiaa, verkkosivustosi on kotisi, ja blogikirjoitukset ovat kutsuja vierailulle. Et kai jättäisi vierasta eteiseen? Kutsuisit heidät kotiisi.
Samalla tavalla blogikirjoitusta kirjoittaessasi on tärkeää luoda CTA (call-to-action), joka ohjaa lukijat verkkosivustosi sisälle. CTA voi olla niinkin yksinkertainen kuin ”klikkaa tästä”, ”lue lisää” tai painike ”liity nyt”.
Jos haluat tietää enemmän CTA:sta ja niiden luominen HubSpotilla kiinnostaa, tsekkaa artikkelimme CTA – markkinointisi näppärä apuri.
Navigointi osana verkkosivujen konversion parantamista.
Tosiasia on, että ihmisten tapa etsiä tuotteita ja palveluja on muuttunut. Menneet ovat ne ajat, jolloin etsimäsi tuotteen löytämiseksi selattiin tekstisivuja. Kun asiakas tulee sivustollesi, haluatko, että hän löytää etsimänsä nopeasti?
Hyvä navigointi on tärkeää niin mobiilikäyttäjille kuin pöytäkoneiden käyttäjillekin. Jos potentiaalinen asiakas ei löydä etsimäänsä sivustollesi tullessaan, olet pulassa. Navigoinnin on oltava selkeää, johdonmukaista ja loogista, ja sen on sisällettävä kaikki elementit, jotka ovat olennaisia yrityksesi ja myös käyttäjän kannalta.
Varmista, että ylänavigaatio sisältää kaiken tärkeän, mutta ei mitään turhaa. Navigoinnin pitäisi ohjata käyttäjä oikeaan suuntaan, kohti konversiota.
Luottamuksen herättäminen verkkosivustoilla.
Luottamus on erittäin tärkeää sähköisessä kaupankäynnissä. Kun myyt verkossa, et voi nähdä asiakasta kasvokkain tai saada häneltä fyysistä palautetta. Tämän vuoksi asiakkaiden voi olla vaikea luottaa sinuun, ja siksi sinun on vaikea myydä tuotteitasi.
Voit rakentaa luottamusta verkkokaupassasi monin eri tavoin:
1. Kerro asiakkaalle itsestäsi
2. Käytä aiempien asiakkaidesi suositteluja
3. Käytä sosiaalisia todisteita (kuten palkintoja tai julkkisten suositteluja).
4. Käytä tapaustutkimuksia, jotka osoittavat, miten tuotteesi on hyödyttänyt muita ihmisiä.
5. Näytä verkkosivustollasi tietosuojaselosteet ja yhteystiedot.
Responsiivisuus mobiilissa – Nykyajan merkittävimpiä konversion parantajia.
Maailmassa on nyt enemmän mobiililaitteita kuin ihmisiä. Internetin mobiilikäyttö kasvaa valtavaa vauhtia, eikä enää riitä, että verkkosivusto toimii tabletilla tai pöytätietokoneella – verkkosivuston on oltava mobiiliystävällinen.
Syy tähän on yksinkertainen: Jos ihmiset eivät voi käyttää verkkosivustoasi puhelimillaan, he siirtyvät muualle.
Miten voit siis varmistaa, että verkkosivustosi on mobiiliystävällinen? Voit käyttää kahta lähestymistapaa – mobiilisovellusta tai responsiivista suunnittelua. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa, mutta responsiivinen suunnittelu on yleensä suositumpi, koska siinä käytetään samaa koodia kuin työpöytäsivustossasi, mikä tarkoittaa, ettei sinun tarvitse käyttää aikaa ja rahaa toisen version kehittämiseen ja ylläpitoon.
Mitä parempi konversioasteesi on, sitä todennäköisemmin verkkoliiketoimintasi menestyy.
Tämä pätee erityisesti, jos kilpailijasi tekevät verkkosivuistaan käyttäjäystävällisempiä, mikä tarkoittaa, että sinun on tehtävä entistä enemmän töitä omasi parantamiseksi.
Tietoanalyysityökalujen ja muiden menetelmien avulla voit tunnistaa verkkosivustosi heikot kohdat ja säätää niitä niin, että asiakkaat konvertoivat todennäköisemmin.