Pitää uskaltaa uskaltaa

Kuolematon lausahdus, jonka eräs porilainen ystäväni kerran minulle kertoi, on vaikuttanut elämääni enemmän kuin mikään muu yksittäinen virke. On pitänyt uskaltaa hypätä yrittäjäksi, on pitänyt uskaltaa palkata työntekijöitä, on pitänyt uskaltaa ottaa avioero, on pitänyt uskaltaa olla se ihminen, joka minä haluan olla.

Markkinointi on aina kokeilemista, oppimista ja pitkäjänteistä työtä, mutta ennen kaikkea se on uskaltamista tehdä asioita eri tavalla kuin kilpailijat. Markkinointi sisältää monia uskaltamisen tasoja, jotka riippuvat paljon yrityksen tuotteesta tai palvelusta. Me suomalaiset olemme vähän sellainen kansa, joka kumartelee, eikä uskalleta välttämättä tuoda esille omaa erinomaisuutta. Markkinoinnin ulkoistaminen vaatii myös uskallusta. Monet yrittäjät ovat rakentaneet omaa liiketoimintaansa yksin jopa vuosikymmeniä ja yritystä pidetään omana lapsena, mikä on täysin ymmärrettävää. Pitää uskaltaa luottaa ulkoiseen toimijaan ja ottaa vastaan uudenlaisia näkökulmia ja kritiikkiä.

Markkinoinnin tärkein kysymys on MIKSI?

Miksi teet Facebook -mainontaa? Miksi haluat yritysesittelyvideon? Miksi yritys on olemassa?

On täysin turhaa tehdä työtä, jota ei voi perustella. Olemme monesti kysyneet uusilta asiakkailta saman kysymyksen. Uskaltaminen saa aivan uuden ulottuvuuden, kun suomalainen yritys lähtee kohti kansainvälisiä markkinoita. Useat asiakkaamme toimivat ja/tai haluavat toimia kansainvälisellä pelikentällä ja se vaatii monesti melkoisen isoja… no tiedätte mitä. Kuinka kohtaamme kansainväliset kilpailijamme tai kuinka menestymme isoissa tarjouskilpailuissa? Kuinka yrityksemme visuaalinen ilme toimii kansainvälisellä kentällä? Nämä ovat asioita, joita jokaisen on syytä miettiä ja tarvittaessa uskaltaa tehdä se hyppy syvään päätyyn.

On uskallettava tehdä erottuvaa mainontaa ja markkinointia.

Uskallatko myydä?

Myynnin pelko on monille tuttu asia. Uskalletaanko tarttua puhelimeen tai uskalletaanko lähestyä asiakasta livenä. Uskalletaanko palkata myyjä? On uskallettava seisoa oman tuotteen ja palvelun takana ja oltava rehellinen. On uskallettava ottaa kritiikkiä vastaan omasta liiketoiminnasta. On uskallettava luottaa omaan markkinointiin ja sen tuomiin myynnin apuvälineisiin.

On uskallettava epäonnistua

Niin elämässä, kuin myös liike-elämässä, kohtaamme väistämättä epäonnistumisia. Niiden käsittely ja pöydälle nostaminen on tärkein tapa kehittää itseään. Pitää uskaltaa tunnustaa oma epäonnistuminen ja se, että syy ei ollut kenenkään muun kuin sinun itsesi. Pitää uskaltaa tunnustaa tosiasiat. Jos jokin toimenpide ei toimi, se pitää uskaltaa lopettaa. Jos jokin yritys tai liikeidea ei toimi, se pitää uskaltaa lopettaa. Jos jokin ihmissuhde ei toimi, se pitää uskaltaa lopettaa. Pitää uskaltaa alkaa tehdä asioita eri tavalla, kokeiltava ja testattava kunnes löytyy se harmonia ja kultainen keskitie, joka täyttää sinun vaatimukset.

Markkinointi, myynti ja kaikki elämä vaatii meiltä uskallusta. Toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Pitää uskaltaa uskaltaa.

Mainostoimisto_Joensuu_Pitkospuu_Marko

Marko Leminen
Retkenjohtaja

0440919039
marko@pitkospuu.fi

Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

Digitaalinen asiakaspolku

Digitaalinen asiakaspolku

Mikä on digitaalinen asiakaspolku Digitaalinen asiakaspolku tarkoittaa ostajan tapaa olla vaikutuksessa yrityksen kanssa. Kyllä luit oikein, ostajan tapaa. Yrityksen tapa määritellä ja lokeroida ostajan toiminta on tullut päätökseen ja asiakkaat toimivatkin 2020-luvulla juuri siinä kanavassa, missä haluavat. Menestyäkseen modernissa...

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Markkinoinnin vuosikello jalkauttaa markkinointisuunnitelman toimenpiteet Markkinoinnin vuosikellolla tarkoitetaan yleisesti markkinointisuunnitelman jalkautusta tietylle aikajänteelle. Yleisesti on suositeltavaa luoda seuraavalle vuodelle markkinoinnin ja viestinnän pääkohdat, sen jälkeen jakaa toiminta kvartaalisiin tavoitteisiin ja sitä mukaa...

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen Mitä on tunnettuus? Tunnettuus tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, kuinka hyvin brändisi/yrityksesi/tuotteesi tunnetaan sen kohderyhmässä. Se kertoo nimen muistamisesta ja tietoisuudesta, missä tuote- tai palvelukategoriassa brändi toimii. Mihin tarpeeseen tunnettuuden mittaaminen tuo ratkaisun?...

Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme parhaat!

Mikä mainostoimisto Joensuusta sopii sinulle? – Listasimme parhaat!

Joensuun mainostoimistot - listasimme 8 parasta.   Joensuusta ponnistaa monta erilaista, omilla vahvuuksillaan olevaa mainostoimistoa. Osa palvelee asiakkaita paikallisesti ja osa valtakunnallisesti. Löytyypä muutamalta toimistolta myös kansainvälistä brändiosaamista. Ajatellen koko Suomen markkinointikenttää, asiat ovat täällä Itä-Suomessa...

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää verkkokaupan markkinoinnista

Suunnitellessasi verkkokaupan markkinointia kanavien, menetelmien sekä strategian osalta tulee sinun vastata tähän kysymykseen: Mitä on verkkokaupan markkinointi? Tämä artikkeli selittää kattavasti keskeiset asiat verkkokaupan markkinoinnista ja vastaa kysymykseen, mitä on verkkokaupan markkinointi? Mitä on verkkokaupan markkinointi? Kaikessa...