Pitää uskaltaa uskaltaa

Kuolematon lausahdus, jonka eräs porilainen ystäväni kerran minulle kertoi, on vaikuttanut elämääni enemmän kuin mikään muu yksittäinen virke. On pitänyt uskaltaa hypätä yrittäjäksi, on pitänyt uskaltaa palkata työntekijöitä, on pitänyt uskaltaa ottaa avioero, on pitänyt uskaltaa olla se ihminen, joka minä haluan olla.

Markkinointi on aina kokeilemista, oppimista ja pitkäjänteistä työtä, mutta ennen kaikkea se on uskaltamista tehdä asioita eri tavalla kuin kilpailijat. Markkinointi sisältää monia uskaltamisen tasoja, jotka riippuvat paljon yrityksen tuotteesta tai palvelusta. Me suomalaiset olemme vähän sellainen kansa, joka kumartelee, eikä uskalleta välttämättä tuoda esille omaa erinomaisuutta. Markkinoinnin ulkoistaminen vaatii myös uskallusta. Monet yrittäjät ovat rakentaneet omaa liiketoimintaansa yksin jopa vuosikymmeniä ja yritystä pidetään omana lapsena, mikä on täysin ymmärrettävää. Pitää uskaltaa luottaa ulkoiseen toimijaan ja ottaa vastaan uudenlaisia näkökulmia ja kritiikkiä.

Markkinoinnin tärkein kysymys on MIKSI?

Miksi teet Facebook -mainontaa? Miksi haluat yritysesittelyvideon? Miksi yritys on olemassa?

On täysin turhaa tehdä työtä, jota ei voi perustella. Olemme monesti kysyneet uusilta asiakkailta saman kysymyksen. Uskaltaminen saa aivan uuden ulottuvuuden, kun suomalainen yritys lähtee kohti kansainvälisiä markkinoita. Useat asiakkaamme toimivat ja/tai haluavat toimia kansainvälisellä pelikentällä ja se vaatii monesti melkoisen isoja… no tiedätte mitä. Kuinka kohtaamme kansainväliset kilpailijamme tai kuinka menestymme isoissa tarjouskilpailuissa? Kuinka yrityksemme visuaalinen ilme toimii kansainvälisellä kentällä? Nämä ovat asioita, joita jokaisen on syytä miettiä ja tarvittaessa uskaltaa tehdä se hyppy syvään päätyyn.

On uskallettava tehdä erottuvaa mainontaa ja markkinointia.

Uskallatko myydä?

Myynnin pelko on monille tuttu asia. Uskalletaanko tarttua puhelimeen tai uskalletaanko lähestyä asiakasta livenä. Uskalletaanko palkata myyjä? On uskallettava seisoa oman tuotteen ja palvelun takana ja oltava rehellinen. On uskallettava ottaa kritiikkiä vastaan omasta liiketoiminnasta. On uskallettava luottaa omaan markkinointiin ja sen tuomiin myynnin apuvälineisiin.

On uskallettava epäonnistua

Niin elämässä, kuin myös liike-elämässä, kohtaamme väistämättä epäonnistumisia. Niiden käsittely ja pöydälle nostaminen on tärkein tapa kehittää itseään. Pitää uskaltaa tunnustaa oma epäonnistuminen ja se, että syy ei ollut kenenkään muun kuin sinun itsesi. Pitää uskaltaa tunnustaa tosiasiat. Jos jokin toimenpide ei toimi, se pitää uskaltaa lopettaa. Jos jokin yritys tai liikeidea ei toimi, se pitää uskaltaa lopettaa. Jos jokin ihmissuhde ei toimi, se pitää uskaltaa lopettaa. Pitää uskaltaa alkaa tehdä asioita eri tavalla, kokeiltava ja testattava kunnes löytyy se harmonia ja kultainen keskitie, joka täyttää sinun vaatimukset.

Markkinointi, myynti ja kaikki elämä vaatii meiltä uskallusta. Toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Pitää uskaltaa uskaltaa.

Mainostoimisto_Joensuu_Pitkospuu_Marko

Marko Leminen
Retkenjohtaja

0440919039
marko@pitkospuu.fi

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 3.7.2020

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Myynnin ja markkinoinnin tehokas yhteistyö

Myynti ja markkinointi muodostavat yhdessä toimiessaan tehokkaan koneiston, mutta erillään ollessaan ponnistelut menevät hukkaan. Tärkein etu myynnin ja markkinoinnin yhdistämisessä on asiakkaan...

Verkkosivualustat vertailussa

Mitä alustaa sinun pitäisi käyttää? Tässä on blogi, jossa käsitellään kolmen suositun alustan etuja, niiden käyttöä sekä yleisesti verkkosivustojen rakennusprosessia. WordPress, Drupal sekä...

Mitä tarkoittaa konversio?

Tässä artikkelissa käsitellään konversiota markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Konversio on digitaalisen markkinoinnin mittayksikkö. Vaikka konversioaste saattaa olla yksi vaikuttavimmista...