Pitkospuun kevään kuulumiset – myynti on kuningas!

Morjesta täältä etätoimistolta!

Muksu häärii jaloissa, mutta show must go on! Kevät on tuonut mukanaan melkoisen myllerryksen käytännössä kaikkien ihmisten elämään, ja vallitseva tilanne koronan myötä on suistanut ahdinkoon useita yrityksiä ja yrittäjiä. Yksi alamme yrittäjä mainitsi taannoin podcastissaan, että jos alan toimija sanoo, ettei vallitseva tilanne vaikuta hänen bisnekseensä, hän joko valehtelee tai hänellä ei ole asiakkaita. Kumoan nyt tämän lauseen nyt ainakin meidän osaltamme.

Me tehtiin Pitkospuulla linjaveto loppuvuodesta ja skaalattiin myynti verkkokauppoihin ja teollisuuden asiakkaisiin. Jo alkuvuodesta, kun korona oli vasta rantautumassa Eurooppaan, saatiin maailmalta positiivisia merkkejä verkkokauppojen kasvun osalta ja tiesimme, että tämä tulee näkymään myös meidän verkkokauppa-asiakkaidemme liikevaihdossa. Teollisuuden alaan vaikutukset eivät ainakaan tätä kirjoittaessa ole vielä iskeneet, joten tämä oli osaltamme sellainen veto, joka näkyy nyt, kun tapahtumat ja kuvaukset ovat monilta osin peruttu tai siirtyneet. Voisin väittää, että seurasimme tilannetta tarkasti jo siinä vaiheessa, kun tilanne alkoi vasta eskaloitumaan Kiinassa, mutta toki mukana on ollut myös onnea myynnin skaalaamisen osalta.

Markkinointitoimiston toimiva myynti

Markkinointi on aina kokeilua ja opettelua mutta varsinkin digitaalisella puolella vallitsevat tietyt lainalaisuudet. Alallamme inbound myynti saa osakseen vahvaa luottamusta, eli odotetaan kärsivällisesti, milloin asiakas soittaa ja tilaa palveluita. Me teemme asiat toisin.

Emme yritä myydä kaikille kaikkea, vaan myymme sellaisille yrityksille, joilla on kasvuhalua ja joita osaamme oikeasti auttaa.

Ratkaisukeskeinen myynti on ollut alusta asti meidän suurin vahvuutemme. Ratkaisukeskeinen myynti on se asia, joka varmistaa meidän jatkuvan kasvamisen, ja tiedämme, että saamme tuloksia aikaan tietynlaisille asiakkaille. Tämä on se asia, joka erottaa Pitkospuun monesta muusta alan toimijasta.

Myynti ei ole rakettitiedettä!

Mitä sinulle tulee mieleen, kun puhutaan myynnistä? Kylmäsoitot, sähköpostit, tapaamiset kovat kaulassa, vai vatsahaava jatkuvasta kahvin juonnista? Myynti on maailman helpoin laji, sillä se on puhdasta matematiikkaa. Myynti vaatii vain ja ainoastaan toimintoja!

Kaikki lähtee liikkeelle tavoitteesta: kuinka paljon haluat myyntiä? Kun tämä mystinen summa on tiedossa, lähdetään asiaa purkamaan taaksepäin:

  • Kuinka monta kontaktointia tarvitset, että saat x määrän tapaamisia?
  • Kuinka monta tapaamista tarvitset, että saat x määrän tarjouksia sisään?
  • Kuinka monta tarjousta tarvitset, että saat x määrän voittoja?

Tässä on se myynnin kultainen kaava, jota kaikkien pitäisi noudattaa. Se miten kontaktoit ja kuinka vakuuttava olet tapaamisissa onkin sitten eriasia. Emme voi vaikuttaa juurikaan putken loppupäähän, mutta voimme aina lisätä toimintoja alkupäässä.

Kasvun haasteet

Viime syksynä juttelimme erään asiakkaan kanssa kasvusta, ja hän kysyi minulta kuinka Pitkospuu säilyttää tekemisen tason ja laadun, kun toiminta kasvaa? Koen, että tähän on vain yksi avain:

Palkkaa vain itseäsi parempia henkilöitä.

Nopea kasvu tarkoittaa myös nopeaa lisäystä henkilöstöön ja olemmekin palkanneet 6kk sisällä tekijän jokaiselle osa-alueelle. Toimistomme on nuoresta keski-iästään huolimatta varustettu isolla kasalla nälkää ja ammattitaitoa. Jokainen meillä työskentelevä henkilö on minua parempi jokaisella osa-alueella!

Kun henkilöstö kasvaa, pääsemme väistämättä sellaisten aihepiirien pariin kuten johtaminen ja sisäinen viestintä. Nyt, kun vallitseva tilanne painaa päälle etätöiden merkeissä, on päästy testaamaan tätä asiaa käytännössä. Meidän porukka on ottanut haasteen vastaan esimerkillisesti ja homma toimii, vaikka fyysisesti emme olekaan enää vierekkäin. Muutenkin se henki, joka Pitkospuulla vallitsee, on kunnioitettavaa. Se henki on ainakin minun yrittäjyyteni suola.

The End

Vaikka olosuhteet ovat vaikeat, on yrittäjien keskuudesta kummunnut uskomatonta kekseliäisyyttä ja sitä oikeaa yrittäjähenkeä. Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö vallitseva tilanne tulisi muuttamaan perinteisiä käytäntöjä muun muassa etätyön suhteen. Alkujärkytyksen jälkeen on lähdetty kehittämään uusia toimintamalleja ja suunnitelmia tulevaisuuden turvaamiseksi.

Olisi naiivia sanoa tähän mitään tsemppiviestejä. Yritetään kaikki kovemmin ja määrätietoisemmin kuin koskaan. Tehdään niitä asioita, joilla on merkitystä.

Marko Leminen
Retkenjohtaja

0440919039
marko@pitkospuu.fi



Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

Asiakastyytyväisyyden mittaaminen – mitä yritys siitä hyötyy?

Asiakkaat ovat tärkein valttikorttisi yrityksesi kasvuun ja kehitykseen. Ilman tyytyväistä asiakaskuntaa yrityksesi rattaat eivät pyöri, eikä tulosta saada näkyviin. Kuinka siis saat taattua asiakaskuntasi tyytyväisyyden ja mitä hyötyä tyytyväisyyden mittaamisesta on yrityksellesi? Mitä on asiakastyytyväisyys? Yksinkertaisimmillaan...

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Kun puhutaan referenssistä, tarkoitetaan sillä yleisesti asiakastyötä, joka on jo tehty onnistuneesti. Monesti referensseistä puhutaan myös asiakastarinoina ja niitähän ne juuri ovat. Referenssi on todiste siitä, että yritys osaa asiansa ja saa olemassa olevan asiakkaan suosittelemaan itseään muille. Jalkautustapoja suositteluille on lukuisia ja...

Millaista on tulla harjoittelijaksi markkinointitoimistoon?

Myöhässä ekasta aamupalaverista ensimmäisenä päivänä. Se tais olla sitten siinä. Enhän mä ikinä myöhästy. MILLAISET ENNAKKOLUULOT JA MITEN PÄÄDYIN HARJOITTELIJAKSI NIMENOMAAN MARKKINOINTITOIMISTOON? Miksi halusin markkinointitoimistoon ja erityisesti Pitkospuulle harjoittelijaksi? Syy oli sellaisen ammattitaidon kehittäminen, joka ei ole helppoa...

Mikä on brändi ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

Paras määrite brändille on aina ollut mielestämme se, mitä ihmiset puhuvat sinusta tai yrityksestäsi silloin kun et ole paikalla. Puhutaan siis mielikuvien ja kokemuksien yhdistymisestä pääsi sisällä. Puhutaan siis maineesta. Brändiin kiteytyy kaikki se, mitä yritys tai henkilö on koskaan tehnyt ja joka näkyy ulospäin. Tässä korostuu koko...

Opiskelu HubSpot Academyssa

HubSpot Academyssa voi opiskella kuka vain! Mikäli et omista HubSpot-tiliä yrityksen kautta, voit kirjautua yksityishenkilönä ja opetella sekä suorittaa HubSpotin sertifikaatteja. https://youtu.be/Hww7WEr6dm4 HubSpot Academy on kansainvälinen inbound-markkinoinnin oppimisympäristö, joka palvelee niin HubSpot markkinoinninautomaation käyttäjiä,...

CTA – markkinointisi näppärä apuri

CTA – markkinointisi näppärä apuri Tässä artikkelissa kerromme, sekä näytämme opastavan videon avulla, sinulle mikä on CTA, mihin sitä käytetään ja kuinka luot sellaisen Hubspotin CTA-työkaluilla. Call-To-Action eli CTA tarkoittaa toimintakehoitetta, jonka tarkoituksena on ohjata käyttäjää tekemään tietty toiminto. Monissa tapauksissa CTA on...