Sisällysluettelo
Mitä on markkinointi verkossa ja somessa?
Yrityksen näkyvyys verkossa ja somessa (eli sosiaalisessa mediassa) lisää yrityksen tunnettavuutta ja laaja näkyvyys herättää positiivisia mielikuvia sekä lisää asiakkaan sitoutuneisuutta yritykseen. Pitkällä tähtäimellä markkinoinnin tarkoituksena on lisätä yrityksen tulosta, esimerkiksi uusasiakashankinnan keinoin.
Mitä haluat viestiä asiakkaillesi?
Virheetön ilmaisu viestii laadukkaista palveluista ja herättää lisää luottamusta asiakkaan silmissä. Sisältönäkyvyyden (jota somemarkkinointikin on, erityisesti myyntipolun alkupäässä) hyödyt piilevät siinä, että: ”se on osa markkinointia, jonka lähtökohtana ei ole markkinointi”. Tällaisella markkinoinnilla vältytään markkinoinnin aiheuttamilta vastareaktiolta. Asiakasta ei painosteta tekemään ostopäätöstä – osa ihmisistä saattaa jättää tuotteen tai palvelun ostamatta liian mainonnan takia.
Ennen oli ennen, nyt on nyt on nytten!
Ennen internetiä ja hakukoneita myyjä kertoi yksityiskohtia tuotteista. Nyt kuluttaja, asiakas etsii itse tietoa verkosta sekä somesta. Netistä ostetaan eniten matkoja, majoituksia kirjoja ja vakuutuksia.
Vasta kun halutaan nähdä tai kokeilla tuotteita, mennään myymälään. Tutkimuksen mukaan ennen ostopäätöstä 83% suomalaisista hakee internetistä tietoa tuotteesta.
No internet, no business then?
Kuluttajat arvioivat yrityksen luotettavuutta ja olemassaoloa yrityksen verkkoläsnäolon perusteella. Käyttäjäkokemus muodostuu yrityksen verkkosivuston (ja sosiaalisen median kanavien!) toimivuudesta ja sisällöstä. Kuluttajan oletusarvona on mobiilissa toimiva, helppokäyttöinen verkkopalvelu.
Brändin tulisi erottuakseen massasta verkossa ylittää asiakkaan odotukset ja tarjota laadukkaan, viihdyttävän sisällön lisäksi ainutlaatuisia käyttäjäkokemuksia. Yrityksen verkkosivuston on oltava yhtä aikaa uskottava ja viihdyttävä sekä kuljettaa tarinaa yhtenäisesti pisteestä toiseen.
Sosiaalinen media, eli some osana markkinointia?
Sosiaalinen media on tuonut tullessaan myös yritykselle uusia kerronnan, osallistamisen muotoja ja yritystoiminnalle voidaan luoda kasvot. Monikanavainen viestintä täydentää toisiaan niin perinteisessä markkinoinnissa, kivijalkamyymälässä kuin verkkosivustolla, mobiilissa että sosiaalisessa mediassa. Sosiaalinen media kanavana antaa myös esimerkiksi mainostajalle uudenlaisia mahdollisuuksia mainosten kohdentamiseen. Win-win! Lue lisää ilmaisesta oppaasta!
Markkinointi verkossa ja somessa pähkinänkuoressa:
- Mitä kattavampi näkyvyytesi verkossa ja sosiaalisessa mediassa on, sitä todennäköisempää on, että palveluistasi tai tuotteistasi kiinnostuneet ihmiset löytävät sinut.
- Asiakas itse vertailee palveluita ja tuotteita verkossa. Jos näkyvyytesi on heikko, et ole yksi verkossa olevan asiakkaan toimittajavaihtoehdoista.
- Kuluttaja arvioi yrityksen luotettavuutta verkkonäkyvyyden perusteella.
Sosiaalisen median mahdollisuudet ja hyödyt – lataa ilmainen opas!
Lataa tästä ilmainen opas, josta saat selville miksi yrityksen kannattaa panostaa sosiaalisen mediaan – Mitä hyötyjä sosiaalinen media tuo.