TikTok-tietoa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia

TikTok - uusi media nykyaikaisille ihmisille

Blogissa pureudun tärkeimpiin tietoihin, joita sinun tulisi tietää TikTokista

Nopeiten kasvava sosiaalisen median kanava TikTok jatkaa kovaa kasvuaan maailman tämän hetken toiseksi ladatuimpana alustana. Ainoastaan Facebookin omistama Whatsapp pääsi kovempiin latausmääriin vuonna 2019 850 miljoonalla latauskerralla, jolloin TikTok saavutti jopa 700 miljoona latauskertaa jättäen taakseen esimerkiksi Facebookin ja Instagramin. TikTok on kasvattanut suosiotaan Whatsappin kanssa mm. Intiassa, jossa Sensor Towerin mukaan tehtiin 45% alustan latauksista.

TikTokin suosion kasvaessa on rinnalla käyty koko ajan keskustelua alustan turvallisuudesta. Check Point varoitti tammikuussa sovelluksesta löytyneestä haavoittuvuudesta, joka vaarantaa käyttäjien henkilökohtaiset tiedot. TikTokia vastaan on myös nostettu syyte Yhdysvalloissa, jossa sitä syytetään tietojen keräämisestä ja niiden lähettämisestä Kiinaan.

TikTok -sovellus onkin alun perin Kiinasta, ja toimii siellä nimellä Douyin. TikTok on erityisen suosittu Aasian maissa ja onkin laskettu, että esimerkiksi joka seitsemännellä thaimaalaisella on TikTok ladattuna omassa puhelimessaan.

Perusperiaate TikTokissa on lyhyiden, yleensä noin 15 sekunnin mittaisten videoiden tuottaminen seuraajien iloksi. Varsinkin erilaiset tanssihaasteet ovat kovassa suosiossa. Onpa allekirjoittanut itsekin tyttärensä kanssa lähtenyt mukaan ja iltaisin tanssitaan yhdessä erilaisten biisien tahtiin pitäen hauskaa. Ja sitä se TikTok parhaimmillaan onkin: hauskaa, rentoa sisältöä joka saa hymyn huulille.

Markkinointi TikTokissa

TikTok kehittyy mainosalustana pikkuhiljaa ja yritykset ja brändit ovatkin päässeet jo maistelemaan mielenkiintoisia keinoja hyödyntää TikTokia markkinoinnissaan. En lähde tässä niinkään pureutumaan TikTok-mainonnan tekniseen puoleen vaan enemmänkin avaamaan niitä mahdollisuuksia, joita alustalla on mahdollista saavuttaa.

Vaikuttajamarkkinointi, joka on ollut huomattavassa kasvussa Instagramin ansiosta viimeisen viiden vuoden aikana nappaa jalansijaa myös TikTokin puolella. Monet brändit yhdistelevät TikTok-markkinoinnin keinoja tuottamalla sisältöjä omille kanavilleen, antamalla vaikuttajien tuottaa materiaaleja, sekä maksamalla vaikuttajille materiaalin tuottamisesta omiin kanaviinsa. Suosituimmat vaikuttajat tavoittavat kymmeniä miljoonia ihmisiä ja ovatkin monen lifestyle-brändin ykkösnimiä.

Millaisia mahdollisuuksia mainostajalla sitten on?

Voisin rakentaa tähän yhden esimerkin avulla vähän TikTok-markkinoinnin ajatuksia. TikTokin käyttäjistä melkein puolet on 18 – 34 vuotiaita ja loput käytännössä nuorempia.

Otetaan tähän esimerkkiin pääkaupunkiseudulla toimiva autokouluyritys. Ala on kilpailtu ja hinnat ovat tulleet alas viime aikoina roimasti. TikTokin avulla autokouluyritys pystyy kohdentamaan mainonnan pääkaupunkiseudulle ja ikäryhmälle 17 – 20, joille autokouluopetus on ajankohtainen.

  • Yritys pystyy brändäämään itsensä alustalla nuorekkaaksi, rennoksi ja ammattitaitoiseksi toimijaksi, joka tavoittaa pienillä summilla juuri oikean kohderyhmän.
  • Yritys voi myös lisätä tunnettuutta TikTokin kautta suosittelumarkkinoinnilla ja vaikuttajilla, jotka puhuvat yrityksen puolesta jälleen samalle, oikealle kohderyhmälle.
  • Yrityksellä on mahdollisuus järjestää leikkisä kilpailu uuden auton teippaamisen ideoinnista, jossa parhaalle idealle tarjotaan ilmainen ajo opetus.
  • Yritys voi henkilöittää omia opettajiaan ja luoda heistä kiinnostavia, nuorien silmissä erityisiä ja persoonallisia, jotka sitten sitouttavat uusia oppilaita. Kun muistelen omaa autokouluoppimistani, kaikki opettajat tuntuivat olevan enemmän tai vähemmän hauskoja persoonia!

Tässä nyt jo lueteltuna muutamia TikTokin mukana tuomia mahdollisuuksia mainonnan ja markkinoinnin aloittamiseen ihan tavallisille yrityksille. Kaikkien tulee kuitenkin muistaa, että TikTokin ikäjakauma on hieman alempi kuin muilla sosiaalisen median kanavilla.

Alusta sopii täten hyvin spesifien yrityksien ja brändien mainosalustaksi. Kuten kaikissa muissakin sosiaalisen median alustoissa, myös TikTokissa markkinoinnin mittaaminen onnistuu analytiikkatyökaluilla. TikTok antaa itsessään tietoja ja myös monet nykyaikaiset kolmannen osapuolen markkinointityökalut löytävät tarvittavat rajapinnat TikTokin tuloksien mittaamiseen.

Pähkinänkuoressa

TikTok on muutamassa vuodessa noussut yhdeksi maailman suosituimmista sosiaalisen median alustoista ja se kertoo kovaa kieltään siitä, kuinka ala ja trendit muuttuvat ja tarjoavat jatkuvasti uusia mahdollisuuksia niin yrityksille kuin myös meille markkinointityypeille. TikTok on muuttanut markkinointikenttää jo huomattavasti Yhdysvalloissa ja Aasian maissa ja tulee muuttamaan sitä myös täällä meillä Pohjolassa, tosin muutaman vuoden viiveellä.

Aiemmin kerroin että olen tyttäreni kanssa lähtenyt mukaan TikTokin ihmeelliseen maailmaan. Meidän touhuja pääset kurkistamaan nimimerkillä @marko.leminen!

Mainostoimisto_Joensuu_Pitkospuu_Marko

Marko Leminen
Retkenjohtaja

0440919039
marko@pitkospuu.fi

Jatka lukemista…

Referenssit osana myyntiä – Todiste tuloksista

Referenssillä tarkoitetaan yleisesti asiakastyötä, joka on jo tehty onnistuneesti ja tämä tieto on julkista. Monesti referensseistä puhutaan myös asiakastarinoina ja niitähän ne juuri ovat....

Mikä on brändi ja miksi sen pitäisi kiinnostaa?

Paras määrite brändille on aina ollut mielestämme se, mitä ihmiset puhuvat sinusta tai yrityksestäsi silloin kun et ole paikalla. Puhutaan siis mielikuvien ja kokemuksien yhdistymisestä pääsi...

Opiskelu HubSpot Academyssa

HubSpot Academyssa voi opiskella kuka vain! Mikäli et omista HubSpot-tiliä yrityksen kautta, voit kirjautua yksityishenkilönä ja opetella sekä suorittaa HubSpotin sertifikaatteja....

CTA – markkinointisi näppärä apuri

CTA – markkinointisi näppärä apuri Tässä artikkelissa kerromme, sekä näytämme opastavan videon avulla, sinulle mikä on CTA, mihin sitä käytetään ja kuinka luot sellaisen HubSpotin CTA-työkaluilla....