Brändin tunnettuuden mittaaminen

Brändin tunnettuuden mittaaminen

Mitä on tunnettuus?

Tunnettuus tarkoittaa kaikessa yksinkertaisuudessaan sitä, kuinka hyvin brändisi/yrityksesi/tuotteesi tunnetaan sen kohderyhmässä. Se kertoo nimen muistamisesta ja tietoisuudesta, missä tuote- tai palvelukategoriassa brändi toimii.

Mihin tarpeeseen tunnettuuden mittaaminen tuo ratkaisun?

Monikanavainen viestintä ja sen mittaaminen on ensimmäinen askel kokonaisvaltaisen brändityön mittaamiseen. Kuinka mitata esimerkiksi Helsingin etusivujutun merkitystä? Digitaalisien markkinointitoimenpiteiden mittaaminen on suhteellisen helppoa. Mittareina voidaan käyttää esimerkiksi verkkokauppamyyntiä. kun siirrytään markkinoinnissa perinteisen median puolelle kuten sanomalehti ja infotaulu -mainontaan, on kattavuudet aina suurin piirtein tiedossa mutta vaikuttavuus riippuu niin mainoksien laadusta, kuin myös kohderyhmän vastaanottavuudesta.

Tunnettuus- ja mainetutkimus on käytännössä ainoa faktapohjainen tapa mitata brändin tunnettuutta. Edelleen kuvitellaan usein, että näyttökerrat yksittäisillä kampanjoilla olisivat jotenkin relevantteja brändin tunnettuuden kanssa. Toki mainonta ja kampanjat lisäävät tunnettuutta ja myyntiä oikein tehtynä ja kohdennettuna mutta eivät ole suoraan relevantteja tunnettuuden mittaamiseen.

Brändin tunnettuuden mittaaminen mahdollistaa esimerkiksi verkkokaupoille markkinoinnin suunnittelun toteuttamisen sekä budjetoinnin ns. brändimarkkinoinnille, jolla ei välttämättä ole suoraa korrelaatiota myyntiin lyhyellä tähtäimellä. Verkkokaupan markkinoinnin tavoitteiden määrittelystä SMART-menetelmällä voit lukea kattavasta artikkelistamme.

Anonyymi kysely sopivalle otannalle kohderyhmästä

Lukuisat palveluntarjoajat tekevät kyselymittauksia niin tietylle osalle kohderyhmästä, kuin myös laajemmalla valtakunnalliselle yleisölle. Tutkimus räätälöidään aina yrityksen tai organisaation oman strategian mukaiseksi kokonaisuudeksi.

Kyselytutkimuksella saadaan lahjomaton kuva brändin tilasta, kehityksestä, mahdollisista viestinnällisistä uhkatekijöistä kuten myös vahvuuksista. Kyselytutkimuksella saadaan myös ajantasainen kuva esimerkiksi yrityksen asiakaspalveluiden tilasta, mikäli kyseessä on B2C brändi ja kysely räätälöidään koskemaan oletuksella olemassa oleville asiakkaille.

  • Tunnettuuden mittaaminen auttaa parhaimmillaan yritystä ja organisaatiota kehittämään ja skaalaamaan omaa viestintää kokonaiskuvassa ja ymmärtämään, mihin viestinnällisiin toimenpiteisiin kannattaa panostaa ja mistä luopua.

Brändin tunnettuuden monipuolinen mittaaminen on työkalu koko yritykselle

Parhaimmillaan tuloksia oikein analysoimalla saadaan vaikuttava työkalu koko organisaation käyttöön, erityisesti organisaation markkinoinnin ja viestinnän käyttöön. Kokonaiskuvassa nähdään, kuinka brändi sijoittuu markkinoille kilpailijoiden kanssa, onko brändin mielikuva tavoitteiden mukainen, mitkä ovat suurimpia vahvuuksia ja heikkouksia suhteessa kilpailijoihin ja miten toimintaa voidaan jatkossa kehittää.

Kuinka tiedonkerääminen brändistä käytännössä tapahtuu?

Tiedonkeruu tapa riippuu aina kohderyhmästä. Toiset tavoitetaan parhaiten tekstiviestillä, kun taas toiset sähköpostilla. Osa meistä avaa mieluiten kirjekuoren, kun taas osa vastaa mieluummin puheluihin. Tärkeintä tiedon keräämisessä on kontaktinluominen kohderyhmän kanssa ja sitä myötä tiedon kerääminen laadukkaasti ja tietoturvallisesti.

  • Usein kyselyt toteutetaan myös monikanavaisesti, jolloin saadaan laskettua keskiarvoja eri kanavien avulla kerätyistä tuloksista ja näin luoda tarkempi kokonaiskuva.

Miksi brändin rakentaminen kannattaa?

Vaikka tuotteet, teknologiat ja palvelut vanhenevat, vahvimmat brändit mukautuvat ja kehittyvät. Tunnettuustutkimusta voidaankin käyttää esimerkiksi vuositasolla mittaamaan tehtyjen toimintojen vaikutusta ja suunnittelemaan seuraavia toimia. Vahva brändi ja maine toimivat indikaattorina asiakkaille, luoden luottamusta ja vakuuttavuutta ja näin olleen vahvistavat mahdollista ostopäätöstä osana ostamisen polkua.

Ihminen ei niinkään muodosta tunnesidettä yksittäistä tuotetta tai palvelua kohtaan, vaan haluamme olla uskollisia brändeille.

Mainostoimisto_Joensuu_Pitkospuu_Marko

Marko Leminen
Retkenjohtaja

0440919039
marko@pitkospuu.fi

Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

TikTok-tietoa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia

TikTok-tietoa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia

Blogissa pureudun tärkeimpiin tietoihin, joita sinun tulisi tietää TikTokista Nopeiten kasvava sosiaalisen median kanava TikTok jatkaa kovaa kasvuaan maailman tämän hetken toiseksi ladatuimpana alustana. Ainoastaan Facebookin omistama Whatsapp pääsi kovempiin latausmääriin vuonna 2019 850 miljoonalla latauskerralla, jolloin TikTok saavutti jopa...

Pitää uskaltaa uskaltaa

Pitää uskaltaa uskaltaa

Kuolematon lausahdus, jonka eräs porilainen ystäväni kerran minulle kertoi, on vaikuttanut elämääni enemmän kuin mikään muu yksittäinen virke. On pitänyt uskaltaa hypätä yrittäjäksi, on pitänyt uskaltaa palkata työntekijöitä, on pitänyt uskaltaa ottaa avioero, on pitänyt uskaltaa olla se ihminen, joka minä haluan olla. Markkinointi on aina...

Video osana nykyaikaista markkinointia

Video osana nykyaikaista markkinointia

Jutellaan hetki videoista ja siitä, kuinka niiden teho on kasvanut viime vuosina osana nykyaikaista markkinointikenttää. Jo kaksi kolmasosaa yrityksistä käyttää videota osana markkinointiaan, joten onkin syytä miettiä, onko sinulla varaa jäädä pois tästä kelkasta? HubSpotin tutkimus kertoo, että 45% ihmisistä katsoo tunnin tai enemmän videoita...

Kuinka valita markkinointikumppani?

Kuinka valita markkinointikumppani?

Meitä kun on tässäkin maassa satoja, kuinka löytää juuri sinunlaisesi markkinointikumppani? Lähdetään liikkeelle tärkeimmästä asiasta eli tunteesta. Tässä tapauksessa tunne luottamuksesta. Sellainen toimija, joka istuu kanssasi samalle puolelle pöytää ja näkee teidät yhtenä isona tiiminä ratkaisemassa sinun ongelmiasi. Puhutaan siis...

Markkinoinnin kesätrendit 2020

Markkinoinnin kesätrendit 2020

Mitä tapahtuu markkinoinnin maailmassa tänä kesänä? Korona tulee vaikuttamaan vahvasti vielä pitkään, ja myös markkinointi kokee osaltaan näitä vaikutuksia. Erilaiset kikkailut ja nippelinappelit markkinointikentällä alkaa olla nähty, ja nyt parhaiten menestyy keskittymällä yhä enemmän perusasioihin, eli niihin toimintoihin, jotka tuovat...

Retkellä sisällöntuotantoon: Videokuvaus

Retkellä sisällöntuotantoon: Videokuvaus

Videon merkitystä 2020-luvun markkinoinnissa, brändäämisessä tai vaikkapa itsensä esiintuomisessa ei voi vähätellä. Video on jatkuvasti yleistyvä viestinnän muoto, ja esimerkiksi jo tällä hetkellä näen omassa Facebook fiidissä enemmän videoita verrattuna mihinkään muuhun sisältöön. Tämän vuoksi olisikin erittäin hyödyllinen taito osata tuottaa...