Kuinka tehdä avainsanatutkimus osana hakukoneoptimointia?

 Kuinka tehdä avainsanatutkimus?

Tässä artikkelissa perehdymme avainsanatutkimukseen ja siihen, miksi se on tärkeää liiketoiminnan kannalta.

Avainsanatutkimus on kaikessa yksinkertaisuudessaan hakukonemarkkinoinnin tärkein yksittäinen osa-alue. Avainsanatutkimus kertoo yritykselle ja markkinoijalle sen, mitä informaatiota, tuotetta tai palvelua ihmiset etsivät hakukoneiden avulla ja minkälaisia hakusanoja tiettyjen asioiden etsimiseen käytetään. 

Oli kyseessä sitten hakukoneoptimointi tai hakusanamainonta, toiminnan ensimmäinen askel on aina avainsanatutkimus. Avainsanatutkimus rakentaa tehokkaan ja konkreettisen pohjan seuraaville työvaiheille. Avainsanatutkimus on merkittävä osa-alue tutkittaessa vallitsevaa kilpailutilannetta ja sen pohjalta saadaan luotua suuntaviivat siihen, minkä hakusanojen osalta hakukonenäkyvyyttä kannattaa kehittää. Tärkeintä ei ole saada sivustolle mahdollisimman paljoa vierailijoita, vaan juuri oikeanlaisia vierailijoita.

 

Miten avainsanatutkimus tehdään? 

Kun lähdetään tekemään avainsanatutkimusta, tarvitaan ainakin yksi avainsanatyökalu. Näitä sitten löytyykin useita maksullisia ja myös muutama varteenotettava ilmainen vaihtoehto. 

Avainsanatyökaluja kannattaa testailla ja löytää mieluisimmat ominaisuudet tuottava alusta. Pyri myös käyttämään aina vähintään kahta avainsanatyökalua. Monet avainsanatyökalut mahdollistavat myös ns. käänteisen avainsanatutkimuksen.

 

Onkin olemassa kaksi toisistaan eroavaa tapaa tehdä avainsanatutkimus: 

  • Perinteinen avainsanatutkimus
  • Käänteinen avainsanatutkimus

 

Perinteinen avainsanatutkimus 

Avainsanatyökalulle kerrotaan potentiaalisia avainsanaideoita (seed keywords), jonka jälkeen avainsanatyökalu kartoittaa laajan joukon avainsanaehdotuksia perustuen syöttämiisi avainsanoihin. Tämän jälkeen tuloksia analysoidaan ja valitaan joukosta kaikkein potentiaalisimmat avainsanat, jotka määrittävät seuraavat stepit ja kehityksen suunnan.

 

Käänteinen avainsanatutkimus 

Käänteinen avainsanatutkimus perustuu samaa aihepiiriä olevien sivustojen url-osoitteiden analysointiin, jolloin avainsanatyökaluun syötetään esimerkiksi kilpailijan url-osoitteita ja työkalu etsii kaikki hakusanat, joilla nämä kyseiset sivustot näkyvät googlessa. Tämän jälkeen tulokset analysoidaan ja kerätään merkittävimmät avainsanat, joilla toimintaa lähdetään kehittämään.

 

Avainsanatutkimuksen hyödyt 

Suurimpana hyötynä avainsanatutkimuksessa mainittakoon se, kuinka hyvin vastaat asiakkaiden tarpeisiin. Tutkimus kertoo selkeästi sen, kuinka hyvin sivustosi näkyvät tiettyjä artikkeleita hakeville ihmisille. Ei ole ennenkuulumatonta, että asiakkaasi hakevat tuotteita täysin erilaisilla hakusanoilla mitä itse kuvittelet. 

Kun tehdään avainsanatutkimusta pelkästään hakukonemainontaa ajatellen, perinteinen avainsanatutkimus on laajuudeltaan riittävä, eikä avainsanatutkimukseen kannatakaan uhrata liikaa aikaa koska konvertoivat hakulausekkeet saadaan helposti jälkikäteen selville esimerkiksi Google Adsin hakutermiraportista. 

Avainsanatutkimus on erittäin tärkeä osa hakukoneoptimointia (SEO) koska se auttaa sinua ymmärtämään mitkä aihealueet kiinnostavat asiakkaitasi ja sitä, kuinka suosittuja nämä aihealueet ovat yleisesti. Kun ymmärretään käyttäjän tarpeet ja aikomukset, pystytään luomaan sivustoista sisällöllisesti sellaisia, mitä saavat käyttäjän vierailemaan sivustoilla useammin ja pitempään. Tämä taas vaikuttaa sivustosi sijoittumiseen hakukoneissa.

 

Kolmen kohdan konkreettinen opas avainsanatutkimuksen tekoon

 

  1. Luettelo relevanteista aihealueista ja potentiaaliset hakusanat 

Tavoitteenasi on keksiä yrityksellesi viisi aihealuetta, joilla haluat saavuttaa näkyvyyttä Googlessa. Näitä hyödynnetään myöhemmässä vaiheessa hakutermien generoimisessa. Ideoita aiheiden generoimiseen saat esimerkiksi kilpailijoiden blogeista, tutkimalla oman alasi keskeisiä termistöjä tai miettimällä ja asettamalla itsesi asiakkaasi rooliin miettimään, millaisia asioita sinun kohderyhmäsi hakevat hakukoneista ja millä hakusanoilla haluaisit tulla löydetyksi. Tässä vaiheessa on tärkeää tarkastella eri aihealueiden hakuvolyymeja, jotta pystymme tarkastelemaan niiden alla olevien hakutermien potentiaalia. 

Seuraavaksi generoidaan hakusanoja aiemmin listattujen aihealueiden pohjalta. Aiheet on hyvä eritellä toisistaan, etteivät hakutermit mene keskenään sekaisin. On myös tärkeää miettiä ovatko hakusanat sellaisia, jotka vastaavat käyttäjien hakumotiiveita. 

Esimerkiksi valitsen aihealueekseni konepajapalvelut ja hakusanani voisivat olla seuraavanlaisia. Tämän ei ole tarkoitus olla lopullinen lista vaan pikemminkin hahmotella ja keksiä potentiaalisia hakusanoja, joiden avulla luodaan lopullinen lista. 

  • Teroituspalvelut
  • Sorvauspalvelut
  • Työkalujyrsimet
  • Työkaluhuolto

 

  1. Aihealueiden hakutermien tarkempi tutkimus 

Tämä vaihe on avainsanatutkimuksen luova vaihe. Kyseessä on samankaltaisten termien hyödyntäminen avainsanatutkimuksen teossa. Esimerkiksi kirjoittamalla Googlen hakukenttään termi ”työkaluhuolto” saadaan ennakoivia ehdotuksia suositeltavista termeistä, joita muut käyttäjät ovat hakeneet viime aikoina. 

Nämä hakutermit ovat myös mainio tapa löytää uusia hakusanaideoita, joten vaiheen sivuuttaminen ei ole vaihtoehto. 

Monisanaiset lauseet ja yhdistelmät sekä niiden merkitys hakukoneoptimoinnissa on kasvanut kilpailun lisääntyessä erityisesti englanninkielisissä hauissa. Suomenkielisessä hakukoneoptimoinnissa hakuja on suhteellisen vähän, eikä suurinta osaa yli kolmen sanan yhdistelmistä ole kannattavaa edes optimoida koska hakuvolyymi ei riitä kuukausitasolla.

 

  1. Hakusanojen kilpailutilanne ja rajaaminen 

Hakusanoja valittaessa on tärkeää analysoida niiden kilpailutilanne. Jos hakusanasi ovat erittäin kilpailtuja suhteessa hakuvolyymiin nähden, voi olla parempi olla kilpailematta niistä. Hakusanakilpailua arvioidaan kolmella mittarilla, joita ovat hakuvolyymi, domain score sekä keskimääräinen ulkoisten linkkien määrä. 

Nyt kun meillä on oikea sekoitus hakusanoja yrityksellesi, ne pisteytetään paremmuusjärjestykseen (tähän löytyy monia alustoja kuten Google Trends ja Google Ads Keyword Planner). Nyt meillä on olemassa tärkeimmät ja optimaalisimmat hakusanat hakukoneoptimointia ja muita avainsanatutkimusta vaativia toimenpiteitä varten. 

 

Avainsanatutkimus on osa markkinoinnin kokonaisuutta

 

Avainsana- tai hakusanatutkimus on osa koko markkinoinnin suunnittelua, joka voi tarkoittaa esimerkiksi verkkokauppiaalle liiketoiminnan menestystä tai tuhoa. Teimme verkkokaupan markkinointia käsittelevän oppaan, joka kattaa koko verkkokaupan markkinoinnin rakentamisen.  

 

Mainostoimisto_Joensuu_Pitkospuu_Marko

 

 

 

 

 

  

Marko Leminen
Retkenjohtaja

0440919039
marko@pitkospuu.fi 

 

 

Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

TikTok-tietoa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia

TikTok-tietoa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia

Blogissa pureudun tärkeimpiin tietoihin, joita sinun tulisi tietää TikTokista Nopeiten kasvava sosiaalisen median kanava TikTok jatkaa kovaa kasvuaan maailman tämän hetken toiseksi ladatuimpana alustana. Ainoastaan Facebookin omistama Whatsapp pääsi kovempiin latausmääriin vuonna 2019 850 miljoonalla latauskerralla, jolloin TikTok saavutti jopa...

Pitää uskaltaa uskaltaa

Pitää uskaltaa uskaltaa

Kuolematon lausahdus, jonka eräs porilainen ystäväni kerran minulle kertoi, on vaikuttanut elämääni enemmän kuin mikään muu yksittäinen virke. On pitänyt uskaltaa hypätä yrittäjäksi, on pitänyt uskaltaa palkata työntekijöitä, on pitänyt uskaltaa ottaa avioero, on pitänyt uskaltaa olla se ihminen, joka minä haluan olla. Markkinointi on aina...

Video osana nykyaikaista markkinointia

Video osana nykyaikaista markkinointia

Jutellaan hetki videoista ja siitä, kuinka niiden teho on kasvanut viime vuosina osana nykyaikaista markkinointikenttää. Jo kaksi kolmasosaa yrityksistä käyttää videota osana markkinointiaan, joten onkin syytä miettiä, onko sinulla varaa jäädä pois tästä kelkasta? HubSpotin tutkimus kertoo, että 45% ihmisistä katsoo tunnin tai enemmän videoita...

Pitkospuulaiset esittäytyy

Pitkospuulaiset esittäytyy

Meitä on täällä jo aika monta Pitkospuu on saavuttanut kahden vuoden iän ja on valmis uusiin haasteisiin. Siinä missä yritys perustettiin palvelemaan matkailualan toimijoita, on ketterästi hypätty yhä enemmän ja enemmän verkkokauppojen ja teollisuuden alan toimijoiden pelikentälle. Kurkkaa vähän syvemmälle siihen, keitä täällä nykyään asustaa:...

Kuinka valita markkinointikumppani?

Kuinka valita markkinointikumppani?

Meitä kun on tässäkin maassa satoja, kuinka löytää juuri sinunlaisesi markkinointikumppani? Lähdetään liikkeelle tärkeimmästä asiasta eli tunteesta. Tässä tapauksessa tunne luottamuksesta. Sellainen toimija, joka istuu kanssasi samalle puolelle pöytää ja näkee teidät yhtenä isona tiiminä ratkaisemassa sinun ongelmiasi. Puhutaan siis...

Markkinoinnin kesätrendit 2020

Markkinoinnin kesätrendit 2020

Mitä tapahtuu markkinoinnin maailmassa tänä kesänä? Korona tulee vaikuttamaan vahvasti vielä pitkään, ja myös markkinointi kokee osaltaan näitä vaikutuksia. Erilaiset kikkailut ja nippelinappelit markkinointikentällä alkaa olla nähty, ja nyt parhaiten menestyy keskittymällä yhä enemmän perusasioihin, eli niihin toimintoihin, jotka tuovat...