Mikä on markkinoinnin vuosikello?

Markkinoinnin vuosikello jalkauttaa markkinointisuunnitelman toimenpiteet

Markkinoinnin vuosikellolla tarkoitetaan yleisesti markkinointisuunnitelman jalkautusta tietylle aikajänteelle. Yleisesti on suositeltavaa luoda seuraavalle vuodelle markkinoinnin ja viestinnän pääkohdat, sen jälkeen jakaa toiminta kvartaalisiin tavoitteisiin ja sitä mukaa kuukausittaisiin ja viikoittaisiin toimintoihin. Markkinoinnin vuosikello ja suunnitelmallisuus mahdollistaa koko organisaation tietoisuuden siitä, mitä ja kuinka viestiä milloinkin.

Strategia ohjaa markkinoinnin vuosisuunnitelmaa

Vuosikellon suunnitteluun tulisi osallistua koko organisaation tärkeimmät elimet. Nykyään kun en enää halua puhua markkinoinnista ja myynnistä erillisinä toimintoina, on tärkeää, että koko organisaatio tiedostaa viestinnän pääkohdat ja sen mitä sillä tavoitellaan.

Markkinointi, viestintä, asiakaspalvelu ja myynti ilman suunnitelmallisuutta ei ole nykyaikaisen organisaation toimintatapa. Jokainen toiminto, joka edellä mainittuihin asioihin tehdään, tulee perustua tavoitteisiin. Tavoitteet ja suunnitelmallisuus on myös ainoa keino johtaa organisaatiota.

Markkinoinnin vuosikellon edut ja hyödyt:

  1. Kokonaisuuden hahmottaminen
  2. Budjetoinnin hahmottaminen
  3. Yksittäisten toimintojen aikataulutus ja deadlinet
  4. Toimintojen jakaminen organisaatiolle/ulkoiselle toimijalle
  5. Yhtenäinen visio ja toiminnan analysointi ja kehittäminen

Kuinka aloittaa markkinoinnin vuosikellon suunnittelu?

On tärkeää ymmärtää markkinoinnin liiketoiminnalliset tavoitteet ja se, kuinka niihin voidaan päästä markkinoinnin avulla. Toiminnon tulee suunnitella ja rakentaa asiakkaiden ja liiketoiminnan ympärille. Mistä tavoitamme oikeat ostajapersoonat, oikeaan aikaan ja tavalla, joka tukee ostajapersoonaa kulloisessakin vaiheessa ostamisen polkua.

  1. Luo tavoitteet, selvitä omat kohderyhmäsi ja sitä kautta kanavat, joissa toimit
  2. Millaisella sisällöllä tavoitat edellä mainitut asiakasprofiilit
  3. Kuinka markkinoit pitkällä ja kuinka lyhyellä aikavälillä
  4. Kuinka suunnittelet ja kuka suunnittelee kampanjat
  5. Kuinka mittaat ja analysoit tulokset
  • Markkinoinnin vuosikellon visuaalinen rakentaminen onnistuu Exceliin
  • Markkinoilla on todella edullisia/ilmaisia alustoja vuosikellon rakentamiseen, kuten PlanDisc (www.plandisc.com).

Vuosikello markkinoinnissa elää kuten suhdanteetkin

Vaikka markkinoinnin vuosikello on tärkeää rakentaa mahdollisimman tarkaksi, on sen oltava myös joustava. Yritykset ja tavoitteet kehittyvät monesti lyhyelläkin aikavälillä ja vuosisuunnitelmaa on hyvä tarkastella vähintään kvartaaleittain tavoitteiden muuttuessa. Tavoitteiden määrittelystä digitaaliseen liiketoimintaan voit lukea artikkelistamme verkkokaupan markkinoinnista.

Vuosikellon yhteyteen voidaan myös luoda erillinen kriisiviestintää määräävä ohjeistus. Tänäkin keväänä olemme saaneet todistaa medioissa eri yritysten kriisiviestinnän onnistumisia ja epäonnistumisia. 

Yrityksen strategian onnistumisesta kertoo mielestäni eniten se, kuinka se selviää negatiivisesta huomiosta ja muuttaa huonon asiakaskokemuksen suosittelijaksi.

Mainostoimisto_Joensuu_Pitkospuu_Marko

Marko Leminen
Retkenjohtaja

0440919039
marko@pitkospuu.fi

Piditkö lukemastasi? Jatka lukemista. 👇

TikTok-tietoa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia

TikTok-tietoa ja tulevaisuuden mahdollisuuksia

Blogissa pureudun tärkeimpiin tietoihin, joita sinun tulisi tietää TikTokista Nopeiten kasvava sosiaalisen median kanava TikTok jatkaa kovaa kasvuaan maailman tämän hetken toiseksi ladatuimpana alustana. Ainoastaan Facebookin omistama Whatsapp pääsi kovempiin latausmääriin vuonna 2019 850 miljoonalla latauskerralla, jolloin TikTok saavutti jopa...

Pitää uskaltaa uskaltaa

Pitää uskaltaa uskaltaa

Kuolematon lausahdus, jonka eräs porilainen ystäväni kerran minulle kertoi, on vaikuttanut elämääni enemmän kuin mikään muu yksittäinen virke. On pitänyt uskaltaa hypätä yrittäjäksi, on pitänyt uskaltaa palkata työntekijöitä, on pitänyt uskaltaa ottaa avioero, on pitänyt uskaltaa olla se ihminen, joka minä haluan olla. Markkinointi on aina...

Video osana nykyaikaista markkinointia

Video osana nykyaikaista markkinointia

Jutellaan hetki videoista ja siitä, kuinka niiden teho on kasvanut viime vuosina osana nykyaikaista markkinointikenttää. Jo kaksi kolmasosaa yrityksistä käyttää videota osana markkinointiaan, joten onkin syytä miettiä, onko sinulla varaa jäädä pois tästä kelkasta? HubSpotin tutkimus kertoo, että 45% ihmisistä katsoo tunnin tai enemmän videoita...

Kuinka valita markkinointikumppani?

Kuinka valita markkinointikumppani?

Meitä kun on tässäkin maassa satoja, kuinka löytää juuri sinunlaisesi markkinointikumppani? Lähdetään liikkeelle tärkeimmästä asiasta eli tunteesta. Tässä tapauksessa tunne luottamuksesta. Sellainen toimija, joka istuu kanssasi samalle puolelle pöytää ja näkee teidät yhtenä isona tiiminä ratkaisemassa sinun ongelmiasi. Puhutaan siis...

Markkinoinnin kesätrendit 2020

Markkinoinnin kesätrendit 2020

Mitä tapahtuu markkinoinnin maailmassa tänä kesänä? Korona tulee vaikuttamaan vahvasti vielä pitkään, ja myös markkinointi kokee osaltaan näitä vaikutuksia. Erilaiset kikkailut ja nippelinappelit markkinointikentällä alkaa olla nähty, ja nyt parhaiten menestyy keskittymällä yhä enemmän perusasioihin, eli niihin toimintoihin, jotka tuovat...

Retkellä sisällöntuotantoon: Videokuvaus

Retkellä sisällöntuotantoon: Videokuvaus

Videon merkitystä 2020-luvun markkinoinnissa, brändäämisessä tai vaikkapa itsensä esiintuomisessa ei voi vähätellä. Video on jatkuvasti yleistyvä viestinnän muoto, ja esimerkiksi jo tällä hetkellä näen omassa Facebook fiidissä enemmän videoita verrattuna mihinkään muuhun sisältöön. Tämän vuoksi olisikin erittäin hyödyllinen taito osata tuottaa...