Verkkosivualustat vertailussa

Mitä alustaa sinun pitäisi käyttää? Tässä on blogi, jossa käsitellään kolmen suositun alustan etuja, niiden käyttöä sekä yleisesti verkkosivustojen rakennusprosessia.

Verkkosivualustat

WordPress, Drupal sekä SquareSpace ovat kolme suosittua vaihtoehtoa verkkosivualustoiksi. Kaikki ovat olleet käytössä jo pitkään, niillä on vahvat yhteisöt ja ne tarjoavat tehokkaita ominaisuuksia, mutta mikä niistä sopii yrityksellesi? Tässä blogikirjoituksessa tarkastelemme joitakin WordPressin, Drupalin ja SquareSpacen tärkeimpiä eroja, jotta voit päättää, mikä alusta sopii sinulle parhaiten.

Mitä tarkoittaa CMS?

CMS on lyhenne sanoista Content Management System. Sisällönhallintajärjestelmät ovat ohjelmistotyökaluja, joiden avulla verkkosivuston omistajat voivat helposti päivittää verkkosivustonsa sisältöä. Ne tarjoavat käyttäjille myös tavan muokata ja hallita verkkosivustojaan ilman, että heidän tarvitsee osata koodata tai kirjoittaa HTML:ää.

Ohjelmistotyökalu verkkosivujen muokkaamiseen ilman koodaamista

Sisällönhallintajärjestelmien avulla verkkosuunnittelijoiden ja -kehittäjien on helppo päivittää verkkosivustoja ilman, että heidän tarvitsee osata monimutkaista koodia, joka liittyy verkkosivuston luomiseen. Ensimmäisen CMS-järjestelmän loi ohjelmoija Ward Cunningham, ja hän kutsui sitä WikiWikiWebiksi (Hän keksi termin Wiki, joka viittaa käyttäjien tuottamaan sisältöön). Ensimmäinen suosittu CMS oli nimeltään Drupal, joka julkaistiin alun perin vuonna 2001.

Drupal, WordPress sekä Squarespace. Mitä eroa niillä on?

Drupal on avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä (CMS), joka on helppo mukauttaa minkä tahansa yrityksen tarpeisiin. WordPress puolestaan on blogialusta, jota voidaan käyttää verkkosivuston luomiseen. Drupal on monimutkaisempi kuin WordPress ja vaatii enemmän koodauksen tuntemusta.

SquareSpace on hyvin yksinkertainen ja helppokäyttöinen verkkosivustojen rakennusjärjestelmä. Ohjelmisto on räätälöity niille, joilla on vain vähän tai ei lainkaan teknistä asiantuntemusta, sillä se tarjoaa drag & drop – eli ”vedä ja pudota” -käyttöliittymän sekä automaattisen esikatselutoiminnon, jonka avulla käyttäjät voivat nähdä, miltä heidän sivunsa näyttävät ennen niiden lähettämistä.

Ohjelmisto tarjoaa myös WYSIWYG-muokkauksen (What You See Is What You Get eli mitä näet, sitä saat), jonka avulla käyttäjät voivat muokata sisältöä suoraan sivulla ja nähdä, miltä se näyttää välittömästi. Jos tämän jälkeen halutaan vielä tehdä muutoksia, ohjelmisto tallentaa automaattisesti kaikki luonnosversiot.

Vaikka SquareSpace on suhteellisen helppokäyttöinen, siitä ei puutu ominaisuuksia. Käyttäjät voivat luoda sivustoja, joissa on täydet verkkokauppaominaisuudet, muokata niitä videoiden ja äänen avulla sekä muokata niitä teemojen ja mallien avulla.

WordPress on helpompi käyttää ja oppia, koska se on rakennettu tavallista ihmistä ajatellen. Drupal on yleensä suunnattu enemmän ”ohjelmointi”-ihmisille, mutta se tarjoaa paljon joustavuutta ja räätälöintimahdollisuuksia, jos olet valmis oppimaan sen käytön.

Drupal käyttää back-end-muotoa, joten pääset halutessasi käsiksi verkkosivustosi koodiin, vaikka tämä ei ole useimmille välttämätöntä, koska verkossa on niin paljon ilmaisia teemoja. WordPressin käyttöliittymässä on front-end-muoto, jonka ansiosta sivustosi päivittäminen on erittäin helppoa ilman, että sinun tarvitsee käsitellä paljon koodausta tai back-end-asioita.

WordPressissä on liitännäisjärjestelmä, jonka avulla käyttäjät voivat lisätä toiminnollisuuksia, kuten ostoskoreja ja räätälöityjä ominaisuuksia yksinkertaisten latausten avulla WordPressin verkkosivustolta. Myös Drupalissa on liitännäisjärjestelmä, mutta WordPressiin on saatavilla paljon enemmän liitännäisiä, kuin Drupaliin. Drupalin kanssa joudut lisäksi koodaamaan mahdolliset lisäosat sivustoille.

Vaikka Drupal on laatikosta käsin monimutkaisempi kuin WordPress, se tarjoaa paljon enemmän ominaisuuksia, kun sitä aletaan mukauttaa. Koska WordPress on kuitenkin suunniteltu yksinkertaisuutta silmällä pitäen, monet käyttäjät pystyvät luomaan kauniita verkkosivustoja ilman lisäräätälöintiä tai koodausosaamista.

SquareSpace on verkkosivujen rakentaja, jonka avulla asiakkaat voivat luoda verkkosivujaan ilman koodaustaitoja. Se tarjoaa malleja kaiken tyyppisille verkkosivustoille blogeista yrityssivustoihin sekä tarjoaa analytiikkaa, jonka avulla näet, miten käyttäjät ovat vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa.

SquareSpace tarjoaa työkaluja, kuten verkkotunnuksen isännöintiä, SSL-sertifiointia ja verkkokauppapalveluja (SquareSpace Shop).

WordPress ominaisuudet

WordPress on monipuolinen sisällönhallintajärjestelmä (CMS), jota käyttää yli 40 prosenttia kaikista Internetin verkkosivustoista. Se on helppokäyttöinen, tehokas ja ilmainen ladata sekä asentaa. Voit helposti muokata sitä käyttämällä tuhansia ilmaisia WordPress-teemoja ja -lisäosia.

Monien mielestä sen hyödyt ovat paljon suuremmat kuin sen rajoitukset. Markkinoilla on saatavilla tuhansia laadukkaita teemoja ja lisäosia. Sisällönhallintajärjestelmä sisältää muun muassa seuraavia ominaisuuksia:

  • Joustava ja muokattavissa: WordPress on hyvin muokattavissa ja sitä voidaan muokata tarpeittesi mukaan.
  • SEO-ystävällinen: Jos valitset hyvän WordPress-teeman, suurin osa verkkosivustostasi on hakukoneoptimoitu yleisöäsi varten.
  • Helppokäyttöinen: WordPress on erittäin helppokäyttöinen ja yksi helpoimmista sisällönhallintajärjestelmistä, joka on helppo toteuttaa verkkosivustollesi.
  • Pääsynvalvonta: Voit lisätä käyttäjätilejä ihmisille, joilla on eritasoiset käyttöoikeudet sivustoosi.
  • Automaattiset varmuuskopiot: Sivustoosi tehdyt muutokset varmuuskopioidaan automaattisesti, joten sinulla on aina tallessa ajantasainen versio verkkosivustostasi siltä varalta, että jotain tapahtuu.

Drupal ominaisuudet

Drupal on sisällönhallintajärjestelmä, jonka avulla voit rakentaa verkkosivustoja juuri niillä ominaisuuksilla, joita tarvitset. Se on ladattavissa ilmaiseksi, ja on olemassa yrityksiä, jotka ovat erikoistuneet Drupal-sivustojen rakentamiseen asiakkaille.

Milloin Drupalia sitten kannattaa käyttää?

Kun haluat saada sivustosi nopeasti pystyyn, haluat pystyä tekemään muutoksia tai tarvitset enemmän hallintaa ulkoasun suhteen kuin WordPress tarjoaa.

Drupal tarjoaa joitain etuja WordPressiin verrattuna:

  • Turvallisuus: Koska jokainen moduuli on ladattava erikseen, hakkerien on vaikeampi päästä tiedostoihisi Drupalia käytettäessä.
  • SEO-ystävällinen: Drupal on rakennettu niin, että hakukoneet voivat helposti indeksoida kaikki sivusi.
  • Mobiiliystävällinen: Drupal tarjoaa sisäänrakennettuja mobiiliystävällisiä teemoja, jotta sivustosi näkyy oikein, kun sitä katsotaan älypuhelimilla ja tableteilla.

SquareSpace ominaisuudet:

SquareSpace on tarkoitettu ennen kaikkea henkilöille, jotka haluavat tehdä sivustonsa itse.

SquareSpacen käyttöön ei tarvita koodaustaitoja. Siinä on kaikki, mitä tarvitset verkkosivuston rakentamiseen, mukaan lukien mallit, hosting (eli palvelintila) ja sähköinen kaupankäynti. Mallit ovat hyvin rakennettuja ja sisältävät ominaisuuksia, kuten helppokäyttöisiä liukusäätimiä, yhteydenottolomakkeita sekä gallerioita kuvia ja videoita varten. Jos haluat jotain ainutlaatuisempaa, alusta tarjoaa myös mukautusvaihtoehtoja, joilla saat verkkosivustosi erottumaan joukosta.

SquareSpace ei ole paras vaihtoehto, jos haluat lisätä sivustoosi blogin tai foorumeita. Nämä lisäominaisuudet maksavat ylimääräistä rahaa kertamaksun tai tilauksen muodossa. Premium-versio ei myöskään ole kovin edullinen verrattuna sen kilpailijoihin tällä alalla.

SquareSpace on helppokäyttöinen ja monipuolinen, vedä ja pudota -sivustoalusta. Sivuja muokataan raahaamalla ja pudottamalla eri sivuelementtejä haluttuihin paikkoihin, joten ammattimaisen verkkosivuston rakentaminen SquareSpace-alustalle ei vaadi koodaustaitoja.

SquareSpacen käyttäjillä on käytössään kaikki työkalut, joita he tarvitsevat luodakseen verkkosivuston. Alustan avulla käyttäjät voivat päivittää blogejaan, luoda portfolioita, hallita verkkokauppoja, liittyä verkkoyhteisöihin ja myydä verkossa muutamassa minuutissa. Käyttäjät voivat yksinkertaisesti valita erilaisista kauniista malleista tai aloittaa tyhjällä kankaalla ja täyttää sen sitten tekstillä, kuvilla, videolla ja muulla.

SquareSpacen avulla voit paitsi luoda oman verkkosivuston myös muokata sitä ainutlaatuiseksi yrityksesi tai henkilökohtaisiin tarpeisiisi. ”Vedä ja pudota” -käyttöliittymän ansiosta koodausta tuntemattomien käyttäjien on helppo muokata verkkosivustojaan itse. Lisää vain tekstikenttiä, mediawidgettejä ja muuta sisältöä ja järjestä ne sitten haluamaasi kohtaan sivulla. Lisäksi Squarespace tarjoaa käyttäjilleen kymmeniä ilmaisia malleja, joista he voivat rakentaa sivustonsa nopeasti ja helposti.

SquareSpace ominaisuuksia:

  • Helppo tehdä sivusto itse. Liikkeelle pääsee nopeasti ja ”vedä ja pudota” rakentaminen on helposti omaksuttavissa.
  • Automaattisesti responsiiviset sivut mobiilissa. Sinun ei tarvitse huolehtia sivujen optimoinnista mobiililaitteille, SquareSpace -alusta tekee sen automaattisesti.

Verkkosivuston suunnittelu WordPress, Drupal tai SquareSpace-alustoille?

Tärkeintä verkkosivuston sisällössä on relevanssi.

Tämä tarkoittaa, että sisältösi on oltava kohderyhmällesi merkityksellistä. Hakukoneet pitävät merkityksellisestä sisällöstä, koska se on hyödyllisempää tietoa etsiville ihmisille.

Verkkosivuston sisältö on erittäin tärkeä osa verkkosivustoa. Se on koko verkkosivuston ääni. Verkkosivuston sisältö on kirjoitettava tyyliin, joka on mukaansatempaava, selkeä ja ytimekäs. Sisällön pituutta ei ole rajoitettu. Se on kuitenkin kirjoitettava siten, että se houkuttelee kävijöitä hakemaan lisää tietoa sivustoltasi. Kirjoitustyylin pitäisi pitää heidät kiinnostuneina ja sitoutuneina.

Tehokkaassa verkkosivuston sisällössä on oltava vahva kehotus toimia, jotta lukijasi voivat sitoutua sinuun ja puolestaan ryhtyä tarvittaviin toimiin. Toimintakutsulla tarkoitetaan yksinkertaisesti sitä, että lukijat tai kävijät saadaan ryhtymään johonkin toimenpiteeseen sen perusteella, mitä he ovat lukeneet verkkosivustollasi.

Hyvän toimintakutsun pitäisi ohjata kävijät luoksesi tai yhteystietojesi, kuten sähköpostiosoitteen, puhelinnumeron tai jopa sosiaalisen median sivun, jotta vuorovaikutus kanssasi olisi helpompaa.

CTA
Jos haluat tietää enemmän CTA:sta ja niiden luominen HubSpotilla kiinnostaa, tsekkaa artikkelimme CTA – markkinointisi näppärä apuri.

Verkkosivuston sisällön pitäisi olla paitsi kiinnostavaa myös ainutlaatuista jokaiselle kävijälle. Sen tulisi välittää ainutlaatuisia viestejä, jotka liittyvät suoraan kävijään, eikä yleisiä viestejä, jotka eivät ehkä vaikuta lainkaan hyödyllisiltä. Sivuston sisältöä kirjoittaessasi on siis tärkeää tietää, kenelle kirjoitat ja minkä viestin haluat heidän ymmärtävän sisältöä lukiessaan, jotta he eivät tunne oloaan hämmentyneeksi tai häiriintyneeksi sitä lukiessaan.

Videot osana verkkosivustoa?

Nykyään videomarkkinoinnista on tullut tärkeä osa menestyksekästä verkkostrategiaa. Ihmiset katsovat mielellään videoita, ja videomarkkinointikampanjan onnistumisprosentti on paljon korkeampi kuin tekstimarkkinoinnin tai muiden visuaalisten markkinointitekniikoiden.

Tehokkaan videomarkkinointistrategian luomiseksi on hyvä tietää, että kyse ei ole vain videoiden tekemisestä niiden tekemisen vuoksi. Kyse on sellaisten videoiden tekemisestä, jotka tarjoavat arvoa ja rakentavat suhdetta katsojiin.

Ihmiset kuluttavat helposti videosisältöä, sillä he voivat toistaa sitä yhä uudelleen ja uudelleen ja oppia siitä omaan tahtiinsa. Ihmiset muistavat videot paremmin kuin staattisen sisällön. Useimmat ihmiset tekevät ostoksen helpommin katsottuaan videon kuin luettuaan tekstiä ruudulta. Toinen videomarkkinoinnin etu on, että voit käyttää sekä maksullisia että ilmaisia kanavia yrityksesi mainostamiseen.

SEO-optimoitu sisältö WordPress, Drupal ja SquareSpace alustoilla.

SEO on tärkeää! Mutta mitä se on? Ja mikä tärkeintä, miten voit tehdä sen itse?

Yksinkertaisesti sanottuna hakukoneoptimointi on taidetta ”optimoida” verkkosivustosi niin, että se sijoittuu korkeammalle sijalle Googlessa. Se on hieman monimutkaisempaa, mutta aloitetaan perusasioista.

SEO:n oppii parhaiten ymmärtämällä, miten hakukoneet toimivat. Ennen kuin voit ymmärtää, miten hakukoneet toimivat, sinun on ymmärrettävä, miten ihmiset käyttävät niitä.

Ilmeisin tapa, jolla ihmiset käyttävät hakukoneita, on tiedonhankinta. Jos googletat ”miten rakentaa verkkosivusto”, saat luettelon tuloksista, joiden tarkoituksena on auttaa sinua rakentamaan verkkosivustosi. Tällaista hakukoneiden käyttöä kutsutaan informaatio- tai navigointihauksi.

Useimmat ihmiset eivät kuitenkaan käytä Googlea pelkästään tiedonhakuun. He käyttävät sitä tiedonhakuun, päätöksentekoon, sosiaaliseen jakamiseen ja moniin muihin asioihin. Jos esimerkiksi googletan ”paras VPN”, en yritä vain selvittää, mitkä VPN:t ovat parhaita – yritän myös löytää sellaisen, joka sopii minulle ja minun erityistarpeisiini ja -intresseihini. Tämän tyyppistä hakua kutsutaan navigointihakuksi.

SEO-optimoitu sisältö on perusprosessi, jossa hakukoneoptimoitua sisältöä toimitetaan verkkosivuston kävijöille. SEO-optimoitu sisältö tarjoaa kävijöille relevanttia tietoa tavalla, joka hakukoneiden on helppo indeksoida ja luokitella.

On tärkeää pitää mielessä, että tämä on vasta matkan alku kohti SEO-optimointia. Kun sinulla on SEO-optimoitua sisältöä sivustollasi, sinun on jatkuvasti pyrittävä optimoimaan sivustosi hakukoneiden kannalta eri tekniikoiden avulla, kuten linkkien suosio (saapuvien linkkien rakentaminen sivustollesi), avainsanatutkimus tai metatunnisteiden lisääminen.

Riittävän ajan kanssa SEO-optimoidusta sisällöstä tulee olennainen osa verkkostrategiaasi, mutta se vie aikaa. On parasta aloittaa perusasioista, eikä hukkua kaikkeen hakukoneoptimointia koskevaan tietoon. Jos haluat tietää lisää, lue artikkelimme hakukoneoptimoinnista!

Mikä on verkkotunnus, eli domain?

Verkkotunnus (domain) on verkkosivuston osoite, esimerkiksi www.example.com.

Jokaisella Internetissä olevalla verkkosivustolla on sellainen. Verkkotunnus on yksilöllinen merkkijono, joka yksilöi verkkopalvelimen Internetissä ja määrittää hosting-tilisi verkkopalvelimella. Se on ikään kuin osoitteen tai puhelinnumeron antaminen sivustollesi, jotta ihmiset löytävät sen verkosta.

Verkkotunnukset ostetaan verkkotunnusrekisterinpitäjiltä, jotka ovat yrityksiä, jotka hallinnoivat verkkotunnusten rekisteröintiä ylätason verkkotunnuksia (.com, .org, .net, .fi) varten. Yksi yleinen harhaluulo verkkotunnuksista on, että ne ovat sama asia kuin verkkosivustot – mutta näin ei ole. Verkkotunnus on vain mekanismi, jonka avulla verkkosivustoasi käytetään; se ei edusta sisältöäsi tai verkkosivustosi ulkoasua.

Mikä on Hosting-palvelu?

Hosting-palvelu on palvelu, joka tarjoaa datakeskuksen verkkosivustosi pitämiseksi verkossa. Isännöintipalvelu, Webhotelli, tarjoaa laitteiston, ohjelmiston ja verkkoinfrastruktuurin, joita tarvitaan verkkosivujen käyttämiseen asiakkaille. Isännöintipalveluja kutsutaan joskus web-hosting-palveluntarjoajiksi, internet-hosting-palveluksi tai web-isännäksi.

Web-hosting-palvelun päätehtävä on tarjota tallennustilaa ja kaistanleveyttä verkkosivustolle tai muulle verkkosovellukselle. Jos sinulla on esimerkiksi verkkosivusto, jolla on useita grafiikoita ja muita tiedostoja, isäntä tarjoaa palvelimellaan tilaa, johon voit tallentaa nämä tiedostot. Verkkosivustosi ”osoittaa” sitten kyseiseen paikkaan palvelimella, josta se löytää tiedostosi, kun joku pyytää niitä verkkosivustoltasi.

Sen lisäksi, että monet isännät tarjoavat sivustollesi tilaa tiedostojen tallentamiseen, ne tarjoavat myös muita palveluja, kuten sähköpostitilejä, tietokantoja ja verkkotunnuksen rekisteröintiä. Jotkut palveluntarjoajat tarjoavat jopa sovelluksia, kuten verkkokauppoja ja sisällönhallintajärjestelmiä, jotka helpottavat verkkosivuston hallintaa.

Muutamia huomioita verkkosivustojen roolista.

Verkkosivusto on yrityksen ja asiakkaiden välinen tärkein rajapinta, mutta ostajien tapa käyttää internetiä on muuttunut ajan myötä. Koska kuluttajat tutkivat tuotteita verkossa ennen ostamista, verkkosivustoista on tulossa yhä tärkeämpi osa markkinointistrategiaa.

Verkkosivut olivat ennen yrityksien välttämätön paha; ne olivat usein rumia ja vaikeasti navigoitavia, eikä niistä ollut juurikaan hyötyä konversion kannalta. Kun mobiiliselailu on kuitenkin yleistynyt kuluttajien keskuudessa, verkkosivujen suunnittelun merkitys on kasvanut.  Nyt verkkosivustot voivat olla ratkaisevia sähköisen kaupankäynnin menestyksen kannalta.

Seuraavassa on kuusi vinkkiä tehokkaan sivuston luomiseen:

  • Käytä responsiivista (jokaiselle laitteelle sopivaa) suunnittelua.
  • Optimoi sivustosi ensin mobiiliselausta varten (suurin osa selaajista käyttää älylaitetta).
  • Luo sivustoista selkeät ja visuaalisesti kauniit. Elä unohda videoiden merkitystä.
  • Sisällytä etusivulle kehotteita toimintaan. Sivuston tehtävä on kuljettaa asiakasta haluttuun määränpäähän.
  • Keskity sisällössäsi tarjoamaan arvoa asiakkaille.
  • Älä uhraa muotoilua toiminnallisuuden vuoksi.
Kirjoittaja: Matti Ruuska

Kirjoittaja: Matti Ruuska

Julkaistu: 2.12.2021

Matti Ruuska (BBA) on markkinoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta varsinkin erilaisista digitaalisen markkinoinnin strategioista, tekniikoista ja menetelmistä. Hän on toiminut alalla vuodesta 2007 lähtien tehden projekteja aina suomalaisista PK-yrityksistä kansainvälisiin pörssiyhtiöihin saakka.

Jatka lukemista…

Myynnin ja markkinoinnin tehokas yhteistyö

Myynti ja markkinointi muodostavat yhdessä toimiessaan tehokkaan koneiston, mutta erillään ollessaan ponnistelut menevät hukkaan. Tärkein etu myynnin ja markkinoinnin yhdistämisessä on asiakkaan...

Mitä tarkoittaa konversio?

Tässä artikkelissa käsitellään konversiota markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta. Konversio on digitaalisen markkinoinnin mittayksikkö. Vaikka konversioaste saattaa olla yksi vaikuttavimmista...